Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 23:24

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:

Kurt: hvem fanden har pisset på din sukkermad ?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
synes blot ikke at den slags (højtflyvende) teorier og fremmedord passer i dette forum! særlig ikke når man (henrik) først strøer om sig med sådanne og siden ikke reelt kan underbygge dem.

Titel:
Moderator

Du har læst hele tråden ikke?

I så fald burde du nok have faldet over at den udvikler sig fra shims under tændrøret, til at jeg nævner at man kan indeksere tændrøret, så nævner jeg at det er ret nemt at gøre noget for det selv(som iøvrigt underbygges af bla "yugoturbo", hvorefter du(kurt) begynder at snakke om pis.

Hvor er det du er forvirret henne? Jeg har på ingen måde forsøgt at sælge indeksering til unge mennesker, og skulle en gut forsøge sig med det så er det vist grænser for hvor stor skaden er, ikke?? Han spilder allerhøjest 5 minutter! Desuden skriver jeg direkte at det er tvivlsomt hvad effekten er på alm motorer. Men ok, hvis nogen kun læser et enkelt indlæg og konkluderer at jeg mener indeksering giver xx hk, så er det temmeligt meget deres egen skyld!

Pointen er at teorien(som du jo absolut ikke bryder dig om?) er der, og kan være præcis ligeså berettiget som at shimme tændrør.

At en flammefront skulle brede sig som ringe i vandet er fuldstændigt forkert. Interessant at undersøge iøvrigt.

Hvorvidt mit sprogbrug passer i dette forum kan jeg da kun beklage hvis nogen føler sig stødt over. Jeg plejer ikke selv brokke mig over manglende tegnsætning, og graverende stavefejl.

Forummet er ,mig bekendt, tilegnet snak om tuning, og jeg husker ikke at have set nogen begrænsninger på ordvalg,emnet,teorier osv.

Titel:
jeg beder dig blot om at blive lidt mere jordnær!! du skriver om gratis tuning. i næste linie kunne teorien ikke føres ud i praksis ved hjælp af 10 tændrør! vil du ikke give mig ret i at almindelige unge har mere gavn af at starte med en mere moderne motor med centralt tændrør. end prøve at efterleve teorier der må virke forvirende på dem? ingen af os har mulighed for at kigge ind i et givet forbrændingskammer. heller ikke selv om vi mener at kende nogle af de teorier der måtte ligge bag de ændringer vi evt. måtte vælge at foretage i samme. det er faktisk der jeg mener denne tråd løber lidt af sporet.

Titel:
Moderator

Jeg formoder at "kurt" og "fordfan" er samme person?

Jeg citerer lige mig selv:
At det næppe har en målbar effekt på andet en tuning helt ud til kanten er en anden sag, og det er hellerikke sådan lige at finde 4 tændrør der kan indekseres ud af en pakke på 10styks. Har prøvet det på volvoen, og kunne ikke mærke det,
citat slut.

Skulle dette kunne inspirere unge mennesker til indeksering af tændrørene på deres 1,3liters sugemotor??

Der er vel ikke nogen der har taget skade at at vide lidt om teorien?

Enig i at langt det bedste er at starte med en racervogn med det motor der skal bruges, istedet for selv at bygge det. Der er ikke mange 18årige knægte der kan bygge noget der er væsentligt bedre, og billigere end de kan købe en anden bil til, så hvad det angår så er det for 95% totalt spild af penge selv at begynde at makke med det. Penge/performance sat op imod hinanden, vel at mærke.

Med det sagt så kan der alligevel være lidt fidus i selv at pille, man kan feks lære en del ud af det, og måske få sig en sleeper ud af en gammel golf, el. lign. og gider man sætte sig lidt ind i hvad man laver så _kan_ man selv få sig en racervogn. Men de gamle "tricks" som adskillige toppakninger og en traktorturbo hører altså til en teknologi der er 20+ år gammel, og giver kun ballade med alting, og under det halve af den effekt der kan realiseres ved at gøre det rigtigt, første gang. Af samme grund skal man sgi læse lidt af alt det stof der ligger både på nettet og i bøger inden man går igang. Muligheden er der.

Men enig i at tråden er løbet af sporet ifht trådens emne. En ny tråd med et andet mere sigende emne burde være startet istedet.

Moderator

Spyde skrev:
Hejsa jeg er lige i gang med et lille projekt, jeg er ved at lave en lada samara 1500i med turbo, og det eneste jeg mangler nu er mine stempler, min plan var at få drejet af dem hos westspeed, men jeg ved ikke om de kan holde pga. varme mm :cry: :x er der nogen der har noget affaring med sådan noget..
hilsen peter

Hvad er kompressionen på motoren og hvad regner du med at få den til at yde?
Hvor tykke er stemplerne?
Hvis du finder en rimeligt lille turbo, og lader på den med 0,3-0,4bar kan du nok hente 25% mere på den uden at komme galt afsted, meeen jeg fornemmer at det ikke er nær nok?

Erfaringen med disse samara motorer skal du nu nok til rusland for at finde ;-)

Titel:
Junior Medlem

Højtflyvende teorier? - kurt, gå lige ind under "litteratur" og læs de bog anmeldelser jeg har lavet til Lasse. Derefter tager du til det nærmeste bibliotek og låner dem du mener du kan bruge. De her bøger er for mennesker, der gerne vil vide mere om hvad de skal gøre ved deres bil, når den skal have mere effekt, men samtidig skal overholde et budget. Til trods for det så er der mange lignende teorier som den Henrik beskriver...små ting som forfatteren har erfaret, og som kan efterprøves af enhver. Så jeg mener ikke noget af det er højtflyvende...nærmere græsrodstuning!?!
Og du mener ikke siden underbygger teorien? - come on. Siden handler om tuning. I enhver forstand.

Titel:
tror vi er enige 99 procent cirka. grunden til jeg valgte at provokere dig lidt er at jeg mener du er en af de mest seriøse brugere af dette forum! pga. netop dette mener jeg det tog lidt overhånd med de ting du anbefalede andre til at give sig i kast med. det er stadig min mening at ingen i danmark har nogen reel erfaring med at vende tændrørene ens. tænk på hvordan flammefronten må se ud i et forbrændingskammer med tændrør med 2-3-4 eller rund sideelektrode?? kan kun være 100procent enig i vi er langt væk fra tråden! mit råd til stempelmanden vil være. lad under ingen omstændigheder din motor tændingsbanke!

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
jeg kører med tændrør med tre sideelektroder og de er monteret i siden af topstykket, vil lige nu påstå at den sku går rimelig godt... men ok ved jo ikke hvordan den ville gå hvis den havde centertændrør.

Titel:
ved du godt der kun springer gnist ved en af de 3 sideelektroder? uden du aner hvilken ?? teoretisk må det så være noget rigtig lort!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time