Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 jul 2025, 03:53

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

der er normalt forskel på ringene til hårdcrom/nicasil/osv vs ringene til en støbejernsblok , men kan ikke se ideen i at plate boringerne i en støbejernsblok/foring , man gør det kun i alu for slidstyrkens skyld

kan heller ikke se panikken i at "platede boringer" skulle være hårdere ved stempelringene ?? på MCer er der da sjældent problemer med det , det eneste jeg kan se kan give lidt problemer er hvis de ikke bliver kørt ordntligt til (læs kørt for pænt til) , så kan man ryge ud i at ringene/boringen "glaseres" (ved ikke lige hvad det egentligt kaldes på dansk) med olieforbrug og manglende kompression

MVH Luske

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
lqs skrev:
gad vide hvorfor ikke alle bilfabrikanter monterer disse RACERLEJER oem?
mon det er fordi de regner på at tjene penge på at sælge flere plejllejersæt til samme bil?
MVH søren

De montere vel ikke disse racer lejer, i motoren af samme grund, som de ikke montere smedet stempler, h-profil plejlstænger, og en ¨smedet¨ krumtap. :tooth:
Er ikke nødvendig med den samme styrke lejer til 150hk, som der er til 350+hk. og montere lejer til et x antal kroner dyre, som ikke er nødvendig, er jo en direkte udgift for bilproducenten.
Jeg ved godt hvad jeg ville vælge hvis jeg var bilproducent.
Ved ikke med dig Iqs......? :mrgreen:

Titel:
Moderator

syncroGT skrev:
Et racer lejer er vel et leje, der har bedre enskaber til og håndtere højer stress påvirkninger, og måske også har en bedre smøre effekt..? jeg er ikke sikker på det, men går da ud fra de ikke er dårliger en standart lejer...!
Ja en ny krumtap bliver helt sikker nødvendig...! skal lige havde nogle priser hjem her efter påsken, hvad en ny original krumtap koster, i forhold til en ny (race)
Men jeg må tage en snak med en kyndig person ved cylinder service, han må kunne fortælle mig, om der er forskel på de stempelringe der køre i en ¨normal¨støbejerns blok, og så de stempel ringe der er til en hårdforcromet foring.
Så må jeg tage beslutningen der. Men tror jeg holder mig til den sikre side og bare få blokken boret .5mm
og monteret med nye stempler.

Hej Syncro....

1: Nu antager du at dem der sælger dine fancy lejer ved mere end VW om hvordan man bygger en 18T. 99% sikkert en fejl DU tilfører dit projekt. Du VED ikke hvordan de originale er, men nu sætter du noget på som nogen siger er bedre. Ved du hvilken overfladeruhed, oliefilmstykkelse og tolerance dine "racer" lejer skal køre med? Nej vel?

2: Bore en 1,8T blok 0.5mm er absolut no-go hvis du reelt har behov for alle de fancy dele. Du købe fræserlejer, no-limit stænger, og så laver du cylindervæggen tyndere for at det er blokken der går i smadder næste gang? Dit projekt hænger ikke sammen nu.

3: Hvis VW mente at der var en fordel med hårdforcromning, så havde de gjort det. Er du klar til at lave det udviklingsarbejde der skal til for at hårdforcrome en VW støbejernsblok? Hvis ja, så ved du altså hvilken legering din blok er lavet af, eller tager du bare endnu en tovlig chance fordi hårdfrocroming lyder fint på tanken?

Nu lyder det måske lidt hårdt. Tag det som et godt råd, og som kritik der skal få dig til at tænke over hvorfor du vil de ting du vil.

