Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 12:24

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: tab??
Admin
Admin

HenrikGM skrev:

Jeg ved hvad en vis producent af F1 motorer gør. Jeg ved hvad to svenske bilfabrikker gør. Derudover ingen indsiderviden, men tvivl du bare, det vil ikke inspirere mig til at gå yderligere i detaljer.
Fortæl nu! I stedet for at fortælle du ved noget, så fortæl hvad du ved. Så bliver det da først interessant. Fortæl...

HenrikGM skrev:
Vild ide: de 2500rpm er ønsket om to ting: olietryk, og olieflow.
Har du læst brugsanvisningerne på knastproducenternes vejledning, her står typisk beskrevet hvorfor og det er ikke olietryk og olieflow der henvises til, men tilpasningen/hærdningen. Her advares mod "permanent damage" bla. pga. fuld løft belastningen i tomgang.

HenrikGM skrev:
Men Jakob; forklar lige hvordan du vil flytte en relativ tung enerti hurtigt (med enorme accellerationer) og få den nødvendige effekt til at FALDE ved at øge rpm.
Der er som sagt to forhold gældende, base load og peak load. Her taler vi om base laod. Den mener jeg er status quo pr. takt og naturligvis stigende over tid som peak load er faldende over tid (og pr. takt). Du er IMO nød til at forholde dig til takten før du forholder dig til tidsperspektivet. Hvis belastningen pr. takt ikke ændrer sig så ændrer summen på begge sider af lighedstegnet sig heller ikke over tid i denne her sammenhæng.

HenrikGM skrev:
Gad da vist hvorfor de eksperter der har opfundet at knasten er lavere belastet ved flere rpm ikke valgte feks 4000rpm, da lasten jo må være endnu mindre på knasten der?? :popcorn:
Se, det er her base load belastningen kommer ind. 2500rpm er et kompromis når vi kigger over tid mellem de to modsatrettede forhold. Over takt er det kun peak load der spiller ind. Over tid spiller begge ind. Der er også forhold som overophedning af motor ved indkøring ved konstant rpm i stilstand. Knastindkøringen med tilpasning/hærdning sker ikke på ÉN takt, men anbefalet 20 min, derfor er begge aspekter/forhold (base vs. peak load) i spil ved indkøring.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Admin
Admin

Jeg kan også skære røvballe spørgsmålet ud i pap - for den har du fuldstændig misforstået:

Du står med røven mod en rødglødende udstødningsventil
Du ønsker ikke den skal ramme
Fjederen/fatningen der holder ventilen kan holde lad os sige 80kg (tænkt eksempel)
Du må vælge ÉN omdrejning fra toppen/knasten der kører 500rpm, eller Én omdrejning fra den der kører 4.000.000 omdr.

Get the picture?? Den ene giver ingen tatovering, den anden gør og du får lov at beholde "nålen" (ventilen).

Der hvor ventilen flyver ud af topstykket har du den laveste belastning for knasten ved peak load.

Hvor vil du helst stå?
Vil du stadig køre knaster ind i tomgang?

Titel:
Mester Medlem

kender du læren om anslagsværdi?
forstil dig at din røv får et lille klap af min hånd der vejer 3kilo.
hånden bevæger sig med 1 meter i sekundet.
så prøver vi med samme hånd på 3kilo. den her gang med 10 meter i sek.
hvad tror du gør mest ondt?
ang.det her med den rødglødende udstødningsventil... der er godt nok langt fra knast til ventil på en V8 stødstangsmotor. løftere, stødstænger, vippearme mm......
MVH søren

Titel:
Admin
Admin

lqs skrev:
kender du læren om anslagsværdi?
forstil dig at din røv får et lille klap af min hånd der vejer 3kilo.
hånden bevæger sig med 1 meter i sekundet.
så prøver vi med samme hånd på 3kilo. den her gang med 10 meter i sek.
hvad tror du gør mest ondt?
ang.det her med den rødglødende udstødningsventil... der er godt nok langt fra knast til ventil på en V8 stødstangsmotor. løftere, stødstænger, vippearme mm......
MVH søren

Ja, lad os sige du er fuld og ikke rammer
Hvor skal du så bruge flest kræfter på at stoppe din hånd igen - og hvordan kan det hænge sammen med fjederens opgave på knasten og knastens belastning ved fuld løft??

Titel:
Mester Medlem

for det første. jeg hverken slår eller skyder når jeg er fuld. ergo rammer jeg!
knast og ventil følges ad (forhåbentlig da..) ligemeget om der er tale om 500rpm eller 5000rpm. det er en af ventilfjederens vigtigste opgaver.
fuldt løft skriver du... ja det er der også ved alle rpm på 99,9% af alle motorer i dk pt.
MVH søren

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
puha nu er jeg lidt bange for en røvfuld her. MEN jeg er nødt til at give jacob ret, belastningen på SPIDSEN af knasten vil falde jo flere vindinger motoren får, men belastningen på vej op til spidsen af knasten er jo straks en helt anden snak

Titel:
Mester Medlem

hvis der er en spids på din knast... så er det godt nok noget lort.
vi taler/skriver om der hvor løftet bliver mindre igen ikke?
der er vel en radius ikke? er det den der forsvinder ved indkøring med under 2500rpm?
MVH søren

Titel:
Moderator

Hvilken komponet snakker du om helt konkret, når du snakker om last, samt hvad er det for en situation du kalder peakload og baseload?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Højbjerg
ang. knast indkøring:

Jeg ved ikke ret meget om de firebenet men i V8 verden er det meget simplet:

Rulleknaster start og kør (og det gælder også race motorer).

flad tappet knaster er lidt mere kompliceret. I en gammle dags V8'er er knaste kun smurt ved stænk smøring fra krumtappen. Derfor er det meget vigtig ved første opstart på en fladtappet at få omdrejninger lidt op. dog ikke noget tosset de fleste producenter anbefalder mellem 2000 og 3000 rpm i 10 - 15 min.

Titel: Re: tab??
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
HenrikGM skrev:
Vild ide: de 2500rpm er ønsket om to ting: olietryk, og olieflow.

Alle jeg har snakket med om indkøring af knaster, siger præcis det samme. 2500-3000 rpm, så er du sikker på du har olie nok oppe ved knasten. Og der skal den stå 15-30 min, alt afhænging af hvor lang tid man er om at pakke værktøjet sammen :grin:

Belastning på knasten er vel også højere ved mange rpm. Ventilen når jo at lukke helt inden den skal åbnes igen. Og så for knasten da flere slag per min, end hvis den står i tomgang. Og slaget ved mange rpm, er da voldsommere pga omdrejningere...

Det er min teori, og jeg har ik sat mig særlig dybt ind i en motor som andre har...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time