lassetn skrev:
men det jeg egentlig spurgte om er om en restriktor er måden frem?
4.august, 17.32.
Jeg tror ikke du kan styre momentet og holde det nede.
Eks: Jeg havde (har stadigt) en GSXR400RR motorcykel som var droslet med 4x laserskårne blænder mellem top og karburator. Bortset fra at de samlede brændstof og kunne drukne motoren i opstart, så fungerede de fint til at begrænse motoren ned i effekt.
MEN, når man kørte på den, så kunne man ikke mærke begrænsningen overhovedet. Maskinen trak på samme måde som altid, indtil 10.500rpm, hvor motoren stortset kørte ind i en mur. Jeg ved nu idag, at det jeg så var det man kalder "sonic choke".
Moment og kørbarhed nede i bundområdet var det samme, men når man kom op i rpm, så nåede den kritisk hastighed, og så var festen slut. HK fladede ud, og momentet droppede som en sten.
Gætværk fra min side:
Hvis du drosler den med en blænde umiddelbart foran turbo, så bliver der vild turbolens, og det kan både høres og vil på sigt slå laderen ihjel.
Du har jo en motor der med en større turbo gerne vil lave 2,5x det moment og den ydelse du max må have.
Du får problemer med at holde momentet nede under din max værdi, men hvis du vælger en stor nok turbo, så sætter den ikke tryk tidligt, og laver dermed måske ikke for meget moment for tidligt. Restriktoren snupper så topeffekten og der skal du have en diameter der giver dig sonic choke ved det RPM tal hvor din effektkurve rammer max tilladte ydelse.(eller lige lidt før), Jeg vil tro den restriktor kan forudsiges med lidt hjemmearbejde....
Men det kommer unægteligt til at se sjovt ud nede i synshallen, for du kommer til at stå med en 5cyl volvomotor med turbo i størrelse med holset hx50, med restriktor, og en påstand om at den laver 180hk, eller mindre end motoren gjorde ab fabrik.
Motorstyringsmæssigt kan der jo også gøres nogle ting med to forskellige programmer, altså med/uden restriktor, som kan hjælpe lidt.
Men hvis den sætter ladetryk v. feks 2500rpm, så ryger den langt over max moment, også med en restriktor der holder v. 180hk.
En ide kunne være at sikre at wastegaten altid stod åben.
Som sagt gætværk. Det er ikke hver dag man hører om folk der ved drosle motorerne ned her på PF....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!