Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 10 jul 2025, 04:35

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 119 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: sydjylland
Vil ikke dømme hvad virker/ikke men på http://www.dbilas.de
og kig eksempelvis på fiat uno turbo... den blødeste knast er ca 280 og den skarpe ca 300

det er også den skarpeste jeg har set data på til en turbobil.

Den skarpeste na jeg har læst data er en opel samme sted på 342.

Har ikke læst på hvordan deres opgivelser er -hvornår de tæller en grad som åben.

noget jeg har lagt mærke er at mange knaster der bliver opgivet som turboknaster har lav udstødnings grader end indsugning.. -eks 280/260

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Geografisk sted: køpenhavn
At ville sætte 304`knaster i en turbomotor kunne sagtens fungere, men du vil få et så smalt trækområde så den vil blive næsten ubrugelig, medmindre den kan trække til VILDT mange omdr.
Derfor man som regel går på komprimis og sætter knaster i med mindre duration for at holde gang i turbo...

4x4, fixit, pro aloy, GT-35 ext.wg , Turbosmart, omex 710

Senest rettet af cossiemanden 09 nov 2006, 21:34, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem

uno skrev:
Vil ikke dømme hvad virker/ikke men på http://www.dbilas.de
og kig eksempelvis på fiat uno turbo... den blødeste knast er ca 280 og den skarpe ca 300

det er også den skarpeste jeg har set data på til en turbobil.

Den skarpeste na jeg har læst data er en opel samme sted på 342.

Har ikke læst på hvordan deres opgivelser er -hvornår de tæller en grad som åben.

noget jeg har lagt mærke er at mange knaster der bliver opgivet som turboknaster har lav udstødnings grader end indsugning.. -eks 280/260

Også korrekt, man sætter gerne en mildere udstødningsknast i for at forbedre tomgang/kørbarhed og da udstødningskanalerne generelt er NOGET kortere end indsugning kan dette gå uden de store problemer :)

Og lige i uno tilfældet så er den jo 8v med en enkelt knast så der kan de gå ind og kompencere både hvad angår overlab og løft både på ind og udst siden :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyn, Svendborg
Hmm, havde tænkt mig og lave en lidt lang turbomanifold. Hvad fremmer ellers even til og lave mange hk ?

Titel:
Medlem

Jamen skal du lave mange hk så er det generelt udtrykket "jo større jo bedre" ment på den måde at så skal du vælge vilde knaster, større gasspjæld, maksimalt portet topstykke, indsugningsmaniflod med større kammer, STOR turbo, store trykrør og stor udstødning... hvis du forstår ideen?
Hvor mange hk går du efter?

Titel:
Moderator

cossiemanden skrev:
Jat så skal du vælge vilde knaster, større gasspjæld, maksimalt portet topstykke, ?

Se volvoeksemplet i anden tråd her iaften. Der er eksempel på knastaksler. Vild knast skal nok forståes på den måde at e meget frit flowene motor tillader meget vilde knaster.

Max portet topstykke er ikke nødvendigvist et plus. Tror der er mange der ødelægger deres topstykke når de udvider til max.

Al den tuning der fungerer på en sugemotor virker bedre på en turbomotor. Alt handler om flow.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

HenrikGM skrev:
cossiemanden skrev:
Jat så skal du vælge vilde knaster, større gasspjæld, maksimalt portet topstykke, ?

Se volvoeksemplet i anden tråd her iaften. Der er eksempel på knastaksler. Vild knast skal nok forståes på den måde at e meget frit flowene motor tillader meget vilde knaster.

Max portet topstykke er ikke nødvendigvist et plus. Tror der er mange der ødelægger deres topstykke når de udvider til max.

Al den tuning der fungerer på en sugemotor virker bedre på en turbomotor. Alt handler om flow.

Nu kunne jeg godt gå igang med en længere forklaring, men jeg vil også gerne i seng i aften INDEN klokken 12 i aften;)
MEN ja FOR store huller kan også gøre det værre, men nu regnede jeg ikke med at de folk som spørger om 4-500+hk porter deres toppe selv, så derfor jeg skrev det sådan.
At lave en top på en 1,6L og opefter som kan lave så meget effekt, kræver en DEL erfaring og de rigtige maskiner samt xpertise hvis det skal fungere bare nogenlunde.

Titel:
Moderator

Jeg ved godt hvad du mener, men vi skal huske på at mange brugere herinde har tænkt sig at lave det meste selv. Derfor kan "maxportet topstykke" måske lede nogen til at starte grovfilen og dermed ende med et dårligere udgangspunkt end et originalt topstykke. Men toppen på Daniels motor er nok slet ikke så tosset endda.

Det er vist værd at anerkende at flere af vores skribenter har ganske høje litereffekter på hjemmelavet grej, men ja, flowforbedringer på topstykker kræver en del håndelag og erfaring for hvordan luften arter sig. Mindre kan være bedre. Endda MEGET bedre, interessant nok. Men som du siger, så er det vist en anden diskussion, en anden aften.. :up:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

hehe, u bet :wink:

Og ja, skal lige vende mig til at folk kan selv herinde, men det kommer nok :up:

Titel:
Mester Medlem

Nu er der heldigvis mange meninger om hvordan man skal lave en motor, nok derfor der er så mange forskellige opsæt..
Jeg ville hellere satse på noget mere løft.
Som henrik skriver, det er flow det handler om, altså så meget luft igennem som muligt, og der mener jeg at løftet har en stor rolle.
Har prøvet med skarbere knast 285 grader, og der fik jeg godt nok en mærkelig momentkurve, lige som om den tabte pusten efter den havde nået max moment..
Har set på 1,6 20v hvad bare lidt mere løft kan gøre...
MVh Finn

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 119 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Næste

Alle tider er UTC + 1 time