Hvis JEG var DIG:
Køb en ny brugt 1,8T motor, og fælg mellem flg muligheder:
1: Lad være med at skille den ad og brug den som den er(Din turbo er nemligt for lille til at lave power nok til at ødelægge den!)
2: køb 4x Pauter stænger eller tilsvarende, og sæt OEM lejer i. Lad resten være.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Moderator

syncroGT skrev:
lqs skrev:
gad vide hvorfor ikke alle bilfabrikanter monterer disse RACERLEJER oem?
mon det er fordi de regner på at tjene penge på at sælge flere plejllejersæt til samme bil?
MVH søren

De montere vel ikke disse racer lejer, i motoren af samme grund, som de ikke montere smedet stempler, h-profil plejlstænger, og en ¨smedet¨ krumtap. :tooth:
Er ikke nødvendig med den samme styrke lejer til 150hk, som der er til 350+hk. og montere lejer til et x antal kroner dyre, som ikke er nødvendig, er jo en direkte udgift for bilproducenten.
Jeg ved godt hvad jeg ville vælge hvis jeg var bilproducent.
Ved ikke med dig Iqs......? :mrgreen:

Her i eftermiddags stod jeg og kiggede på et sæt coatede racerlejer der helt direkte var primær årsag til et totalhavari.

Syncro; Når du kan dokumentere at OEM lejer ikke kan holde, og du ved hvorfor, SÅ er du kvalificeret til at gå på jagt efter disse racerlejer.

Hint: Prøv at tænke lidt over at du på nuværende tidspunkt kun ved at det er racerlejer. Du ved intet om backingen, lejeopbygningen, du ved intet om hvor hårde de er, du ved intet om hvor snavstolerante de er, du ved kort sagt intet om disse lejer. Du ved pt kun at det leje du havarerede var et du havde haft skilt ad.(Tror RootCause ligger lige her!)
Hvis jeg var racerlejeleverandør så kunne det være en fed forretning at købe billige lejer i indien og på dem pakket i "racerlejekasser" og sælge dem til folk der er klogere end VW koncernen. get my point?
No Offence :coffee:

Enten nev du lejet da du spændte det moment, eller du havde skidt imellem overfald og lejepande feks, så lejet gik for snært. Mange muligheder.

Dont fix a problem you dont know if you have!

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
syncroGT skrev:
Et racer lejer er vel et leje, der har bedre enskaber til og håndtere højer stress påvirkninger, og måske også har en bedre smøre effekt..? jeg er ikke sikker på det, men går da ud fra de ikke er dårliger en standart lejer...!
Ja en ny krumtap bliver helt sikker nødvendig...! skal lige havde nogle priser hjem her efter påsken, hvad en ny original krumtap koster, i forhold til en ny (race)
Men jeg må tage en snak med en kyndig person ved cylinder service, han må kunne fortælle mig, om der er forskel på de stempelringe der køre i en ¨normal¨støbejerns blok, og så de stempel ringe der er til en hårdforcromet foring.
Så må jeg tage beslutningen der. Men tror jeg holder mig til den sikre side og bare få blokken boret .5mm
og monteret med nye stempler

HenrikGM skrev:
[Hej Syncro....

1: Nu antager du at dem der sælger dine fancy lejer ved mere end VW om hvordan man bygger en 18T. 99% sikkert en fejl DU tilfører dit projekt. Du VED ikke hvordan de originale er, men nu sætter du noget på som nogen siger er bedre. Ved du hvilken overfladeruhed, oliefilmstykkelse og tolerance dine "racer" lejer skal køre med? Nej vel?.

Nej det ved jeg ikke endnu :)

HenrikGM skrev:
[2: Bore en 1,8T blok 0.5mm er absolut no-go hvis du reelt har behov for alle de fancy dele. Du købe fræserlejer, no-limit stænger, og så laver du cylindervæggen tyndere for at det er blokken der går i smadder næste gang? Dit projekt hænger ikke sammen nu..

tror ikke 0.5mm er det store problem Henrik, når der køre stroker kit med 1.5mm over standart størelse, og laver den del flere heste en jeg gør, og nogen sikkert kommer til.

