Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 15 jul 2025, 01:21

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

justere og måle er to forskellige ting i dette spil. ja skibsmotorer er ofte beregnet effektopgivelse. MVH søren ps. ikke eneri... hvad så?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

lqs skrev:
justere og måle er to forskellige ting i dette spil. ja skibsmotorer er ofte beregnet effektopgivelse. MVH søren ps. ikke eneri... hvad så?

Nu har du åbenbart valgt at spare t'et væk i dit enerti :tooth:

Som jeg skrev ovenfor

>> Inerti <<

http://da.wikipedia.org/wiki/Inerti
http://da.wikipedia.org/wiki/Mekanik
http://da.wikipedia.org/wiki/Inertimoment

Titel:
Mester Medlem

nok ikke den største fejltagelse i denne tråd! men tror du ved hvad der menes. forklaringen må være alderdom plus div hjerneskader. altså forklaring på alternativ stavemetoder. for et par år siden så jeg resterne af en prøve stand, tror det var fra flådens værksteder. tror den gik til 1500hk. en de har brugt i forbindelse med overhaling at små... skibsmotorer. om nogen fabrik i KOREA har noget de kan bremse 120000hk med? tror det faktisk ikke. MVH søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

lqs skrev:
justere og måle er to forskellige ting i dette spil. ja skibsmotorer er ofte beregnet effektopgivelse.

Ja det er rigtigt at rulle for at justere og rulle for at få et stykke papir hvor der står hvad din maskine kan præstere er to forskellige ting.. men er grænsen for hvad man kan måle med en bremset bænk under 1000hk ?? som du nævener i en af dine poster herover... jeg ved det ikke og spørger derfor dig da du tilsyneladende har rodet lidt med det .. jeg mener dog at fysikken tilader langt stører effekter, end du kan genererer med en benzinmotor, at blive målt... 1000 hk er trodsalt ikke særligt imponerende hvis det sættes i forhold til hvad moder natur kan.. Og hvad med alle de andre store maskiner der eksisterer rundt omkring os... er de alle kun opgivet med en teoretisk effekt eller har man målt den ??? her tænker jeg blandt andet på Tog og Vindmøller men der er med garenti andre...

Titel:
Mester Medlem

grænsen for et felt eller bænk? noget af det der snyder/snydes med? ang elbremser på rullefelter, er at man skriver 1000newton elbremse eller noget. men man glemmer lige at bagtøj egentlig ganger det her moment op med lad os sige 4.... så er der egentlig kun 250 tilbage ikke? problemet er også at overføre kraften til ruller fra dæk....varmen i både motor som elbremse, gør det ofte i muligt at bremse kraftige motorer på et rullefelt. her taler vi typisk om tvangsmadede motorer. men det er et spændende emne. ved OTTO sidder og læser med! men han skal nok ikke have næsen for langt frem?? MVH søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

lqs skrev:
men det er et spændende emne. ved OTTO sidder og læser med! men han skal nok ikke have næsen for langt frem?? MVH søren
OTTO ... OTTO er du der ???...........OTTO er et næsehorn
Hvis du er der og ikke vil lege med er du en Tøsedreng :ha:

lqs skrev:
grænsen for et felt eller bænk? noget af det der snyder/snydes med? ang elbremser på rullefelter, er at man skriver 1000newton elbremse eller noget. men man glemmer lige at bagtøj egentlig ganger det her moment op med lad os sige 4.... så er der egentlig kun 250 tilbage ikke? problemet er også at overføre kraften til ruller fra dæk....varmen i både motor som elbremse, gør det ofte i muligt at bremse kraftige motorer på et rullefelt. her taler vi typisk om tvangsmadede motorer.

Jag har da set nogle hvor man afmonterer hjulene og monterer en "vand" bremse eller hvad det nu end er... og derved kommer udover problemet med at få overført effekten til valserne

Det med at der sidder et bagtøj og "gearer" momentet op det er vel en af de ting man bør kunne regne med at sin "bremse" felts operatør har husket at tage højde for ... eller :?

