Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 23:19

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Frank skrev:
Hvad koster sådan en piggyback egentlig og kan vi "almindelige" mennesker finde ud af at justere sådan en? :D

Hilsen Frank :D :D

http://www.scantune.dk

/Nolan

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Nolan skrev:
HenrikGM:

Hvad med MSAVR ?
Det ser altså lovende ud. Har også kigget lidt i source-koden..... Lækkert og godt struktureret. Hardwaren er overskuelig og simpel.
Eneste kritikpkt. er at man har valgt tomgangstyring m. stepper. Jeg ruger lidt over muligheden for at styre en PWM-ventil istedet uden HW-ændringer.

Når tændingen kommer til i dette projekt er det imho. klart B&G-MS overlegent.

Hvor får du forresten lavet print ?
Jeg ved jo du 'forhandler' MS.

/Nolan

AVR versionen ser ganske ok ud. Der er blot et alvorligt problem med systemet og der er mangel på support. Der er max en lille håndfuld der har det kørende, og det er snart et halvt år siden jeg hørte noget nyt derfra. Med andre ord ser det ud til at du er "on your own" hvis du kaster dig ud i det projekt.

For +1år siden var der en masse røre omkring det og folk var vildt begejstrede men det ser dødt ud herfra. Brugen at smd komponenter afskrækkede lidt, og så er der næsten ingen der udvikler på AVR, hvor der er 15-20 personer der udvikler på MS konstant. AVRs tunesotware er mildt sagt outdatet svjks. Her udvikles der på MS konstant.

Jeg ved det ikke. Har overvejet at prøve at bygge een for sjov for nogen tid siden, men MS opfylder de basale behov en motortuner har, især nu hvor tændingen er med i een og samme boks.(tidligere var tændigen i en seperat MS for sig)

jeg forsøger ikke at tale dig fra AVR versionen. Du skal bare vide at udviklingen ikke foregår i samme tempo som med MS, og jeg kender kun til udvikleren som har det kørende i DK, og den bil kører vist ikke engang til dagligt.

Printet er eget layout, og jeg laver det hele selv. Kan ikke få dem lavet ude i byen uden at prisen går ~+2-300dkr. og da folk er noget forsigtige nu så hjælper 2-300dkr mere nok ikke på sagen. Kunne da være noget sjovere at lave 10 af gangen, så kunne det være der var lidt fidus i det også, men jeg skal ikke brænde inde med 9printkort til over 300dkr stykket.

Jeg "forhandler" det ikke. Jeg tilbyder de folk der ikke selv har mod på at "gøre det selv med loddekolbe" en delvis færdig løsning, aka et kørende print. De bestemmer softwaren. Det var fra starten kun til eget brug, men så blev der åbnet op for at folk kunne samle MS og sælge dem videre.(det var ikke tilladt i starten med B&G blev bombet med mail som" i wanna buy a complete unit.Where can i get one?" og gav til sidst det frit mod at man ikke fjernede Megasquirt oprindelsen og stadigt holdt alle software udviklinger "open source". Imo et knaldgodt koncept der har givet alle muligheden for at få programmerbart EFI(og nu EMS) på deres bil for mellem 0 og ~2000dkr, alt afhængigt af hvilke forbindelser de har.
Kender een der arbejdede i en elektronikbiks der fik stumperne gratis, derfor de 0dkr.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hej Nolan.

Ok. Har læst om den på hjemmesiden...... som jeg kan forstå på det, så skal man have sin bærbare med i bilen mens man indstiller, og derefter kan man så vælge ud fra 2 indstillinger som man så skifte imellem, uden den bærbare, er det korrekt?? :lol: Jeg har ikke forstand på elektronisk indsprøjning, eller noget som helst med bilens computer, så bær over med mig hvis du synes det er et dumt spørgsmål :D

Hilsen Frank :D :D

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Frank:
Jep, du stiller maps m. en bærbar. Om du gør det på felt eller på vejen må være op til dig selv ;-)
Det der med at den kan skifte mellem to maps behøver du ikke rigtigt tænke over. Det er mest, hvis du nu kører track-days og derfor nogle gange kører på 103 octan mod 95 til daglig.

