Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 jul 2025, 12:56

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

Plejlstænger til volvo: SteenParnerMotor(SPM)

Morten; husk nu at manden ikke har de små plejlstænger som du selv havde. Ikke at M-stængerne kan tåle 400hk langt nede i omdrejninger!

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Tjaah 400hk lyder jo herligt, men det kan jo også være man kommer lidt ned på jorden igen, når først musikken spiller :o .

Derfor skader det joalligevel aldrig med lidt input, men som sagt tidligere er det ca 300hk, jeg går efter i første omgang.
Og det gør jo heller ikke noget, hvis man såvidt muligt klare sig med det man har, og så senere bygge videre, men plejlstænger kunne måske nok være en god idé.

Citat:

Er der nogen der ved hvor man finder dem og evt. priser?

MVH
Palle

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!

Titel:
Moderator

Uden at give dækning for bulen du nu får i bukserne:

http://www.stenparnermotor.se/

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Citat:

Uden at give dækning for bulen du nu får i bukserne:

http://www.stenparnermotor.se/

Uha det er da til at blive helt syg af!!

DER BLIVER INGEN JULEFEST I ÅR!

Det sidste går hun nok ikke med til, men hold da op, det svarer på en del spørgsmål.

MVH
Palle

IT'S MIND OVER MATTER!!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
HenrikGM skrev:

Morten; husk nu at manden ikke har de små plejlstænger som du selv havde. Ikke at M-stængerne kan tåle 400hk langt nede i omdrejninger!

Jeg ved godt at han har de samme plejlstænger som min nye motor.
Og de skulde kunne holde til 350 hk, måske 400.
Et svensk bilblad har bygget netop såddan en motor.
Hvor de sigtede efter 400 hk.
Den blev aldrig målt, men knækkede en plejlstang ved lave omdrejninger.
Samme blad smadrede krydspindene på en motor med spm. plejlsrænger.
Men så var det også 500 + hk.
MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Moderator

Det er nu sjovt.....

Folk sigter efter 400hk, med ved ikke noget om hvad de har, eller hvad der skal til. Man kunne fristes til at tro at det blot var fordi 400 lød godt.

Jeg er netop blevet bekendt med at der kører en dansk 240 rundt der går til 100 på 5,2sekunder, og kan skærme en slk500 i alle dicipliner, på en motor der er bygget af std stumper. Han ved ikke hvad han har, men han ved han gerne vil have mere.....

Omtalte blad er blevet lidt Vmax agtig de senere år. Ikke så optimalt imo.

SPM plejlstænger er svjks det næstbedste efter VERDI, hvis vi snakker volvostumper, og der er før lavet +800hk på 4cyl. volvo med disse plejlstænger. Ofte +2bar tryk og et kæmpe skud gas. Det holder skidtet ret ok til. At et blad så kan ødelægge hvadsomhelst på relativt kort tid finder jeg egentligt ret bekymrende for bladets mekanikere/chauffører.
Nu så man jo Vmax´s "crew" til dhb, og det de gutter nok er bedst til er at vræle i en mikrofon, og brænde nogle gamle biler af ved at tappe vandet og give dem fuldgas i 10minutter. Det publikum de der imponerer er ikke SÅ avanceret. Bilsport er heldigvist stadigt på et højere niveau, men er i mine øjne sunket noget de sidste år.
Iøvrigt lever de af at sælge blade, og salget er nok højere hvis motoren eksploderer, end hvis de blot bygger den og kører. Historien mangler en afslutning, og den kan man så lave på forskellige vis.

En knækket plejlstang ved lave omdrejninger stinker langt langt væk af tændingsbanken.

Hvis man regner på det, så er stempelvægt+ mange omdrejninger en kæmpestor udmattelsesfaktor. Plejlstangen strækker sig temmeligt meget, når stemplet når top. Det almindelige forbrændingstryk kan slet ikke skabe samme kræfter. Detonation kan derimod, og det vil typiskt være langt mere alvorligt ved lave omdrejninger, da volument ikke ekspanderer ret hurtigt. Derfor er det også farligt at bruge gas ved lave omdrejninger!