HenrikGM skrev:
[3: Hvis VW mente at der var en fordel med hårdforcromning, så havde de gjort det. Er du klar til at lave det udviklingsarbejde der skal til for at hårdforcrome en VW støbejernsblok? Hvis ja, så ved du altså hvilken legering din blok er lavet af, eller tager du bare endnu en tovlig chance fordi hårdfrocroming lyder fint på tanken?.

Disse tanker er droppet.

HenrikGM skrev:
[Nu lyder det måske lidt hårdt. Tag det som et godt råd, og som kritik der skal få dig til at tænke over hvorfor du vil de ting du vil.

Hvis JEG var DIG:
Køb en ny brugt 1,8T motor, og fælg mellem flg muligheder:
1: Lad være med at skille den ad og brug den som den er(Din turbo er nemligt for lille til at lave power nok til at ødelægge den!)
2: køb 4x Pauter stænger eller tilsvarende, og sæt OEM lejer i. Lad resten være.

Har overvejet og købe en ny motor. Men nu finder jeg lige nogle priser på hvad ny motor. vs. ny opbygning koster.

Og den gt2860rs jeg køre med, skal udskiftes på et tidspunkt til noget støre. så nye stænger skal der til på et tidspunk.
Og mange tak for dine kommentare

Titel:
Mester Medlem

Når vi laver toyota motore med eftermonteret turbo, og lader op til 2,5 bar, og en masse rpm, bruger vi altid OEM lejer.

Fordi som henrik skriver, så længe OEM lejer ikke går istykker, ser vi ingen grund til og købe nogle såkaldte RACER lejer.

Har så til gendgæld set flere motor haveri efter ret kort tid med smarte racer lejer i.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Supra MK4 skrev:
Når vi laver toyota motore med eftermonteret turbo, og lader op til 2,5 bar, og en masse rpm, bruger vi altid OEM lejer.

Fordi som henrik skriver, så længe OEM lejer ikke går istykker, ser vi ingen grund til og købe nogle såkaldte RACER lejer.

Har så til gendgæld set flere motor haveri efter ret kort tid med smarte racer lejer i.

Har i nogle navne på disse leje producenter?

Titel:
Mester Medlem

syncroGT skrev:
Supra MK4 skrev:

ACL lejer har jeg set gå total istykker på både en nissan og en toyota.

Men nogen gange er det jo også folk egen skyld, de køber bare et sæt lejer med og montere, uden og kontrollere hvad tollerance lejer skal have på pågældende motor.
På en toyota er der 3 forskellige.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Supra MK4 skrev:
syncroGT skrev:
Supra MK4 skrev:

ACL lejer har jeg set gå total istykker på både en nissan og en toyota.

Men nogen gange er det jo også folk egen skyld, de køber bare et sæt lejer med og montere, uden og kontrollere hvad tollerance lejer skal have på pågældende motor.
På en toyota er der 3 forskellige.

Det kunne vel også tænkes at nogle af disse lejer måske ikke var beregnet til og køre med standart olie pumpe..? de skal måske køre med højer olie tryk, eller har et støre olie forbrug end standart lejer, og standart pumpe ikke kan give en stor nok olie mængde?
Kunne det måske ikke også være skyld i at så mange ¨racerlejer¨ er set gået i stykker?

http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=21860&start=20
Kan se henrik, er ved og prøve lidt forskellig ting. tror du ikke han kan fortælle os lidt mere om det?

Titel:
Mester Medlem

Toyota har generalt en meget stor pumpe, og så længe der er normalt olietryk, bør det ikke være der problemmet ligger.

Jeg tror problemmet er tollerance, især når man er ude i og skifte stænger og alt.
Hvor mange bruger det til og klemme i lejer(kan ikke huske hvad hedder), når de montere nye stænger og evt lejer, for videre hvad tollerance lejer man skal bruge.

Skal ikke kunne sige hvor kraftige oliepumper er på andre mærker´.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time