lqs skrev:
hvad luften fylder er knap så vigtigt. det der noget at sige i det spil er hastighed og vægt af luften/udstødningsgassen. sådan lige hurtigt ud af den aldrende hukommelse.... så fylder det tæt på dobbelt ved 200grader i forhold til de 20.... men igen hvad det fylder, er i mine øjne underordnet.
MVH søren
Hvis nu vi ser helt ned på reaktionen på den enkelte vinge i turboens turbine, så er det kinetisk energi vi høster(primært). Dvs masse x hastighed.
Der sker dog en helt masse andre ting i selve huset inden der kommer dertil, så det er voldsomt indviklet at regne på, medmindre man har en termodynamisk baggrund (kan være svært alligevel!).
Men skal man have det rigtige billede, så er det energiniveauet før turboen¨- energiniveauet efter turboen der trækker akslen. Kun varmetabet til omgivende luft, samt friktion i glidelejerne(primært aksiallejet) skal trækkes fra for at få den effekt der er til rådighed for at trække kompressoren.
Termodynamik er det kapitel der skal læses hvis man vil se på dette. Alt andet er antagelser med varierende størrelser fejl.(som i en given situation kan være acceptable for at nå en hurtig konklusion)
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!