Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 10 jul 2025, 01:41

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel: ...
Junior Medlem

Geografisk sted: Midt på sjælland
Nu vi er ved plenum kammeret, hvilken form er så bedst??
Skal det være 4 kantet eller et rør??

Daniel

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel: Re: ...
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Aarosin skrev:
Nu vi er ved plenum kammeret, hvilken form er så bedst??
Skal det være 4 kantet eller et rør??

Daniel

umiddelbart, runde former..

Billede

Titel: ...
Junior Medlem

Geografisk sted: Midt på sjælland
Jeg skal selv i gang med at lave et plenum til min egen maskine inden så længe og har søgt og læst lidt på det... - men der er tilsyneladene ret delte meninger...
Nogen mener formen stortset ingen betydning har på en trykladet motor hvor andre mener formen har rigtig meget betydning...

Daniel

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

RSV skrev:
LaGuHa skrev:
Tak for resizing af mit billede, det nederste billede er hvordan jeg har tænkt mig at samle det, går og overvejer at lave det i lexan-glas!

/LaGuHa

Det er ikke det bedste materiale da det ikke er glad for varme.

nu ved jeg ikke hvor meget du kender til plastik. når folk snakker Lexan så er det glas som er slagfast. det som folk i reglen snakker om er faktisk et materiale som hedder PC= PolyCarbonat (det er slagfast)køber man Lexan i byggemarked kan det faktisk også godt være Acryl ( det er ikke slagfast tværtimod) Lexan er et firma betegnelse lige som F.eks. Ford

Det er ikke helt rigtigt, Lexan er et registreret varemærke og er navnet på et produkt så hvis du skal sammeligne det inden for bil genren så er det navnet på en bil model og ikke selve producenten som i dette tilfælde er General Electric

@vaders
Nu er jeg ikke toyfreak men hvis Ford er et plast produkt vil det være de der sløve og skrøbelige styren-kopper, den tynde plast film man bruger på indersiden af brækposer, eller stomi-poser da de har det tilfældes at begge er fulde af ....

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
ae86 skrev:
RSV skrev:
LaGuHa skrev:
Tak for resizing af mit billede, det nederste billede er hvordan jeg har tænkt mig at samle det, går og overvejer at lave det i lexan-glas!

/LaGuHa

Det er ikke det bedste materiale da det ikke er glad for varme.

nu ved jeg ikke hvor meget du kender til plastik. når folk snakker Lexan så er det glas som er slagfast. det som folk i reglen snakker om er faktisk et materiale som hedder PC= PolyCarbonat (det er slagfast)køber man Lexan i byggemarked kan det faktisk også godt være Acryl ( det er ikke slagfast tværtimod) Lexan er et firma betegnelse lige som F.eks. Ford

Det er ikke helt rigtigt, Lexan er et registreret varemærke og er navnet på et produkt så hvis du skal sammeligne det inden for bil genren så er det navnet på en bil model og ikke selve producenten som i dette tilfælde er General Electric

@vaders
Nu er jeg ikke toyfreak men hvis Ford er et plast produkt vil det være de der sløve og skrøbelige styren-kopper, den tynde plast film man bruger på indersiden af brækposer, eller stomi-poser da de har det tilfældes at begge er fulde af ....
misundelse er en frygtelig ting...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
ae86, hvis Ford er en stomipose og aligevel kører fra en Toyota riskoger på en kvartmile, hvad gør det så en Toyota til?

Aarosin, det kommer an på hvad motoren skal bruges til, derfor så mange forskellige meninger.

Billede

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
Billede

her har du et billede af min til inspiration.

dog er der sket lid siden, tempføleren er flyttet længere frem samt gasspjældet er flyttet en smugle.

hvis jeg skulle lave en ny ville jeg nok lave tragten større da de sidste 2 cylindre får rigeligt med luft i forhold til de forreste 2.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
her er så mit bud... Billede

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nord
Billede
Min version ;)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Billede
En god ide er at få sin rør diameter op i størrelse (B) inden man kommer ind på selve plenumen da det vil sænke lufthastigheden og dermed, som jeg håber min hurtige tegning kan illusterere, undgår at forfordele et par af cylinderne, dog ska vinklen ved (A) ikke blive for stor da man ricikere at der der ved skabes en bremsende turbulens

Nu er tegningen groft fortegnet, men der er et par ting, bla. som Jakob er inde på må den bagerste væg i plenumen ikke gå lige over i den bagerste cylinder, ydermere er det en god ting at gøre sig den ulejlighed at montere mini velocity stacks (de der trumpetligende tragte)

Og så er der jo et par tommelfinger regler på nettet med hensyn til volumen af selve plenumet (inklusiv alt efter gasspjældet) som tager udgangspunkt i din motorvolumen og hvad du skal bruge din motor til (Drag, banerace e.t.c)

Jeg er selv igang med, i solidworks, at konstruere et plenum til en bigport 4age top (bluetop) hvor der kommer blaktop 20v ITB spjældhuse på og hvor motoren mere er baseret imod banerace og drift hvor mellemområdet (og lidt bund) er mere vigtige end topeffekt som ved dragrace, det er også grunden til at selve turboen er valgt med det "lille" turbine AR på 64 for at få lidt mere bund (motoren er på 1.6L & turboen er en Garrett GT2876R)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time