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jeg er enig i at Bilsport er blevet mere Vmax agtig, men eksplosionerne er aldrig kommet på forsiden, og nærmest min et halvt år forsinket, på s 35.
Hvad er mer salget af det?
At en pludselig tryk stigning altid søger det svageste led er vel bare logik.
Men man kan udre sig over at volvo først lavede forstækede plejlstænger, og dernæst en skærerings pakning til race,
Og at alle med halvt gennemtænkte trykladnings løsninger søger en stærkere toppakning.
Jeg har trukket fra en Ferrari 360 med F1 gear op til de 180 kmt.
Men jeg tror han sov i starten, og det kan jeg ikke bruge til en sk..
Denne meget omtalt detonation, og ekstreme varme udvikling- tryk stigning, bør vel kunne ses andre steder end lige på plejlstangen.
Men det er nok en anden tråd værdig.
Jer personligt vilde ikke give en sstandart bund et skud nos for at opnå små 400 hk,
Og vilde tænke mig rigtigt godt om når jeg passere de 400 hk.

MVh

Morten

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

For mit vedkommende skal jeg kun fyre den af, i nogle sekunder af gangen, er udemærket klar over, at det er de sekunder der er hårde ved grejet.
Men den skal jo aldrig, ud at køre med en godt læsset trailer op af Ejerbaunehøj i 5'e gear.
Det jeg mener er at det er meget begrænset, hvor længe den bliver presset, og det rpm område den er i det meste af tiden op af en bakke, er jo forholdsvis højt.
Men tænker stadig på om jeg skal, montere gassen, men igen det kan man jo altid gøre, hvis man føler behovet for det.
Tror jeg vil starte med de stumper jeg har + føromtalte MS. og lidt "småting", for at få den nye motor ud køre.
Så kan man senere, bygge videre efter behov, da det er næsten umuligt at sige hvad man skal bruge,for at komme op af sådan en bakke. Ved bare at jeg har ikke nok nu!
Jeg er forresten i fuld gang med at bygge manifold.(billeder kommer senere)

MVH
Palle

IT'S MIND OVER MATTER!!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Kun for at vende det hele på hovedet.
Som jeg ser det så kan en sandart Landrover klare den første halvdel af bakken i første lavgear i tomgang, hvorefter dækkenes grip giver op.
Og der efter bruges samme friktions princip som traktortrækkerne bruger.
DVS. At en Holset H1 turbo måske ikke er et helt dårligt valg.
Hvis vi angriber bakken me ca 5000 rpm, og får belastning på motoren ca halvt oppe, turboen laver tryk, og man automatisk vil spinde hjulende, da man lige pludselig har fået 200 hk ekstra.
Ikke fordi jeg har sindsyg stor erfaring inden for sporten, men lyder det fornuftigt?

MVH

Morten

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Morten VJ skrev:
Kun for at vende det hele på hovedet.
Som jeg ser det så kan en sandart Landrover klare den første halvdel af bakken i første lavgear i tomgang, hvorefter dækkenes grip giver op.
Og der efter bruges samme friktions princip som traktortrækkerne bruger.
DVS. At en Holset H1 turbo måske ikke er et helt dårligt valg.
Hvis vi angriber bakken me ca 5000 rpm, og får belastning på motoren ca halvt oppe, turboen laver tryk, og man automatisk vil spinde hjulende, da man lige pludselig har fået 200 hk ekstra.
Ikke fordi jeg har sindsyg stor erfaring inden for sporten, men lyder det fornuftigt?

MVH

Morten

Tjaah det er måske ingen dårlig sammenligning, bortset fra at en std. 4X4 uanset mærke og model, aldrig får baghjulene mere end en meter op af skrænten(max!).
Det er meget svært at se på video el. fotos, hvor stejle bakkerne egentlig er.

Udover det er det ikke helt ved siden af, der er dog langtfra alle bakker man kan ramme med 5000rpm, da der sommetider er indlagt lidt slalom, sidesloape eller lignende præcisonskørsel, tit kan vi først komme til at fyre den af midt på bakken, ikke nemt at forklare.

Men derfor vil jeg gerne have lidt bund, når så bilen er "rettet op" med snuden opad, så vil jeg gerne have snoninger - hurtigt!
Men gerne så man kan linde lidt på gassen, for at korrigere, og så stadig lige kan nå at "hente" den igen.

Er desværre ikke kommet så langt, som til at prøve Holset laderen endnu.(kommer når manifolden bliver færdig)

MVH
Palle

IT'S MIND OVER MATTER!!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time