Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 maj 2025, 14:14

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 79 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

nej det overvejede jeg ikke lige... men er det motoren alene man ser på når man snakker euronorm? eller også i forhold til den bil den skal slæbe rundt med?

pug 106 xs 1,4 '94
måske en dax rush hvis paverne ved fstyr.dk kan gå med til det

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

motor med alt tilbehør. dvs hele oem udstødning manifolde/kat mm og hele oem luftfilter mm.
mon ikke den er EURO 1...
MVH søren

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
lqs skrev:
du er forkert på den mht de 20% extra effekttab ved 4wd du skriver om.
du er forkert på den mht ideen om at lave en (samle) en kitcar selv og få den på plader lovligt i DK. den skal være samlet på fabrikken.
MHT til lige nøjagtig den ford motor, så har bla danske KOLSTRUP lavet turbokits til SIERRA. vel at mærke noen der på det tidspunkt kunne synes i DK.
MVH søren
nææ det har han ikke. det er et turboteknic kit han impoterede fra UK han brugte.

Titel: Re: ..
Mester Medlem

BANDIT skrev:
Har du en motor på håden , ellers er en zetec blacktop et meget bedre valg. Meget nemmere og billigere at skaffe både tun og alm reservedele til fremfor den oldsag du har i tankerne. Den har std 130 hk og 178 nm , og kan indenfor 5000 kr komme op omkring 150 hk og 210 nm. Så har du allerede den effekt du vil ha og så på sug :coffee:
nemlig, den burde også være forenlig med din MT75 4x4 box.

zetec er en bedre motor i alle ting, duratec er endnu bedre.

du kan nemt smide turbo på din sierra. der er kits til det. de fremstilles dog ikke mere, og er lidt sjældne. men det er nemt at bygge selv. kender endda en der kan hjælpe med programering af den orginale ecu.

en 4x4 sierra er på vejen ikke meget langsommere end en alm sierra 2wd dohc. har haft et par kammier med sådanne sierra.

ellers så kan en banan og filter gøre lidt, hvis motoren er sund så laver de ofte ca 130hk og 190-200nm med sådan et setup. knaster kan gøre det lidt sjovere. men koster moment. afdrej svinghjulet eller find et fra feks en 1,8zetec da den vejer 7,5KG kontra sierraéns 13,7kg. ved dog ikke hvordan det passer sammen, da jeg aldrig har lavet det endnu. du kan også nemt afdreje det std svinghjul med et par KG. det er hvad jeg plejer at gøre.

du behøver IKKE ms for at tryklade din sierra. på de orginale TT kit´s brugte man bare MF2 med 1 tilskudsdysse. disse kits er set lave op til 211hk. men normalt var det 170hk.

ellers står der lidt her

http://www.crustworld.co.uk/

http://forum.fordsierraclub.co.uk/index ... 162ad632bb

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

lyder da godt man kan gøre lidt ved den, men det kedelige er bare lige det med forurening... da kitcar'en er at betragte som en ny bil ja så skal den overholde euro 4... jeg har googlet mig frem til værdierne på http://en.wikipedia.org/wiki/European_e ... _standards

hvad kan man egentlig gøre for at bare komme i nærheden af kravene? ja at motor skal være frisk og tæt men har alligevel tænkt mig at skille den helt og renovere hvor der er slidt (dejligt med de mørke vintertimer og lidt arbejde indenfor)

jeg fik af en kammi i england at vide at det skulle være efterfølgeren til "pinto" serien hvad jeg også har læst mig til det skulle være, men nettet er en jungle og har ikke fundet info på om den er med indsptøjtning men det går jeg ud fra... og så følger der nok katalysator med, men hvor god er den ford brugte i forhold til den dax bruger...

nogen vil nok spørge om jeg har motoren i hus... nej har jeg ikke smider ikke lige 12 kg efter noget før jeg ved om jeg kan få det samlede projekt godkendt... og paverne ved fstyr.dk tillader sig altså at holde weekendfri

det med turbo tror jeg ikke bliver ret meget nødvendig, 120 HK til en bil på ca 800 kg total er vist mere end rigeligt, med mindre man har et seriøst ønske om at få en 1 værelses med låg på :gnaek: :grin:

