Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 maj 2025, 08:30

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

HenrikGM skrev:
kepsus skrev:
gør det nogen forskell at de er i fin gevind. (jeg går lige ud og måler stigningen)

:wow: Jow, det gør sgu en forskel!

Er det noget man kan finde data over Henrik ?, jeg kan kun se max, kontra hvilken stålbol det er . samt hvad det er smurt med.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

kepsus skrev:
HenrikGM skrev:
kepsus skrev:
gør det nogen forskell at de er i fin gevind. (jeg går lige ud og måler stigningen)

:wow: Jow, det gør sgu en forskel!

Er det noget man kan finde data over Henrik ?, jeg kan kun se max, kontra hvilken stålbol det er . samt hvad det er smurt med.

Nu har jeg ikke ledt på nettet efter den, men jeg vil da tro du kan finde infoen hvis du bruger den søgeterm jeg tidligere har foreslået.

Bolttilspænding er i visse brancher en decideret videnskab, og ikke uden grund. Bolted joint er det du skal lede efter, og som med næsten alt andet vil du finde at emnet er som et løg; du kan pille flere og flere lag af.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Ebeltoft
Jeg synes, det er små momenter, I arbejder med. På min 5 cyl Audi er opskriften 1) 40Nm, 2) 60Nm og så 3) 180 eller 2x90 og det mener jeg føltes som langt mere end bare at spænde en hjulbolt (110Nm)
Møtrikkerne på mine senere monterede ARP bolte har fået samme opskrift med det smøremiddel, der nu var foreskrevet og med motoren ophængt i en rulbar motorstand, så er det egentlig noget med at lægge alle kræfter i - og holde igen med arme og ben - så jeg gætter da på et stykke over 120Nm - snarere 150

Titel:
Medlem

Siden du skriver 2 *90 går jeg ud fra du mener grader, og uden at jeg skal gør mig klog på det, (bare læs mine andre indlæg :-) , så tror jeg ikke du kan lave direkte sammenligninger med dine strækbolte og 12.9 bolte.

Titel:
Senior Medlem

Det må være alderen, der gør at jeg syntes det var hårdt at spænde tingene sammen.
Original boltene er 10mm x 1.50. kval. 10.9
ARP møtrikkerne skal spændes 96 Nm med ARP MOLY Assembly og 116Nm med 30 olie
Dette skulle give 75% at boltenes trækstyrke 190.000 Psi

Ja originalboltene spændes til 60Nm og så 180 grader i sidste step

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
audi_claus skrev:
Jeg synes, det er små momenter, I arbejder med. På min 5 cyl Audi er opskriften 1) 40Nm, 2) 60Nm og så 3) 180 eller 2x90 og det mener jeg føltes som langt mere end bare at spænde en hjulbolt (110Nm)
Møtrikkerne på mine senere monterede ARP bolte har fået samme opskrift med det smøremiddel, der nu var foreskrevet og med motoren ophængt i en rulbar motorstand, så er det egentlig noget med at lægge alle kræfter i - og holde igen med arme og ben - så jeg gætter da på et stykke over 120Nm - snarere 150
ca det samme på std sierra dohc motor med NM. plejer at sætte et knæ på blokken når den står i motorstanden. men de 2x90grader er sq seje.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
audi_claus skrev:

Så hvis jeg forståt dig korrekt, så har du spændt arp boltene efter samme specefikationer, som orginal boltene :shock:
En bolt virker som en fjeder eller elastik.
Og lad os antage at org bolten er en enkelt elastik og arp er en doppelt elastik.
Ved de 60 nm på bolthovedet er der ens træk i boltene, men vi give dem lige 180 grader mere. Eller 0,75 mm mere i forspænding/forlængelse..
Enkelt elastikken strækker sig så og giver det korrekte moment.
Doppelt elastikken kan ikke strække sig lige så meget, og vil få et højere moment,, den kan komme til at ligge meget tæt på flydegrænsen.
Og dermed behøver det ikke at være nogen fordel.
Der er sku en grund til at man opgiver tilspændings moment, og metoder.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Senior Medlem

Morten: det troede jeg; men jeg har fundet følgeseddlen til ARP boltene frem, som beskrevet, og jeg antager, at jeg så har fulgt deres metode og bare husket, hvordan jeg 2 gange tidligere har samlet en motor med standard bolte - og standard metoden.
Der står direkte i ARPs vejledning, at man ikke må bruge motorfabrikantens standardmetode med deres studse og bolte for topstykket.

Jeg husker i øvrigt ikke, hvilken stigning ARP studsene har i møtrikenden.
(og motoren er heldigvis ikke eksploderet endnu) så stigning og derved tension kan godt være anderledes end de 1.50. Hovedet er et torx agtigt udvendigt tomme mål.

Men for krankboltenes vedkommende - som er i størrelsesordenen 60Nm er det nok bare det anbefalede moment, der er brugt.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Brædstrup
HenrikGM skrev:
JDJ skrev:
Synes 105 nm lyder at ret meget, når det ikke er stræk bolte. De topbolte ARP laver til f.eks. bmw skal spændes 68 nm. Det er jo intet der kan give sig med de bolte.

Jeg mener at kunne huske at have fået at vide at, de 12.9 bolte jeg kører med i 10mm ville begynde at "flyde" ved ca. 80 nm

:

Aha...hvilket gevind er det på de bmw ARP bolte og hvilken boltdimension. Er de smurt med noget fancy?

12.9 M10 vil ikke normalt begynde at flyde(knække) v. 80Nm, medmindre der er smurt med noget smart.

Hmm man kan godt se det var kl sent efter en lang og hård arbejds uge jeg fik skrevet det vås der. :damn: :oops:

Fik dem ikke til at knække, de hoppede over i det fine gevind ved møtrikken i toppen, så den drejede rundt på bolten. Så måtte give 2 af dem en svejse klat for at få dem af igen. Heldigvis havde gevindet i blokken ikke taget skade, det er noget længere og med en grovere stigning (10x1,5mm) I første omgang nøjedes jeg med at skaffe 2 nye bolte og møtrikker. Og de 12 bolte og møtrikker som skulle genbruges blev alle gået efter med genvindskære sættet. De virkede alle til at være lige så fine som de 2 nye. Men da det skulle monteres virkede de pludseligt meget underlige allerede ved 60 nm. Så de må have taget noget skade af de 90 nm som de alle havde fået (nogen af dem i midten nåede af få 110 inden de første gik i stykker.)

Godt nok kører bilen med det nu, men det gik som forventet = olien siver lige så fint ud hele vejen rundt om toppakningen. :evil: Men så har jeg da lært at man ikke skal gøre sådan igen. :lol:

Her til aften lærte jeg også at man ikke skal komme til at slå tændingen fra imens megatune er ved at læse ens nye afr map ind, men så fik jeg da også lært hvordan man læser en ny firmware ind, imens man holder på en rasteplads et sted. Så der er jo ikke noget der er så skidt, at det ikke er godt for noget :mrgreen:

Titel:
Senior Medlem

Jeg har set lidt nærmere på ARP top boltene. Møtrikkerne til en 10 x 1.5 studs er 7/16-20 12-nuts 1/2" og altså en stigning på 1.28 mod standard boltenes 1.50.
Det giver således lidt større tilspændingsmoment da gevindet er finere - hvis samme moment benyttes - og mindre, hvis de drejes yderligere 180 grader ud over forspændingen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time