HenrikGM skrev:
Nolan skrev:
HenrikGM:
Hvad med MSAVR ?
Det ser altså lovende ud. Har også kigget lidt i source-koden..... Lækkert og godt struktureret. Hardwaren er overskuelig og simpel.
Eneste kritikpkt. er at man har valgt tomgangstyring m. stepper. Jeg ruger lidt over muligheden for at styre en PWM-ventil istedet uden HW-ændringer.
Når tændingen kommer til i dette projekt er det imho. klart B&G-MS overlegent.
Hvor får du forresten lavet print ?
Jeg ved jo du 'forhandler' MS.
/Nolan
AVR versionen ser ganske ok ud. Der er blot et alvorligt problem med systemet og der er mangel på support. Der er max en lille håndfuld der har det kørende, og det er snart et halvt år siden jeg hørte noget nyt derfra. Med andre ord ser det ud til at du er "on your own" hvis du kaster dig ud i det projekt.
For +1år siden var der en masse røre omkring det og folk var vildt begejstrede men det ser dødt ud herfra. Brugen at smd komponenter afskrækkede lidt, og så er der næsten ingen der udvikler på AVR, hvor der er 15-20 personer der udvikler på MS konstant. AVRs tunesotware er mildt sagt outdatet svjks. Her udvikles der på MS konstant.
Jeg ved det ikke. Har overvejet at prøve at bygge een for sjov for nogen tid siden, men MS opfylder de basale behov en motortuner har, især nu hvor tændingen er med i een og samme boks.(tidligere var tændigen i en seperat MS for sig)
jeg forsøger ikke at tale dig fra AVR versionen. Du skal bare vide at udviklingen ikke foregår i samme tempo som med MS, og jeg kender kun til udvikleren som har det kørende i DK, og den bil kører vist ikke engang til dagligt.
Jeg må hellere bidrage med nogle facts inden denne eventyrfortælling udvikler sig
Der høres ikke så meget til MSAVR mere fordi vi ikke bruger Yahoo gruppen, men istedet bruger vores egne (reklamefri) maillister. Aktiviteten i projektet er pt. højere end nogensinde.
Jeg startede i januar (i år) med at designe avr-versionen parallelt med studiet, siden da er flere folk kommet til. Udviklingen af softwaren til avr foregår i et langt højere tempo end til den traditionelle megasquirt. Hvad der i assembler skal bruges ti linjer på at skrive, kan klares på en i C (og samtidig laves ingen fejl... teoretisk set). Endvidere udvikler alle på _samme_ kode (med versionsstyring) og udbygger denne, hvorimod der ved megasquirt findes n forskellige udgaver af koden (totalt håbløst imho).
Tunesoftwaren til avr skal du ikke grine af. Den kan benytte megatune ligesom megasquirt. Når du bliver træt af alt det klikkeri, eller holder et skummelt sted uden at have medbragt laptop'en, hives et alm. pc-keyboard op fra bagagerummet og tilsluttes msavr; nu kan alle parametre ændres via. keyboardet samt det indbyggede display (se eksempel på min webside under "working stuff"). Dette fungerer ikke som "megaview", det er langt mere funktionelt (skal prøves).
Tændingsstyring er ikke færdigt endnu, men er rimelig tæt på. Pt. kan den vha. vr sensor på krumtappen måle den faktiske avancering af tændingen.
Hvorfor tror du ikke at min bil kører til dagligt? I så fald må jeg i søvne have sat mig ind i naboens bil i stedet!
Nolan: Styring af en pwm tomgansventil blev implementeret for nogle måneder siden, jeg har dog ikke lige overblik om funktionaliteten stadig er tiptop eller skal justeres
Endvidere kan jeg informere om, at Marcell (ham der sælger print fra Ungarn) ikke er en "snyder" men er 100% reel.
Michael
http://caffrey.dk/megasquirt