Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 jun 2025, 16:20

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2010, 19:50 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
oki man skulle bare tror at når man gik fra 20grader til 200grader så fik man den dobbelt mængde som skulle forbi turboen og derved bringe den hurtigere op i omdr ??

_________________
Billede


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2010, 20:04 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
mængden stiger ikke. hastigheden måske....


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2010, 21:18 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Ja det har du nok ret i

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2010, 21:49 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 02 mar 2005, 16:06
Indlæg: 120
Geografisk sted: Nord
Mange forklaringer på et interessant emne!
Dog burde BG rødderne måske læse lidt om noget termodynamik.. :wow:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2010, 22:08 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Charles hedder ham i skal snakke med....

Nej i snakker lidt forbi hinanden tror jeg....

Vi har en indespærret luftmængde som vi tilsætter benzin.
Der opstår en kemisk reaktion som får temperaturen til at stige meget hurtigt.
sammen med den stigende temperatur stiger trykket lige så hurtigt.

Jo højre tryk jo hurtiger vil den nu varme gas passere igennem turboen.

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 nov 2010, 07:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
Bufas skrev:
Vaskebjørnen skrev:
Det er morsomt at læse det virker lidt som for mange kokke fordærver maden, og jeg hørte nede på tanken er en gennemskindende faktor. :coffee:


Ja den er der tilmed brugt som argument! Bare omskrevet til:
Citat:
Min onkel, er førende dansk vindmølle importør, så jeg burde vide hvad jeg snakker om.


og da så denne her kom på banen måtte jeg opgive at læse resten for en stund : min onkel har engang solgt en bazooka til en prøveløsladt grønlænder -> så jeg ved nok en hel del om hvordan man bunder en flaske snaps men man skyder på en rockerborg...... Argumentations niveauet har ramt bunden.....

:tooth:

MVH Luske


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 nov 2010, 20:35 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 06 jul 2003, 18:31
Indlæg: 97
og da så denne her kom på banen måtte jeg opgive at læse resten for en stund : min onkel har engang solgt en bazooka til en prøveløsladt grønlænder -> så jeg ved nok en hel del om hvordan man bunder en flaske snaps men man skyder på en rockerborg...... Argumentations niveauet har ramt bunden.....

Griner endnu :lol: :lol: :lol:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 nov 2010, 21:23 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
lqs skrev:
hvad luften fylder er knap så vigtigt. det der noget at sige i det spil er hastighed og vægt af luften/udstødningsgassen. sådan lige hurtigt ud af den aldrende hukommelse.... så fylder det tæt på dobbelt ved 200grader i forhold til de 20.... men igen hvad det fylder, er i mine øjne underordnet.
MVH søren


Hvis nu vi ser helt ned på reaktionen på den enkelte vinge i turboens turbine, så er det kinetisk energi vi høster(primært). Dvs masse x hastighed.

Der sker dog en helt masse andre ting i selve huset inden der kommer dertil, så det er voldsomt indviklet at regne på, medmindre man har en termodynamisk baggrund (kan være svært alligevel!).

Men skal man have det rigtige billede, så er det energiniveauet før turboen¨- energiniveauet efter turboen der trækker akslen. Kun varmetabet til omgivende luft, samt friktion i glidelejerne(primært aksiallejet) skal trækkes fra for at få den effekt der er til rådighed for at trække kompressoren.
Termodynamik er det kapitel der skal læses hvis man vil se på dette. Alt andet er antagelser med varierende størrelser fejl.(som i en given situation kan være acceptable for at nå en hurtig konklusion)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 nov 2010, 03:33 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
ÆÆÆLSKER den om vindmøller!! :-D
Jeg er ikke teknisk uddannet, men forstår dog lidt ting, blandt andet lidt om det fundamentale i vindmøller da jeg har været i branchen i 3 år efterhånden. Det er dog mindre end Henrikgm, omend i samme firma (og vidt forskellige afdelinger!!) - og den med vingerne er det samme som turbo'ens kompressorhjul var virkeligt go underholdning!! :-D
/Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 nov 2010, 19:42 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
De fleste har faktisk fat i en eller flere brudstykker af virkeligheden, de mangler "bare" lige overblikket over hele processen. Men vil tydeligvist ikke acceptere at det måske et mere kompliceret end "bare lige".

For den almindelige bruger skal man nok holde sig til at det er en del af udstødningsenergien der bliver høstet, og jo mere man kan høste, jo mere er der til at trække kompressoren.
Dem der så vil vide mere kan så læse lidt termodynamik.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team