Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 maj 2025, 06:40

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 28 mar 2011, 22:42 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Pas på med at påstå at Kjetten kan være med til 200hk.

Det er absolut ikke en nybegynders opgave at lave 200hk(pålideligt) med Kjetten i std form uden IC.
Kjetten begynder at gå magert fra de 180hk, og så skal du enten til at hekse i Kjetten, eller lære motoren at gå mere og mere magert.

Lige netop derfor foreslår jeg en hurtig(fremtidssikret) overgang til en motorstyring der ikke er begrænsning som noget af det første.

Hvis du beholder std udstødningen, så er turbo og manifold i den grad rødglødende efter blot nogle minutters inspireret kørsel, og det kombineret med magert er en fin opskrift på problemer.

200hk med Kjet er ikke umuligt, men du skal som minimum investere i en Wideband sensor så der er styr på hvor magert den går.
Det er langt fra alle Kjet med +25år påbagen der bare lige kan skrues op til pålidelige 200hk. Hvis det er rullefeltdiciplinen vi går efter, så bleed wastegateslange med et hul i slangen til de 1,2-1,3bar, men den er hårdt presset termisk.

Gem projektet lidt endnu, og lad være med at købe de foreslåede dele. Når du har lidt flere penge til projektet, så brug dem målrettet. Hvis du gerne vil have BOV på nu, så find en bosch fra feks en Saab, brugt til en halvtredser, og køb en 3/4" kontraventil til at sætte efter. Det kan du gøre til under 100kr, og få lyden du jager. Den flower rigeligt til dit nuværende setup. Så simpelt _kan_ det laves hvis budgettet er stramt.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 mar 2011, 22:53 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
baghjulstræk skrev:
Hej folkens.

Har anskaffet mig en sund B21et motor, hvor kompressionen mv. er i orden.

Jeg vil gerne peppe den lidt op, så vi kommer i omegnen af 200hk og 300nm, hvilket jo burde kunne lade sig gøre til daglig kørsel.

Jeg skal derfor købe nogle dele, og har forelsket mig i flg. dele.

Universal intercooler med rør mv.
RS-style BOV (Modellen der er god til biler med luftmassemåler)
Turbomanifold fra powerpage til volvo 8v

Er der ellers mere jeg skal bruge?

VH


Er motoren i bilen nu, med det originale intercoolerkit, eller?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 mar 2011, 23:09 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Til henrik..

mente selvfølgelig B21ET med std volvo fmic.. sagde ikke 200hk men 193 hehe :) Det var den måling jeg fik med min gamle B21et og std intercooler..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 mar 2011, 17:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Som en start afmonter kjet og monter en programmerbar styring.
Det er det gennemgående tema.
Jeg har set og hørt om mange motorer der er brækket ned.
Pgaf for mager blanding, og forkert tændingstidspunkt!!
Selv et perfekt virkende Kjet har svært ved at give nok benzin når de 180 ærlige hk opnåes.

Et billigt alternativ til original intercooleren.
Er en IC fra en Ford Sierra RS 500.
De kan købes på Ebay meget billigt.
Og de er helt i alu, så ingen utætte tanke, ved højt tryk.
Men en standart Ic er helt ok til den lave effekt.
Men følg Henriks første råd, man kan altid forfine konceptet senere!!

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 apr 2011, 14:01 
Offline

Tilmeldt: 21 mar 2011, 22:41
Indlæg: 2
hej folkens.

Tak for de mange gode svar jeg har fået, har lige haft en uges tid ugen computer pga. flytning.

Kan høre der er blandede meninger. Jeg er ikke mekaniker selv, men kender som sagt nogle stykker der gerne hjælper mig, men de har ikke forstand på f.eks. MS.

Mit budget hedder 25.000 MAX +/- 1-2.000 kr. og pt. står jeg med en nysynet, men halvdanket 244 GLT fra 80, som har en B23E motor i og er godt overfladerusten.

Planen som den er nu:

1. Køber B21ET motor af en ansat hos Kurt Mejer, Volvo specialist i Horsens, for 2.500 kr. samt min B23E motor. Jeg får alt med som sidder på B21'eren, altså komplet. Motoren bliver kompressionstestet og CO testet inden køb.

2. Jeg og et par kammerater bruger en lørdag/søndag på at ordne alt overfladerust, afmontere lygter mv. og volvoen bliver derefter sendt til maler (uden motor i). Pris ca. 6-7.000 (kender en god maler).

3. B21ET bliver lagt i efter den har været ved maler.

4. Køber Hjulspacere og 4 stk. Braid rally-fælge samt støddæmpere, sænkningsfjedre og nye bremseklodser til den for samlet 9.000 kr. samt støddæmpere, sænkningsfjedre og nye bremseklodser

5. Ville nu investere i noget til motoren. Uanset hvad, skal jeg have en stor frontmonteret intercooler (af hensyn til udseende, idet jeg skærer i fronten), Blow off og ekstern wastegate samt 3" udstødning hele vejen igennem fra manifold.
Så er spørgsmålet. Hvem kan/vil køre min volvo ind med f.eks. MS? Hvad vil prisen blive ca. ?