Titel:
Mester Medlem

der hvor man afmonterer drivhjul, bruger man mig bekendt hydralikolie. ang elbremse/bagtøj/gearing så var det mere i salgsmateriale jeg mente..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

lqs skrev:
der hvor man afmonterer drivhjul, bruger man mig bekendt hydralikolie. ang elbremse/bagtøj/gearing så var det mere i salgsmateriale jeg mente..

Det kan godt være at man bruger hydraulik olie istedet for vand (nok ret sandsyneligt) ... men om det er pga. salgs materiale der er nogle der har pyntet lidt på sandheden ved jeg ikke ... jeg tror bare ikke sælgere (og det er generelt) ved bedre ...

Nu syntes jeg det er et interessant emne men det har ABSOLUT ingen interesse om min bil yder 100 eller 500 hk hvis jeg ikke kan få mere end 100 hk i jorden (where the rubber meets the road) så den eneste interesse jeg har i at se hvad en af mine biler kan på et felt er for at se arealet under kurven og hvor der eventuelt er plads til af forbedringer, så fremt min undervogns opsætning tillader det .... 402m er en ædel sport for folk der ikke kan finde udaf at dreje på et rat (den får jeg nok lov at høre for) ... men anyway så ville min brug af et felt nok være større hvis jeg havde mulighed for at køre en styring ind på det ... og så er et bremset vel at foretrække ...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Kan en af "de voksne" :tooth: ikke flytte rullefelts delen af denne tråd ud i en sepperat tråd... den har flyttet sig lidt langt væk fra "VVT kontra VVT-I" :up:

Ps "de voksne" er nogle af de der gamle folk med moderator rettigheder ...aka. volvo-tosserne :gnaek:

Titel:
Medlem

Alle der kalder mig OTTO NÆSEHORN,plejer at få et rigtig kraftigt sugekys,så jeg foretrækker at det er unge piger ca. 45 år der kalder mig det

Ca. 8o% af mine kunder har så lige valgt at de skulle have rep. bil idag(altså 4 biler til rep. på en dag)så jeg har haft meget travlt,så jeg har ikke læst PP før nu

Nu er jeg jo ikke bokser som Søren,men tør da godt stikke næsen frem

Inertirullefelt=fattigmandsruller ja måske,min overbevisning er dog at dette giver den mest nøjagtige effektmåling,da vi der har en kendt inertimasse og det så er den tid det tager at acc. denne masse,det er simpel matematik,udfra dette udregnes momentet

Hvis man så med et bremsefelt måler momentet via en vejecelle og derefter udregner Hk,er vel ikke mere nøjagtigt,jeg mener faktisk tværtimod,for der er der calibrering af vejecellen der spiller ind som usikkerhedsmoment

Når man så effektmåler på et bremserullefelt,ligger man en eller anden bremsning på,som vejecellen selvfølgelig måler,men så lang tid der acc.er det dog også nødvendigt at beregne på inertimassen,dvs. at rulle programmet skal beregne både på vejecellen og inertimassen ,lægge disse to beregninger sammen og derved fremskaffe en effektkurve,nedløbet på et bremsefelt beregnes også på inertimassen,i modsat fald skal der også være en vejecelle til nedløbet , en elbremse mister op til 40% af sin effekt ved opvarmning,og den bliver VARM,(jeg har faktisk også et felt med elbremse = rigmandsmodellen)
Så alt i alt er der nok en del flere usikkerhedsfaktorer der spiller ind på et bremsefelt

Vil man effektmåle udelukkendene med en vejecelle,er det så nødvendigt at låse rullerne ved et givent rpm.speederen i bund aflæse hk. plotte aflæsningen på et skema, gentage dette ved lidt flere rpm.
afhængig af hvor nøjagtig en effektkurve man vil lave,vil det medføre så mange rulninger at jeg tror at både bilens motor,drivline og elbremse er smeltet sammen inden man har en effektkurve

Om man kan bremse rullerne på en powerbil NEJ,hjulene skal nok dreje rundt,men tvivler på at rullerne er med
Har prøvet med en 350 hk vi skulle låse ved 180 kmt. rullerne kørte 180,men speedo viste 240,det var så på glatte ruller,hvis man låser rolleteret ruller på en +500 hk bil,er jeg heller ikke i tvivl om at den nok skal få kørt hjulene rundt,og nok også raspet dækkene af

Mvh Otto

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time