Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 13:36

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 30 okt 2002, 23:55 
Hejsa Simon
Har selv samme ide i tankerne ang. turbo på en knallert, har en artikel liggende om turbo-tuning af 2T fra GIK, og den handler om en 125ccm yamaha som Lennart har sat turbo på, effekten er mere end fordoblet, hvis du er interesseret kan du låne den, der står bla. en del om beregning af turboen og udformning af trykkammer inden turbo.
Mvh. Christopher


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 31 okt 2002, 09:29 
Christopher, den artikel ville jeg være meget interesseret i! :-)
Jakob Nielsen, du skulle vel ikke have nogle kontakter til Arla foods eller noget?? :-)) Hvor får man fat i en malkemaskine kompressor til billige penge?? Hos en landmand oder was??

Tykkammer før turboen?? Det må du lige forklare!

Tak for hjælpen!


mvh
Simon


Top
  
 
Indlæg: 31 okt 2002, 09:37 
Christopher, hvilket sprog er den artikel på???
Tysk er jeg ikke så sej til :-/


Top
  
 
Indlæg: 31 okt 2002, 12:35 
Hejsa
Den er på svensk, det er til at tyde med lidt god vilje:-D . Modtryksbølger er meget vigtige for en 2T i udstødningen, derfor skal der være et trykkammer før turbo som er specielt udregnet til netop din motor. Hvor kommer du fra? så kunne vi evt. mødes.
Mvh. Christopher


Top
  
 
Indlæg: 31 okt 2002, 16:54 
Christopher, jeg bor i det mørke Jylland nærmere betegnet Horsens.

Har selv rodet meget med scootertun dele (karburator, cylinder, udstødning, krumtap osv.). Jeg har også nogle modelfly med 2-takt motorer hvor man bruger resonansrør til at øge ydelsen. Så den med udstødningens design er jeg med på. Tror du modtrykbølgerne i trykkammeret er kraftige nok til at holde gasblandingen inde i forbrændingskammeret??

Bruger nogle af de nye motorcykler ikke også en slags variable udstødningsport??? Det mener jeg da jeg så på motorcykel messe i Herning hvor der var en motor der var skåret ½ over. Ellers kan man måske lave en slags membran eller ventil i udstødningen som kunne holde på trykket???


Top
  
 
Indlæg: 31 okt 2002, 17:55 
Jo, bla. yamaha RD350 bruger en variabel udstødningsport, mht. modtryksbølgerne skulle det kunne styres af trykkammeret.
Kommer selv fra sjælland, men lad os da lige sladre sammen over fon og finde ud af noget.
Mvh. Christopher
TLF: 60622410


Top
  
 
Indlæg: 31 okt 2002, 19:28 
Fandt noget spændende!
Turbo på en RD 350, så det kan skam lade sig gøre!
http://www.mtek.chalmers.se/~expe/Link/rd350.html

YPVS som yamaha bruger kan ikke rigtig bruges i turbo sammenhæng. Sådan som jeg har forstået det ændre det kun på højden af udstødningsporten så virkelig hidsige 2-takter får mere bundtræk ved lavere omdrejninger. Det man skal have fat i som under komprimeringen lukker for udstødningsporten skal ha hurtigheden af den membran som sidder i indsugningen. Og det er YPVS alt for langsomt til at kunne følge med.

Hvad med et rundt metalblad som drejer rundt foran udstødningsporten i takt med omdrejningerne. I yder siden af metalbladet skulle der så være et hul som passer med "takten" så den åbner/lukker på det rigtige tidspunkt. Anyways, det var bare ide.... :-)


Top
  
 
Indlæg: 31 okt 2002, 21:03 
Den med metalbladet tror jeg ikke går, hellere lave trykkamre der er afstemt til turboen..............kunne godt tænke mig en tur på den RDer:-P , har selv haft en der var tunet til 82hk, og den var mægtig sjov:-D


Top
  
 
Indlæg: 31 okt 2002, 21:56 
Vildt!
Hvad var der gjort ved den, og hvor mange heste har en RD 350 standard???
Ville en Garett GT12 turbo ikke egne sig, eller er den stadig for stor???


Top
  
 
Indlæg: 31 okt 2002, 23:05 
Ved ikke hvad størrelse turbo der skal bruges, men det kan man regne sig frem til. På min RDer var cylinderne bearbejdet, toppen var svejset op for større komp., andre stempler, spec. membran, andre karburatorer(38mm fladspjæld) og udstødningen var spec. lavet til cylinderne.


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team