Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 jun 2025, 12:51

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 02 feb 2011, 16:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Er det ik en ide først og fremmest at få målt hvor tyk den lamel er ?
2 få tryk prøvet trykpladen så han ved hvor der er mest tryk, og om der ska små spacere mellem svinghjul og trykplade.

Ting som de os skriver på savarturbo samt kg trimning katalog


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 feb 2011, 17:40 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Nu ved jeg ikke lige hvor man får målt sådan en trykplade henne. Det er ikke noget jeg før har forsket i, da jeg ikke har haft problemet før.

Men hvis man nu siger at en standard Volvo lamel er 7,1mm i tykkelse (hvilket trykpladen må være optimeret til). Vil det så sige, at hvis vi antager at sinter'en er 8,1mm, skal skal trykpladen så shimses 1mm bort fra svinghjulet? Altså så man "løfter" trykpladen fra svinghjulet :?:

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 feb 2011, 17:53 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Ja, det vil det sige.

Det du skal have gjort er at måle koblingspladens tryk i forhold til fodens højde over svinghjulets flade.
Fin kraftens kippunkt, og sæt højden der(lidt forskudt så der er en smule at slide af)

Så er din kobling "blueprintet"...

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 feb 2011, 17:55 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det er en korrekt tankegang du har der.

Men hvis man vil optimere trykket trykfoden giver på narvet.
Så er en trykprøvning den eneste mulighed.
Da der altid er tolerencer, som kan modarbejde hinanden.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 feb 2011, 18:03 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Ok! Hvor/hvordan får man udført sådan en trykprøvning?

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 feb 2011, 18:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Hvorfor nu trykprøve.
Du ved fra tidligere erfaring at en standart kobling kan holde til momentet.
Nu har du så opdateret med en sinterlamel, og skidtet glider.
Afmonter mål, og tag beslutningen om det kan betale sig at få den trykprøvet.
Det er næsten med garenti at din sinterlamel er for tyk.
Og da den skal kunne overføre et størremoment end en organisk.
Så find fejlen først!!

Der er ingen grund til at overkomplicere problemet.
Inden man ved hvad det reelle problem er!!

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 feb 2011, 18:59 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Ja, du har ret. Jeg får det til at virke som om det er et større problem.

Men når jeg nu skal til at hive gearkassen af her på fredag til fyraften, så skal jeg få lamellen målt.

- er den tykkere end de standard 7.1mm, jeg skal have hævet svinghjulet. Hvordan anbefales det at gøre, når man er alene på værkstedet og alt er lukket? Er vi ude i noget i stil med spændeskiver med "justeret" tykkelse?

- Hvis det utænkelige sker, og det viser sig at lamellen er tyndere end standard, hvad så?..

Ja, hellere spørge en gang for meget, end for lidt.. :reading:

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 feb 2011, 16:12 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Så blev der makket med kobling fredag aften. Der har været noget galt et sted, for lamellen er slidt underligt (synes jeg). Jeg vil mene den skulle være slidt over hele "vingen" men er det kun midt på.

Billede

Jeg havde som backup købt en standard kobling, og har nu smidt den i, i stedet for. For ville ikke bruge mere tid på sinterlamellen, hvis den er ødelagt..

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team