EDIT: læser så lige på crustworld at motoren har "distributor cap" altså strømfordeler... er den helt korrekt opfattet? for så er der mig bekendt heller ikke indsprøjtning og katalysator.... men hellere spørge en gang for meget end tro noget forkert

EDIT2: man kunne også bladre lidt længere frem og se der er fordeler og indsprøjtning... gætter så at ECU mest er til for at styre indsprøjtningen.... hvad vil an kunne vinde ved at sætte megasquirt på og helt droppe fordeleren? altså COP.....

pug 106 xs 1,4 '94

Titel:
Mester Medlem

en dohc er fuldt styret af motorstyringen, tænding OG sprøjt. den køre 36-1 triggerhjul inde i motoren, den har ca lige så mange følere som en alm nyere motor, den køre med mapsensor i stedet for LMM.

det kan godt være du kan få den til at forurene lidt nok. sådan en køre std med 2 katte, men kan kare syne med 1 (nogle modeller af sierra har kun 1 std??)

den pinto du nævner (ohc) kan fås med sprøjt (86->ca91) på nogle af dem er der kat hvis de er impoteret fra sweitz. hvis jeg ikke husker helt forkert.

Senest rettet af møffe 08 nov 2009, 14:24, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Den mest praktiske løsning for os privat mennesker.
Er at finde en motor der overholder euro 4 normen fra start af.
At bygge en ældre motor om er økonomisk umuligt.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

møffe skrev:
den pinto du nævner (ohc) kan fås med sprøjt (86->ca91) på nogle af dem er der kat hvis de er impoteret fra sweitz. hvis jeg ikke husker helt forkert.

godt jeg så i det mindste ved det er en dohc...

Morten VJ skrev:

ja, men sådan en skal passe både med den gearkasse og træksystem (4x4) samt den skal passe i chassis, mine muligheder er:

Ford OHC (Pinto)
Ford DOHC
Ford Zeta/Zetec
Vauxhall 16V
Ford Cosworth Turbo
Rover V8
Honda Fireblade
Suzuki Hyabusa

vi kan så udelukke de 2 første da de forurener for meget, de 4 sidste er for kraftige (forsikringsprisen vil sende mig lige i graven). er ikk dummere end jeg kan regne ud at vauxhall/opel nok ikke passer på gearkasse... vil zeta/zetec passe og holde sig på euro 4 ?

EDIT: Zetec 1.6 TDCi er en euro 4 og jeg så på wekipidea at den skulle passe på en mt75 gearkasse.... nogen der kan bekræfte dette?

EDIT2: en 2.0 i samme variant holder sig også på euro4

pug 106 xs 1,4 '94

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ribe
bølle1 skrev:
møffe skrev:

godt jeg så i det mindste ved det er en dohc...

Morten VJ skrev:

ja, men sådan en skal passe både med den gearkasse og træksystem (4x4) samt den skal passe i chassis, mine muligheder er:

Ford OHC (Pinto)
Ford DOHC
Ford Zeta/Zetec
Vauxhall 16V
Ford Cosworth Turbo
Rover V8
Honda Fireblade
Suzuki Hyabusa

vi kan så udelukke de 2 første da de forurener for meget, de 4 sidste er for kraftige (forsikringsprisen vil sende mig lige i graven). er ikk dummere end jeg kan regne ud at vauxhall/opel nok ikke passer på gearkasse... vil zeta/zetec passe og holde sig på euro 4 ?

EDIT: Zetec 1.6 TDCi er en euro 4 og jeg så på wekipidea at den skulle passe på en mt75 gearkasse.... nogen der kan bekræfte dette?

EDIT2: en 2.0 i samme variant holder sig også på euro4

1.6 TDCi er jo en diesel hvis du ikke ved det :-)

Titel: ..
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland
En zetec blacktop fra en focus er Euro 4

Om den deler ophæng med dochen skal jeg ikke kunne sige, men hvis den er en mulighed fra fabrikken så vælg da ophæng efter den

S3 Optimeret

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 79 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time