Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 06 jul 2025, 11:47

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
HenrikGM skrev:
syncroGT skrev:
[Så er vi jo igen ude i noget med tolerancer der ikke passer sammen.
Og vis disse tolerancer havde været overhold, havde de måske nok virket bedre end OEM lejer.
Kan tildels godt følge dig i og fikse et proplem der ikke er der, er en dum idé
Men du må vel også kunne se idéen i og forudse/løse et problem, inden det opstår..?

Jo, hvis du har en ide om at du får problemer med at lejerne fysisk ikke er istand til at efterkomme dine krav til motoren, så er det da fair nok at lede efter upgrades.

Når jeg skriver upgrades, så mener jeg det alvorligt. Rigtigt ofte bliver en upgrade til en down-grade istedet, ganske enkelt fordi OEM egentligt var bedre end "racer"grejet.

Tænk sådan her:
1: Jeg skal bevise(overfor mig selv) at OEM ikke er nok til mine behov.
2: Jeg skal vide så meget om OEM grejet at jeg ved hvad der går galt og hvorfor.
3: Jeg skal være istand til at pinpointe de nye krav til lejerne.
4: Jeg skal være istand til at finde en leverandør der (troværdigt) kan levere mine højere krav til specs, så jeg faktisk får hvad jeg ber om.

Når du kan det, så træffer du en beslutning der er baseret på en forudsigelse af et problem du ved kommer ved en given belastning, og beslutningen giver dig en upgrade fordi du ved hvad du skal bruge.

Kan du ikke det: Så træffer du en beslutning udfra et gæt om at leverandøren at "racerlejerne" nok er klogere end VW, og et vildt sats om at delene nok er lavet af en anderkendt producent. (som at lukke øjnene og satse på der er grønt lys når du krydser!)

Fordi ovenstående er pisse svært kan det være en rigtig god investering at satse på OEM dele, da du så ikke går helt tosset galt i byen, men lad os da vide hvordan det går med racerlejerne når du får dem skruet i. ;-)

Har ikke købt de ¨racer lejer¨ alligevel :mrgreen:
Men har købt plejlstænger.

Jeg vælger og høre på jer gutter der har lidt erfaring, og så køber jeg OEM lejer.
Ikke at jeg har slået idéen med hårdforcromning ud af hovedet, og racer lejer.
Men så længe jeg ikke har sat mig mere ind i ting, end jeg har på nuværrende tidspunk. så bliver det kun på idé plan :cooking:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Herning, Midtjylland
HenrikGM skrev:
Mr.EfterZ rev +500hk ud af sådan en std maskine kun med andre plejlstænger.

Næsten rigtigt...
:)
Da jeg skiftede til Pauter plejlstænger skiftede jeg også plejllejerne til TOGA lejer... Om det gjorde en forskel ved jeg ikke... Men de er så billige at jeg ikke ville lade være når jeg alligevel skulle skifte stængerne, da jeg havde hørt/læst meget godt om disse lejer. I mit tilfælde holdt de fint, men et par OEM ville sikkert have holdt ligeså godt eller bedre.

Men ganske rigtigt.. på en AGU er det ikke nødvendigt at gøre alverden inde i motoren (udover plejlstænger) før man kommer et godt stykke over 500hk...

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

efterz skrev:
HenrikGM skrev:
Mr.EfterZ rev +500hk ud af sådan en std maskine kun med andre plejlstænger.

Næsten rigtigt...
:)
Da jeg skiftede til Pauter plejlstænger skiftede jeg også plejllejerne til TOGA lejer... Om det gjorde en forskel ved jeg ikke... Men de er så billige at jeg ikke ville lade være når jeg alligevel skulle skifte stængerne, da jeg havde hørt/læst meget godt om disse lejer. I mit tilfælde holdt de fint, men et par OEM ville sikkert have holdt ligeså godt eller bedre.

Men ganske rigtigt.. på en AGU er det ikke nødvendigt at gøre alverden inde i motoren (udover plejlstænger) før man kommer et godt stykke over 500hk...

Det var nettop toga lejer jeg stod med i hånden...!
nu får jeg lige prisen på originale lejer, vis de er dyre end toga lejerne, så hopper jeg på toga lejerne.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
efterz skrev:
HenrikGM skrev:

Off-Topic... Hvis man ik skal ændre på andet end stængerne hvis man vil under 500 hk. Hvor meget hiver man så ud af sådan en svend hvis man giver den hele turen? Eller er den bare bygget solidt sådan en?

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Junior Medlem

700 hk eller deromkring det´er da det.. noller fra nordicturbo har hevet ud af en med det hele(så er den lavet om med anden krumtap og øget boring) men det er en utrolig stærk motor sådan en agu motor de(nordic turbo) har lige lavet en agu med en gt3071 i mindste trim som laver 378 hk på standart plejlstænger men den laver heller ikke mange nm og det har jo også noget at sige at de ikke bliver pint i bunden af omdrejnings skalaén......

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Det er ikke kun dette ene leje som er stået af. har lige fået skilt resten af motoren her i aften. og det er 3 plejl lejer i bunden af plejl stangen som er stået af, og det sidste leje er godt på vej.....!

Vedhæftede filer:
Billede0045.jpg
Billede0045.jpg [ 53.93 KiB | Vist 2712 gange ]

Titel:
Moderator

syncroGT skrev:
Det er ikke kun dette ene leje som er stået af. har lige fået skilt resten af motoren her i aften. og det er 3 plejl lejer i bunden af plejl stangen som er stået af, og det sidste leje er godt på vej.....!

Ødelagt turbo?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
syncroGT skrev:

Ødelagt turbo?

Nej ikke endnu...!
Men vis de kugle leje turboer virkelig er så skrøbelige som folk siger, så står den temlig sikkert også snart af, efter dette motor havari

Titel:
Moderator

syncroGT skrev:
HenrikGM skrev:
syncroGT skrev:

Ødelagt turbo?

Nej ikke endnu...!
Men vis de kugle leje turboer virkelig er så skrøbelige som folk siger, så står den temlig sikkert også snart af, efter dette motor havari

Det havde været smart hvis olietryksmåleren havde vist noget lige op til det skete.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
syncroGT skrev:
HenrikGM skrev:
syncroGT skrev:

Ødelagt turbo?

Nej ikke endnu...!

Det havde været smart hvis olietryksmåleren havde vist noget lige op til det skete.

Ja så viste jeg da hvorfor det havde sket.
Ville være rart vis MS havde et input til olie tryk, og man kunne programere et sted i softwaren at den skulle cutte sprøjt, og gnist, vis olietryk kom under et x antal bar, over 1000rpm f.eks.
Ligesom funktion med den kan cutte, vis boost kommer over et x antal kpa.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time