audi_claus skrev:
Jeg synes, det er små momenter, I arbejder med. På min 5 cyl Audi er opskriften 1) 40Nm, 2) 60Nm og så 3) 180 eller 2x90 og det mener jeg føltes som langt mere end bare at spænde en hjulbolt (110Nm)
Møtrikkerne på mine senere monterede ARP bolte har fået samme opskrift med det smøremiddel, der nu var foreskrevet og med motoren ophængt i en rulbar motorstand, så er det egentlig noget med at lægge alle kræfter i - og holde igen med arme og ben - så jeg gætter da på et stykke over 120Nm - snarere 150
Så hvis jeg forståt dig korrekt, så har du spændt arp boltene efter samme specefikationer, som orginal boltene
En bolt virker som en fjeder eller elastik.
Og lad os antage at org bolten er en enkelt elastik og arp er en doppelt elastik.
Ved de 60 nm på bolthovedet er der ens træk i boltene, men vi give dem lige 180 grader mere. Eller 0,75 mm mere i forspænding/forlængelse..
Enkelt elastikken strækker sig så og giver det korrekte moment.
Doppelt elastikken kan ikke strække sig lige så meget, og vil få et højere moment,, den kan komme til at ligge meget tæt på flydegrænsen.
Og dermed behøver det ikke at være nogen fordel.
Der er sku en grund til at man opgiver tilspændings moment, og metoder.
MVH
Morten
_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html