Ser gerne en der besvarer spørgsmålet i punkt 5. :)

_________________
Volvo 240 power!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 apr 2011, 15:48 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
4..

braid fælge køber du med den ET,størrelse og bredde du vil have

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2011, 17:21 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
5:
a. bling
b. bling og lyd
c. uforståeligt, har turboen ikke en indbugget wastegate??
d. Den eneste fornuftige opgradering!!!
e. med a+b+c så fjerner du dig fra målet de 200 hk.
med at bruge en masse unødige penge.
Hvad en indkøring vil kunne koste, det kommer meget an på hvilke forventninger du har.
Den meget dyre er hvis du bare vil kunne dreje nøglen, og bilen kører perfekt under alle forhold.

Den billige variant er at den bliver kørt ind således at motoren ikke brænder af, og den kører hæderligt, under andre forhold.
En god option er at komplementere den billige med instruktion i systemet,
For så kan man altid selv finjustere.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2011, 20:33 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
baghjulstræk skrev:
hej folkens.

Tak for de mange gode svar jeg har fået, har lige haft en uges tid ugen computer pga. flytning.

Kan høre der er blandede meninger. Jeg er ikke mekaniker selv, men kender som sagt nogle stykker der gerne hjælper mig, men de har ikke forstand på f.eks. MS.

Mit budget hedder 25.000 MAX +/- 1-2.000 kr. og pt. står jeg med en nysynet, men halvdanket 244 GLT fra 80, som har en B23E motor i og er godt overfladerusten.

Planen som den er nu:

1. Køber B21ET motor af en ansat hos Kurt Mejer, Volvo specialist i Horsens, for 2.500 kr. samt min B23E motor. Jeg får alt med som sidder på B21'eren, altså komplet. Motoren bliver kompressionstestet og CO testet inden køb.

2. Jeg og et par kammerater bruger en lørdag/søndag på at ordne alt overfladerust, afmontere lygter mv. og volvoen bliver derefter sendt til maler (uden motor i). Pris ca. 6-7.000 (kender en god maler).

3. B21ET bliver lagt i efter den har været ved maler.

4. Køber Hjulspacere og 4 stk. Braid rally-fælge samt støddæmpere, sænkningsfjedre og nye bremseklodser til den for samlet 9.000 kr. samt støddæmpere, sænkningsfjedre og nye bremseklodser

5. Ville nu investere i noget til motoren. Uanset hvad, skal jeg have en stor frontmonteret intercooler (af hensyn til udseende, idet jeg skærer i fronten), Blow off og ekstern wastegate samt 3" udstødning hele vejen igennem fra manifold.
Så er spørgsmålet. Hvem kan/vil køre min volvo ind med f.eks. MS? Hvad vil prisen blive ca. ?

Ser gerne en der besvarer spørgsmålet i punkt 5. :)


Hvis den B23E motor er fra 83-84, så kan der være andre muligheder.

Hvis du vil have B21ET i, så kan det være en fordel at gå direkte på efi manifolden, og bygge en krumtaptrigger på motoren med det samme(som i før du lægger den i bilen)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2011, 21:05 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 maj 2005, 09:16
Indlæg: 365
Geografisk sted: Horsens
Vil også anbefale anden motorstyring, men man skal altså ikke forklejne K-jetten helt!
Den kan sagtens pilles ved så den bliver sjov, med diverse finurligheder, men spørg feks. der hvor du køber B21ET, både Kurt og Heino kører med ca 300hk på K-jet, Kurt svjh. ved 1,3bar og Heino svjh. 1,1bar.
Jeg ved med sikkerhed, at du kan få en god snak og nogle gode råd hos dem!

_________________
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 apr 2011, 07:02 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Spirillen skrev:
Vil også anbefale anden motorstyring, men man skal altså ikke forklejne K-jetten helt!
Den kan sagtens pilles ved så den bliver sjov, med diverse finurligheder, men spørg feks. der hvor du køber B21ET, både Kurt og Heino kører med ca 300hk på K-jet, Kurt svjh. ved 1,3bar og Heino svjh. 1,1bar.
Jeg ved med sikkerhed, at du kan få en god snak og nogle gode råd hos dem!


B21ET laver 165hk med IC, K-jet, v. 0,6bar, og alt der spiller max normalt.

B21ET skal moddes heftigt for at lave 300hk ved 1,1bar. Er du sikker på den ydelse? Det er jo næsten 150NA hk.
Hvordan blev den opnået, hvilke specs på motoren?

Korrekt at Kjet KAN blive sjov, men det er bare ikke noget man fikser "bare lige", hvis man også vil have kørbarhed, osv.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team