Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 maj 2025, 16:36

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 79 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Nej

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Nej

Titel:
Senior Medlem

Nej det er ikke nok

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
CB

Vil det sige.
Hvis vi har en bil fra 1988 og vil skifte motor, med en fra samme motorfamilie, den er fra samme årgang eller nyere.
Så kan den ikke godkendes.
Uden dokumentation fra fabrikken at den nyere motor opretholder, eller overstiger de krav der oprindeligt var til bilen.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel: ..
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland
Det forstår jeg ikke , sådan blev min focus synet. Men det godtnok motor og typegodkendelse fra en ford focus , som der blev proppet i en ford focus.

Er det fordi der er tale om 2 forskellige bilmodeller den ikke går

S3 Optimeret

Titel:
Senior Medlem

Ja bilen skal være fra samme typegodkendelse for at man kan det

Titel:
Senior Medlem

Morten ja groft sagt

Nu regner jeg ikke med at du tænker på at hvis du har en volvo 240 årg. 88 og din motor er slidt og så vil udskifte den med en magen til fra en årg 89 at du så skal stille med Dok.

Men hvis du laver en ombygning med en 5 cylinder fra en 850 så går den ikke selv om de begge er fra Volvo

Håber det var sådan du mener

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gun City
cb skrev:
Der skal vises dok. for miljø hvis bilen er fra efter 84. og udskiftes der andre dele så som gearkasse, bremser mm så skal der henvises til skat og vises dok. også selv om effekt-forøgeslsen er under 20 % og man skal kunne dok. for bilens egnethed.

Jeg forstår ikke helt det du skriver her. Vil det sige, at hvis ex. har en Golf II 1,8 16v (129/139 hk), og man monterer en 1,8t (150 hk), så skal man kunne dokumentere bilens egnethed, på trods af, at den holder sig under de 20%?
Også hvis motoren er det eneste som skiftes?
Jeg er med på, at man skal have lavet en attest på forurening, men dette kan jo gøres for omkring 1000 euro hos ex. TüV, så det er jo overkommeligt, samt at man skal benytte de originale motorophæng.
Jeg kan godt se, at man skal kunne dokumentere bilens egnethed ved >20% effektforøgelse, men ved <20% så kan jeg ikke læse mig, at der skulle være et sådan krav.
Hvordan forholder det sig med, at montere en motor som holder sig indenfor de 20%, men ex. vejer en del mere end den originale?
Ex. hvis man lægger en 1,9 TDi (90 hk) i en Polo Hit 1,3 GT (75 hk)? Er der krav om, at man max. må forøge akseltrykket m. en hvis procent?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
cb skrev:
Morten ja groft sagt

Nu regner jeg ikke med at du tænker på at hvis du har en volvo 240 årg. 88 og din motor er slidt og så vil udskifte den med en magen til fra en årg 89 at du så skal stille med Dok.

Men hvis du laver en ombygning med en 5 cylinder fra en 850 så går den ikke selv om de begge er fra Volvo

Håber det var sådan du mener

Jeg har formuleret mig uklart.

Haves et stk 240 fra 1988, med en indsprøjtnings motor.
Ønsker at ilægge en turbomotor fra en 740/760.
Årgang fra 1-4-1984 til sidste dag i 9' måned 1989

Problemet er så som jeg forstår det er at en 240 ikke er typegodkendt med denne motorvariant.
Den eneste forskel inde i motoren, er reelt stemplerne, ellers er de ens!
Udvendigt er der større forskelle bla motorstyring, og self en turbo, med tilbehør.

Og det er et problem, da det er hele bilen der skal godkendes ikke kun motoren.

Og det er selvom 240 0g 740 deler motorer, bare i andre sugemotor varianter!

Mystiske regler, jeg må vel bare finde en 240 der er indregistreret før d. 1-4-1984

Så er alt frit mht. forrenings krav undtagen co%.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Moderator

Der bliver meget nemmere hvis du finder en alm. 240 -6.md 1984 med feks en B23A motor (116hk).(mener det er 6.måned, kan CB opklare lidt på skilledatoen?

Derfra kan du vælge at eftermontere et turbosæt, eller sætte en B23(x)(x) motor i den.
I praksis er slutresultatet det samme, da det er de samme dele der indgår.

Karrossen er fra Volvos side godkendt til 200hk(220 med et mindre mod) og mulig at montere en (halv-sjælden) 200hk 16V turbo variant i, stadigt med udgangspunkt i de 116hk. Der findes afgiftsfritagelser for dette allerede, men qua bilens alder, er en evt. afgift ret begrænset, da bilen stort set ingen handelsværdi har. De penge kan jo så ligges andre steder...(!)

Synsmæssigt har jeg aldrigt oplevet problemer med det stunt, men det er selvf. problematisk hvis ydelsen er skruet over de 200hk(220).

6% i CO skal den holde, og kun i tomgang. Motoren skal gå så fed at det river i øjnene for at det ikke kan overholdes, første gang min blev målt sagde den 0,15% CO, og synsfolkene stod og drillede mig med at det var en sparebil. 1minut senere var den ene synsmand ved at parkere sparebilen i et helleanlæg fordi spareeffekten var ved at tage magten fra ham. Tror sgu han opdagede fænomenet baghjulstræk på een gang! :wow:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 79 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time