Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 maj 2025, 06:58

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 01 maj 2013, 01:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
der er vel for meget tab når den er "udenfor område" i forhold til en turbo?

tror faktisk det er lidt det søren mener med "af økonomiske årsager" altså ikke at det er en dyrere konstruktion men den er dyrere i drift

MVH Luske


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 maj 2013, 06:15 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Mange bil producenter har droppet kompressor pga forurening, da den koster konstant at drive rundt, og set i lyset af at I disse tider mener de at 10-20watt fra baglygte pærene giver forøget forbrug.

Så kunne jeg heller ikke forestille mig at en kompressor er økonomisk i forhold til feks service etc.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 maj 2013, 04:31 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 07 dec 2009, 12:54
Indlæg: 35
møffe skrev:
Mange bil producenter har droppet kompressor pga forurening, da den koster konstant at drive rundt, og set i lyset af at I disse tider mener de at 10-20watt fra baglygte pærene giver forøget forbrug.

Så kunne jeg heller ikke forestille mig at en kompressor er økonomisk i forhold til feks service etc.


Okay:)
Det var sådan en forklaring jeg ledte efter :)

_________________
Mvh
Ludvig

106 sug (solgt)
106 maxi (solgt)
nu med BMW E91


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 maj 2013, 15:49 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
møffe skrev:
Mange bil producenter har droppet kompressor pga forurening, da den koster konstant at drive rundt, og set i lyset af at I disse tider mener de at 10-20watt fra baglygte pærene giver forøget forbrug.

Så kunne jeg heller ikke forestille mig at en kompressor er økonomisk i forhold til feks service etc.


Det er jo ikke noget en magnetkobling ikke ville kunne gøre op med?

VW's TSI motore, 1,4 benzin med op til 170hk kører jo både turbo og kompressor.
Man skylder sig selv en tur i en bil med sådan en motor, uanset om man er til VW eller ej, for det er et stykke imponerende mekanik de har fået bygget, der er virkelig træk helt fra bunden.

Om det så kan holde, det ved jeg intet om :)

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 maj 2013, 16:15 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Ta en tur i en fiesta 1,0 100hk, der er kompressor unødvendig.

Magnetkoblibgen ændre vel ikke nok siden at fabrikanterne dropper kompressor til fordel til turbo.

En kompressor koster, og hvis fabrikkerne ser et forbrug på 10-20watt som et problem, så tvivlet jeg på de tider at regne på forbruget til en kompressor.

BTW, ford har testet en noget højere effekt,

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 maj 2013, 08:10 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
med en moderne VNT lader er der ikke længere et argument for kompressor over turbo IMHO. De kan jo lave mere ladetyk fra tomgang end motor/gear mv. kan holde til, vel at mærke uden at de render tør for luft i toppen af skalaen.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 maj 2013, 09:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
TB206HDI skrev:
med en moderne VNT lader er der ikke længere et argument for kompressor over turbo IMHO. De kan jo lave mere ladetyk fra tomgang end motor/gear mv. kan holde til, vel at mærke uden at de render tør for luft i toppen af skalaen.


Man kan udvide det argument med: hvad er det for en fordel det skulle give?
Der er jo ingen ide i bare at gøre det for at gøre det.

Kompressoren er relativt tung.
Relativt kompliceret mekanisk set.
Larmer (mere end en turbo).
Fylder relativt meget (Rotrex og lign. centrifugalkompressorer måske undtaget).
Æder selv mere energi ift. turboen som er (næsten) gratis at drive.

Det eneste kompressor har haft kørende for sig hidtil, har været evnen til tryk helt nede fra. Det har VNT-turboerne i nogen grad elimineret. Så er der stort set kun ulemper tilbage.

Der er sikkert nogle finere nuancer i ovenstående - men tit med de der "hvor ser man ikke"-spørgsmål, er det meget smartere at vende spørgsmålet om sige "hvorfor skulle man gøre x"?

Det gælder for så vidt også når man bygger bil, tuner osv. - jeg synes særligt indenfor racing er der nogle der ikke rigtigt tænker sig om.
Hvis man går til opgaven med ambitionen om at gøre noget som ingen andre har gjort før, og det er det primære mål, så fred være med det. Men hvis man går til sagen med formålet at lave noget effektivt/hurtigt/whatever, så er den der "det har ingen gjort før" sjældent en god ide i sig selv. Der kan tit være en yderst god grundt til at "ingen har gjort det før".

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team