Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 jul 2025, 02:00

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 119 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 04 nov 2006, 20:06 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Morten VJ skrev:
De programmer du nævner er hovedsageligligt baseret på stødstangs v8 motorer med 2 ventiler uden trykladning.
Hvilket er svært at overføre til mere almindeligt forekomende motore på denne side af det store hav.

Er det så ikke længe siden du har kikket på dem. Hvad er det f.eks du mangler her: http://141.157.157.99/Neon2/dyno2000.htm ? Det er rigtigt at da det er amerikanske programmer har de ihvertfald tidligere haft mest V8 data indbygget. Men langt de fleste input programmet skal have kan man jo justere så det passer til hvilken som helst motor. Største problem er vist alle knast data som det vist kun er de amerikanske firmaer der kan finde ud af ligge frem.

Okay her http://autospeed.drive.com.au/cms/article.html?&A=0270 brokker de sig godt nok over at der mangler 3 og 5 ventils mulighed og er ikke helt tilfredse programmets funktion ved turbo, men ellers giver de da vist stadigt programmet 4 svensknøgler.

Nu har jeg kun selv brugt Dyno2000, men Engine Analyzer skulle jo faktisk være endnu mere advanceret. Specielt Pro udgaven som jo er beregnet til professionelle motorbyggere. Selv om man måske ikke har alle de helt rigtige data kan man stadig få et indblik i hvad der egenligt sker når man ændre på de forskellige ting. Kombinere man det så med "Drag2000" er det rigtigt legetøj.

....Det med graderne, der snakkede vi vist bare forbi hinanden... :wink: :oops:


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 nov 2006, 06:25 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
husk lige paa at USA og mange af de firmaer der saelger til usa; opgiver graderne ved et loft (mener det er 1.27mm/0.05 tomme) dette giver nogen helt andre (lavere) grad antal, end ved den her i europa mest anvendte metode.... de der vidunder programmer.... mon de bruges af F1? eller af bare DTC....?? eller af ??? vil egentlig gerne se en motor der er lavet efter saadan et program, eller bare hore den igang! MVH. soren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 nov 2006, 14:18 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
lqs skrev:
husk lige paa at USA og mange af de firmaer der saelger til usa; opgiver graderne ved et loft (mener det er 1.27mm/0.05 tomme) dette giver nogen helt andre (lavere) grad antal, end ved den her i europa mest anvendte metode.... de der vidunder programmer.... mon de bruges af F1? eller af bare DTC....?? eller af ??? vil egentlig gerne se en motor der er lavet efter saadan et program, eller bare hore den igang! MVH. soren


Meget grundlæggende fejl v. gradopgivelser på knastaksler.

Hvis man tager en gradskive og et måleur, så kan man finde disse værdier selv. Øvelsen gør så en umådeligt forvirret første gang, netop fordi en 272graders knastaksel slet ikke er 272grader.....Måske/måske ikke..... :wink: Værd at tænke nærmere over. Bestemt værd at tænke nærmere over.



Hvad angår gradtal på knastaksler så kan producenten _sagtens_ opgive den så kryptisk at knasten måske mere reelt er 300grader i duration, eller for den sags skyld 250grader....

Disse programmer har meget tit det tilfælles at brugeren ikke har adgang til særligt mange af de relevante oplysninger....Resultatet bliver at man kan pille indtil det passer, men bruger ved ikke hvad det er der justeres på.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 nov 2006, 14:54 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
lqs skrev:
husk lige paa at USA og mange af de firmaer der saelger til usa; opgiver graderne ved et loft (mener det er 1.27mm/0.05 tomme) dette giver nogen helt andre (lavere) grad antal, end ved den her i europa mest anvendte metode....

Yes og programmet kan bruge tallene fra begge metoder. Amerikanerne bruger normalt 0.05" tallene da de siger at det andet kun er reklame grader, da flowet under 0.05" i praksis er ikke eksisterende. 2 280 graders knaster kan have forskellig profil og dermed forskellige grad tal ved 0.05". Jeg skal ikke gøre mig klog på det, men jeg har endnu aldrig set noget seriøst er modsiger den "teori".


lqs skrev:
de der vidunder programmer....