Henrik:
Grunden til at jeg har forelsket mig i MS-AVR er helt klart at programmeringen foregår i C. Jeg orker ikke sætte mig ind i endnu et uC-instruktionssæt og jeg elsker at pille ved tingene, så de bliver som jeg vil have det. Samtidig har jeg lettere adgang til SMD end leadede komponenter, da disse efterhånden er udfaset de fleste steder, hvor jeg kommer.

Grunden til at jeg spurgte til print var, at jeg skal betale det meste af min højre arm for at få produceret print professionelt. Og uden print (jeg kan ikke lide tanken om at sende en check til en fætter i Ungarn for at få et AVR-print) ingen MS-AVR.

/Nolan

Titel:
Moderator

Hvis du kan skaffe mig et layout af AVR versionen skal jeg se om jeg kan køre det igennem min lille pcb maskine ;-). Virker det skal du få printet for omkostningerne. Det er sgu da billigt!
Jeg foretrækker Eagle layout, evt autocad i en nødløsning. Layoutet skal være lige til at stoppe igennem, aka læsbart i enten automis eller eagle. Og det skal være enkeltsidet :-(

Mht adgang til smd komponenter.....så fik du lige min fulde opmærksomhed på een gang. Jeg har længe øsnket mig E12rækken i modstande og et passende udvalg af SMD kondensatorer. Leveringsdygtig?

Mht programmering i C, så vil jeg da give dig ret i at der kan gøres lidt hist og pist, og der kan være en enorm tilfredsstillelse i at lave det selv, men alm. brugere har rigeligt at se til i MS som det er nu.
UMS kommer jo snart siger rygtet(nok til foråret) og skulle indeholde alt hvad hjertet kan begære,plus en _meget_ kraftig processor. Det bliver en meget meget hård konkurrent til de dyre 15kkr anlæg der sælges nu. Vil tro byggeprisen ender omkring 3500dkr. Men så er vi ude i noget som ikke længere er for den alm garagemekaniker. MS kan man sgu sætte sig ind i over en weekend så man selv kan det hele. Kræver et nogenlunde kendskab til engelsk.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

HenrikGM:

Jeg har sendt en PB.

Mht. print; AVR-printet er tosidet. Hvilken metode bruger du til PCB-fremstilling ? Kan den ikke optimeres til tosidet print ?

/Nolan

Titel:
HenrikGM skrev:
Nolan skrev:
HenrikGM:

Hvad med MSAVR ?
Det ser altså lovende ud. Har også kigget lidt i source-koden..... Lækkert og godt struktureret. Hardwaren er overskuelig og simpel.
Eneste kritikpkt. er at man har valgt tomgangstyring m. stepper. Jeg ruger lidt over muligheden for at styre en PWM-ventil istedet uden HW-ændringer.

Når tændingen kommer til i dette projekt er det imho. klart B&G-MS overlegent.

Hvor får du forresten lavet print ?
Jeg ved jo du 'forhandler' MS.

/Nolan

AVR versionen ser ganske ok ud. Der er blot et alvorligt problem med systemet og der er mangel på support. Der er max en lille håndfuld der har det kørende, og det er snart et halvt år siden jeg hørte noget nyt derfra. Med andre ord ser det ud til at du er "on your own" hvis du kaster dig ud i det projekt.

For +1år siden var der en masse røre omkring det og folk var vildt begejstrede men det ser dødt ud herfra. Brugen at smd komponenter afskrækkede lidt, og så er der næsten ingen der udvikler på AVR, hvor der er 15-20 personer der udvikler på MS konstant. AVRs tunesotware er mildt sagt outdatet svjks. Her udvikles der på MS konstant.

Jeg ved det ikke. Har overvejet at prøve at bygge een for sjov for nogen tid siden, men MS opfylder de basale behov en motortuner har, især nu hvor tændingen er med i een og samme boks.(tidligere var tændigen i en seperat MS for sig)

jeg forsøger ikke at tale dig fra AVR versionen. Du skal bare vide at udviklingen ikke foregår i samme tempo som med MS, og jeg kender kun til udvikleren som har det kørende i DK, og den bil kører vist ikke engang til dagligt.

