Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 08 jul 2025, 07:52

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
ABF'eren (2.0 16V fra Golf 3) har krumtapssensor - men hvis de bruger det mekaniske sprøjt + elektronisk tænding fra Golf 2, så er der ikke noget krumtapssensor - bare almindelig hallgiver i strømfordeleren.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: østjylland, horsens
Carsten skrev:
Jeg vil nærmest sige det ku lyde som at krumtapsensoren havde noget at gøre med det der

ja den ville jeg også sige,, en kolega har haft en der gjorte det samme,, lige precist det samme, så på med en ny krumtaps føler

Titel:

det er standart motorstyring, der sidder lamdasonde i udstødningen der hvor katten sad. om det er KR eller PL, er jeg ikke klar over er det ikke noget med om den er født med eller uden kat. der er skruet op for benzin trykket så den får en fed blanding. mener det er mekanisk-indsprøjtning.
når motoren er varm går den lidt uroligt i tomgang, men det er meget lidt.

Titel:
Mester Medlem

Det lyder som den mekaniske indsprøjtning fra 2'eren - altså ikke den elektroniske fra 3'eren som er passet ind på?

I såfald er det i hvert fald ikke krumtapssensoren - for der er ingen steder at sætte den på :-).

Tændingen er et separat kredsløb i den styring - strømfordeler med hallgiver, en bankesensor, samt en tændingsboks som måler omdrejningssignal og vakuum i manifolden. + naturligvis selve tændingsmodulet der trigger tændspolen.

Der er faktisk ikke så meget der kan gå galt i det system - så start fra en ende af - en mulighed ku' være tændingsmodulet.

Min gamle Jetta 16V formåede dog at knække en lodning i selve tændingsboksen. MAP-sensoren inden i havde dårlig forbindelse - det tog mig et ½ år at finde den fejl :-).

En god ting vil være hvis du kan prøve at skifte nogle af delene - kender du ikke en makker med en 16V'er hvor i kan prøve at skifte ting som strømfordeler, tændingsboks, tændingsmodul og måske bankesensor mellem de to biler?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:

mange tak for oplysningerne og iderene. :mrgreen: jeg vil prøve mig lidt frem, når jeg får tid. men hvad er den største mulighed, som det kan være. så jeg ikke skal ud og købe al verdens ting og prøve det ene efter det andet. :damn:
tror jeg prøver at smide nogle nye tændrør i til at starte med.
hvilken tændrør er best at køre med, dem fra thansen er de ok....

Titel:
Mester Medlem

Hvis du er helt sikker på at det er tændingen, så er tændingsmodulet den mest typiske fejl, men de normale symptomer passer ikke specielt godt med hvad du beskriver. Modulet koster 300-400 kr. så det er ingen herregård, men jeg synes ikke det passer specielt godt med hvad du skriver som sagt.

Nu snakker du selv tændrør - er alle de andre "sliddele" i tændingssystemet nye og i god stand? Rotor, dæksel, evt. tændkabler? Det vil uanset hvad være en god ide at sørge for at det er i god stand, så det er ikke penge ud af vinduet på den måde hvis sørger for at servicere det.

Er der blevet målt blanding på den osv. så du er helt 100% sikker på at det er tændingen og ikke benzinen? Det kunne jo teoretisk set være et stoppet benzinfilter eller stoppede dyser der forhindrer den i at levere nok når der skal have noget at leve af.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:

nu hvor du snakker om benzin, er der skruet op for benzin trykket og fra 1 til 2 gear i de små omdrejninger drukner den sådan lidt når man trykker klamben i bund så går der et par sekunder og så sker den noget. måske for fed blanding

Titel:
Mester Medlem

Det var måske en ide at begynde med at få styr på den slags grundindstillinger inden man farer løs på alle mulige spøgelser ;-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:

Så er problemet løst. bare 4 nye tændrør.
Nu spinder motoren som mis og helt ud i det røde felt med omdrejningerne. :up:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time