Det lyder som typisk herinde... Der er vist ingen der kalder dem vidunder programmer. Men et fint redskab til amatøren. F.eks når man står og skal vælge mellem en håndfuld knastaksler. Programmet er selvfølgelig ikke mere precist end de tal man putter ind. Men nu har jeg efterhånden set fra utallige kilder at de alle er enige om at den slags simple programmer rammer tættere på end man umiddelbart tror. Folk der har sammenlignet med motorer der er kørt i bænk. Det der er specielt interessant er jo hvordan momentkurven bliver og ligger, ikke om motoren giver 150 eller 160 Hk i en spids. Når jeg engang får mit eget projekt ud at rulle, skal jeg fortælle hvor langt fra Dyno2000 ramte! :)

På mange område er USA et uland, men lige med hensyn til amatør tuning er det nu ikke mit indtryk de ligefrem er bagefter. Det har været en stor hobby i de sidste 50 år derovre, hvilket man også kan se på det kæmpe udvalg der er af stumper. Derovre kan man også som garagetuner for menneske penge få en specialsleben knast hos en specialist, optimeret ud fra ens bils data. Lavet på nyt råemne og udtænkt af en expert der også leverer til seriøse racingteams. Kan også se at f.eks Honda folket i stor stil henter stumperne fra deres amerikanske brødre. Megasquirt er da vist også oprindeligt en amerikansk opfindelse... :)

Men nu vil jeg bare trække mig tilbage i fuglekassen (..og Il Tempo Gigante i garagen) og overlade forummet til dem er ved mere end lille mig! :reading:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 nov 2006, 15:29 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Århhh.... så skidt da. Lige en sidste kommentar.

Her kan man hente Dyno2000 som Zip, i en ældre og lidt begrænset udgave. Så kan folk se hvad der snakkes om. Med hensyn til at det mest skulle være til amerikanske motorer, så er der da en lang række ikke amerikanske motorer lagt ind som standard under "block". F.eks BMW, Mazda, Toyota, ja sågar Huyndai er på listen med boring/slaglængde i denne ældre version af programmet.

http://loco4fomoco.com/


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 nov 2006, 18:02 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
kommer lige fra SEMA... trro slet ikke jeg saa stand med disse programmer... eller maaske jeg oversaa dem? har faktisk provet at rulle en dansk bil med motor lavet efter disse programmer. der skulle efter motorbyggeren lave over 600hk! vi rullede den til 443hk... det kunne jo ikke passe faa den fik en tur mere... 441hk! saa lidt langt fra i min verden! MVH. soren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 nov 2006, 19:14 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2004, 22:41
Indlæg: 160
Geografisk sted: Fyn, Svendborg
Hvad med mit spørgsmål?!?! Hvilken knast ville i vælge ?!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 nov 2006, 19:20 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
lqs skrev:
har faktisk provet at rulle en dansk bil med motor lavet efter disse programmer. der skulle efter motorbyggeren lave over 600hk! vi rullede den til 443hk... det kunne jo ikke passe faa den fik en tur mere... 441hk! saa lidt langt fra i min verden! MVH. soren

Husk lige at det sådan et program kan "finde" er de helt rå "SAE" HK, uden vandpumpe, generator, osv. Det er vist heller ikke længe siden der herinde var en laaaang tråd om hvad det egenligt var man målte på et rullefelt, hvordan med transmissionstab osv. Kort sagt tag de der max effekt opgivelser skærmen skriver med et stort gram salt. Der er vist stadigt heller ikke nogen der her i DK har kunne finde alle de heste div. færdig købte USA-byggede motorer er opgivet til af være bremset til i motorbænk. Men derfor kan programmet stadig give en ide om hvad der sker ved skift til f.eks anden knast.

Meget mere spændende...nu du selv har prøvet, hvordan lå kurverne så på rullefeltet i forhold til programmets gæt? Ikke max et eller andet, men moment kurven. Lå trækkraften helt anderledes med hensyn til omdr.?

Sema..er det ikke mest for nye produkter, som firmaerne vil presentere? Programmer som Engine Analyzer, Dyno2000 er absolut ikke nyheder.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 nov 2006, 06:32 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
RollaGTi skrev:
Hvad med mit spørgsmål?!?! Hvilken knast ville i vælge ?!
ville nok tage de vildeste af dem du selv foreslaar.... samtidig ville jeg sætte målet til over 500hk! så turbo og dyser skulle naturligvis kunne understøtte de samme heste... MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 nov 2006, 06:41 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
det var en kunde med en dragracebil, med motor bygget her i dk vi rullede for. da tallene stod på skærmen skulle bilen bare ned og der var ikke mere at tale om.... så derfor fik jeg aldrig spurgt mere til forventningen til momentkurven.... sjovt du bringer det med US heste på banen! har kun kendskab til en gratemotor der leverede den opgivne ydelse. det var en helt alm. 330hk 350 chevy.... opgivet til 330... ydelse 330din hk. hvis man kigger godt efter på mange us udskrifter fra nettet eller div. blade, er det faktisk din. hk de opgiver. MVH. søren ps. dem der udstiller på SEMA er dem der gerne vil sælge... nyt eller gammelt! der var en del kinesere.... der var ikke mange besøgende på deres stande.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 119 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team