Jeg må hellere bidrage med nogle facts inden denne eventyrfortælling udvikler sig ;-)

Der høres ikke så meget til MSAVR mere fordi vi ikke bruger Yahoo gruppen, men istedet bruger vores egne (reklamefri) maillister. Aktiviteten i projektet er pt. højere end nogensinde.

Jeg startede i januar (i år) med at designe avr-versionen parallelt med studiet, siden da er flere folk kommet til. Udviklingen af softwaren til avr foregår i et langt højere tempo end til den traditionelle megasquirt. Hvad der i assembler skal bruges ti linjer på at skrive, kan klares på en i C (og samtidig laves ingen fejl... teoretisk set). Endvidere udvikler alle på _samme_ kode (med versionsstyring) og udbygger denne, hvorimod der ved megasquirt findes n forskellige udgaver af koden (totalt håbløst imho).

Tunesoftwaren til avr skal du ikke grine af. Den kan benytte megatune ligesom megasquirt. Når du bliver træt af alt det klikkeri, eller holder et skummelt sted uden at have medbragt laptop'en, hives et alm. pc-keyboard op fra bagagerummet og tilsluttes msavr; nu kan alle parametre ændres via. keyboardet samt det indbyggede display (se eksempel på min webside under "working stuff"). Dette fungerer ikke som "megaview", det er langt mere funktionelt (skal prøves).

Tændingsstyring er ikke færdigt endnu, men er rimelig tæt på. Pt. kan den vha. vr sensor på krumtappen måle den faktiske avancering af tændingen.

Hvorfor tror du ikke at min bil kører til dagligt? I så fald må jeg i søvne have sat mig ind i naboens bil i stedet!

Nolan: Styring af en pwm tomgansventil blev implementeret for nogle måneder siden, jeg har dog ikke lige overblik om funktionaliteten stadig er tiptop eller skal justeres :-)

Endvidere kan jeg informere om, at Marcell (ham der sælger print fra Ungarn) ikke er en "snyder" men er 100% reel.

Michael
http://caffrey.dk/megasquirt

Titel:
Moderator

Ok. Så må du undskylde. Jeg så det som værende dødt da aktiviteten så ud til at forsvinde helt, men det er der jo en forklaring på så. Beklager.
Mht at du ikke brugte bilen til hverdag så er det info jeg har fra yahoogruppen, beklager hvis det ikke er korrekt.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Lækkert også at høre fra ophavsmanden til projektet :D

Ja, jeg er jo sindsygt glad for at høre, der stadig er liv i MS-AVR. Det skal ikke ligge skjult hen, at jeg ser flere muligheder i denne end i den 'gamle' MS.

Nu var det ikke en hentydning til at Marcell var en fupper. Det virker bare lidt mystisk at sende penge til en fætter i Ungarn man ikke kender. Ja, det er selvfølgeligt min mening - det var derfor jeg ville forsøge at producere et print selv.

Hvis der forresten er nok, der er interesseret (læs: 50-100) kan et gennempleteret dobbeltsidet print faktisk laves for rimelige penge. Det kunne være vi skulle lave vores eget 'group-buy' ;-)

Jeg er forøvrigt MEGET interesseret i at hjælpe til på projektet, såfremt i skulle ønske det. Your wish is my command.

/Nolan

Titel:
Nolan skrev:
Hvis der forresten er nok, der er interesseret (læs: 50-100) kan et gennempleteret dobbeltsidet print faktisk laves for rimelige penge. Det kunne være vi skulle lave vores eget 'group-buy' ;-)
/Nolan

Så længe du holder mig udenfor, det har jeg slet ikke tid til! ;-)

Nolan skrev:
Jeg er forøvrigt MEGET interesseret i at hjælpe til på projektet, såfremt i skulle ønske det. Your wish is my command.
/Nolan

Hvis du er frisk på lidt C programmering, så er der garanteret et eller andet der venter på at blive implementeret. Har du taget et kig på wiki'en (link på min side)? - der står lidt om hvad næste version kommer til at kunne software- og hardwaremæssigt.

Michael
http://caffrey.dk/megasquirt

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time