En god ide er at få sin rør diameter op i størrelse (B) inden man kommer ind på selve plenumen da det vil sænke lufthastigheden og dermed, som jeg håber min hurtige tegning kan illusterere, undgår at forfordele et par af cylinderne, dog ska vinklen ved (A) ikke blive for stor da man ricikere at der der ved skabes en bremsende turbulens
Nu er tegningen groft fortegnet, men der er et par ting, bla. som Jakob er inde på må den bagerste væg i plenumen ikke gå lige over i den bagerste cylinder, ydermere er det en god ting at gøre sig den ulejlighed at montere mini velocity stacks (de der trumpetligende tragte)
Og så er der jo et par tommelfinger regler på nettet med hensyn til volumen af selve plenumet (inklusiv alt efter gasspjældet) som tager udgangspunkt i din motorvolumen og hvad du skal bruge din motor til (Drag, banerace e.t.c)
Jeg er selv igang med, i solidworks, at konstruere et plenum til en bigport 4age top (bluetop) hvor der kommer blaktop 20v ITB spjældhuse på og hvor motoren mere er baseret imod banerace og drift hvor mellemområdet (og lidt bund) er mere vigtige end topeffekt som ved dragrace, det er også grunden til at selve turboen er valgt med det "lille" turbine AR på 64 for at få lidt mere bund (motoren er på 1.6L & turboen er en Garrett GT2876R)