cb skrev:
Der skal vises dok. for miljø hvis bilen er fra efter 84. og udskiftes der andre dele så som gearkasse, bremser mm så skal der henvises til skat og vises dok. også selv om effekt-forøgeslsen er under 20 % og man skal kunne dok. for bilens egnethed.
Jeg forstår ikke helt det du skriver her. Vil det sige, at hvis ex. har en Golf II 1,8 16v (129/139 hk), og man monterer en 1,8t (150 hk), så skal man kunne dokumentere bilens egnethed, på trods af, at den holder sig under de 20%?
Også hvis motoren er det eneste som skiftes?
Jeg er med på, at man skal have lavet en attest på forurening, men dette kan jo gøres for omkring 1000 euro hos ex. TüV, så det er jo overkommeligt, samt at man skal benytte de originale motorophæng.
Jeg kan godt se, at man skal kunne dokumentere bilens egnethed ved >20% effektforøgelse, men ved <20% så kan jeg ikke læse mig, at der skulle være et sådan krav.
Hvordan forholder det sig med, at montere en motor som holder sig indenfor de 20%, men ex. vejer en del mere end den originale?
Ex. hvis man lægger en 1,9 TDi (90 hk) i en Polo Hit 1,3 GT (75 hk)? Er der krav om, at man max. må forøge akseltrykket m. en hvis procent?