Morten VJ skrev:
Kun for at vende det hele på hovedet.
Som jeg ser det så kan en sandart Landrover klare den første halvdel af bakken i første lavgear i tomgang, hvorefter dækkenes grip giver op.
Og der efter bruges samme friktions princip som traktortrækkerne bruger.
DVS. At en Holset H1 turbo måske ikke er et helt dårligt valg.
Hvis vi angriber bakken me ca 5000 rpm, og får belastning på motoren ca halvt oppe, turboen laver tryk, og man automatisk vil spinde hjulende, da man lige pludselig har fået 200 hk ekstra.
Ikke fordi jeg har sindsyg stor erfaring inden for sporten, men lyder det fornuftigt?
MVH
Morten
Tjaah det er måske ingen dårlig sammenligning, bortset fra at en std. 4X4 uanset mærke og model, aldrig får baghjulene mere end en meter op af skrænten(max!).
Det er meget svært at se på video el. fotos, hvor stejle bakkerne egentlig er.
Udover det er det ikke helt ved siden af, der er dog langtfra alle bakker man kan ramme med 5000rpm, da der sommetider er indlagt lidt slalom, sidesloape eller lignende præcisonskørsel, tit kan vi først komme til at fyre den af midt på bakken, ikke nemt at forklare.
Men derfor vil jeg gerne have lidt bund, når så bilen er "rettet op" med snuden opad, så vil jeg gerne have snoninger - hurtigt!
Men gerne så man kan linde lidt på gassen, for at korrigere, og så stadig lige kan nå at "hente" den igen.
Er desværre ikke kommet så langt, som til at prøve Holset laderen endnu.(kommer når manifolden bliver færdig)
MVH
Palle