Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 09:11

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 82 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Admin
Admin

dykkerdahl skrev:
Fra Bg.
Citat:
551hk og 825nm ved 1,5 bar. Kører med 490hk ved 1,2 bar når den drifter.

1.2bar-1.5bar og kun 61Hk
Er her tale om en flaskehals et sted, du nævner knaster.
Ellers fint med 825Nm.

Det er mere momentet der flytter sig i disse omdrejninger. Der sker meget mere med effekten når omdrejninger først øges vel at mærke hvis ladetrykket stadig udmønter sig i moment. Der skal først og fremmest måles modtryk. Der kan med fordel kigges på hvor meget moment der kan bæres med op og hvor langt... Her er stempelhastighed dog heller ikke uvæsentlig med det stroke.
Det er dog overvejelser i kategorien "nice to have" hvis man ser bort fra gearkassen. Motor og kører gør det pt suverænt i det felt...

dykkerdahl skrev:
Citat:
Ja, det er et eksempel på et map fra MP turbo. Det er sådan de ser ud. Som sagt de skulle gerne lande ind snart...

Er det denne her...?
http://www.powerpage.dk/node/58

Nej, mappet er blot eksempel

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Kbh
Er der gået samba i de maps :up:

Titel:
Admin
Admin

De er ikke helt klar endnu, de lader desværre vente lidt på sig. De udstiller iøvrigt på messe i Frankfurt her i September hvor jeg vil være et par dage. Her skal maps være klar.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

jeg har deltaget i en del bmw og et par vw med master power turboer...turboerne er et eller andet sted ok(set udfra prisen) når man skiller dem ad er det kopi af garrett..effektiviteten på en masterpower lader er dog noget mindre en end feks tilsvarende garret lader(prøvet på samme motor)

1/4mile- 9.7@233km/h

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Kbh
MTECH skrev:
jeg har deltaget i en del bmw og et par vw med master power turboer...turboerne er et eller andet sted ok(set udfra prisen) når man skiller dem ad er det kopi af garrett..effektiviteten på en masterpower lader er dog noget mindre en end feks tilsvarende garret lader(prøvet på samme motor)

MTECH
Måske du vil komme med lidt mere info. om de to turbo'er du har prøvet på den samme motor.
Og måske også hvordan du kan se at det er en kopi af Garrett.

Titel:
Admin
Admin

MTECH skrev:

Sangen om kopi kom Birger/scanturbo også med tidligere i denne tråd... @Mtech list kompressor + turbine ind/exd og skriv varenummer på den du siger er tilsvarende og kopi.

Skal du sammenligne effektivitet på turboer skal du finde to som er 100% ens på dimensioner (ind/exd, A/R) for at masse og modtryk kan holdes lige. Og det har du ikke. Det er det samme som at sige at flow ikke åbner sig pga. lavere modtryk ved større turbineside. Find selv på flere. Det er langt mere interessant at kigge på hvem (garrett vs. MP) der kan sammensætte den bedste løsning til at løse en given opgave. Prøv at sammenling MP på Twin Scroll op i gennem garrett's program. Første gang du møder TS hos Garrett er så sent som GT37XXR. MP leverer TS allerede fra sammenligneligt GT28XXR. Hvad mon det gør ved ekstra spoolup og modtryk på en løsningsorienteret opgave...

http://www.wolf3d.dk kender mere end de fleste til BMW (og andre mærker) og har kørt biler med MP turboer ind henover sommeren. Der køres nu fast samarbejde om brug og reference til MP turboer og indkøring fremadrettet på baggrund heraf. Det er glædeligt! Der er mange grunde til et sådan samarbejde. www.wolf3d.dk har både rullefelt 2wd og 4wd samt ikke mindst bænk + alt i log. Rent kræs.

Én ting er hvad du og jeg mener. MAHLE valgte ikke MP som OEM leverandør uden der lå mange test og produktsammenligninger. MAHLE er startet på udvalgte markeder og sælger RIGTIG RIGTIG mange turboer pt. i syd og mellemamerika. Det sjove er at MP distributørerne på samme markeder også sælger mere...det fortæller noget interessant om produktets konkurrenceevne i en noget større skala.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

det jeg mener med at det er kopier er.. nogen af akslerne er direkte kopier.. der næst er det muligt at bygge garretts lejer i dem, når det er slidt op ;) vi har prøvet både 61og 70mm inducer mp turboer,som er blevet skiftet ud med gt3582r...selv 70mm masterpower er mindre effektiv end den mindre garrett turbo.

1/4mile- 9.7@233km/h

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
Hey Jakob, har du fået fat i kompr. maps ?

Titel:
Admin
Admin

Ups... havde ikke set der var forudgående svar i denne tråd.

Jeg kan lige oplyse til MTECH at der i gennem lang tid har været helt nye lejer i turboerne, dertil helt nye hjuldesign (også tidligere annonceret på deres blog), i såvel valgfrit forced, machined i alu og titanium. Den turbo du har haft fat i og sammenligner på subjektiv basis er højst sandsynlig levn fra tidligere leveringer og lagre. Jeg har helt fat i hvem som har 70mm inducer turboer fra det nye produktprogram og du og den turbo er helt sikkerr ikke en af dem.

Mht. til effektivitet. Tag f.eks. "lille" twin scroll 550hk turbo på volvo 8v med fuld ladetryk på 2900rpm (twin scroll) - det er noget af en mundfuld for hvilken som helst andet kugleleje-fabrikat. Bemærk 8v. Twin Scroll er fysik, og MP har, blandt meget andet, det absolut største Twin Scroll program, og den eneste som har Twin Scroll helt ned under GT28XXR niveau (når vi nu skal snakke Garrett) på performance turboer. Garrett starter først TS orginalt på GT37 nivaeu og stadigvæk med nogle helt andre trim sammensætninger end MP turboerne i samme størrelse.

Jeg stiller til en hver tid op med et eksempel som f.eks. denne her http://powerpage.dk/node/63 mod en f.eks. GT2871R eller GT2876R eller for den sags skyld GTX3071R eller hvilken som helst anden størrelsesmæssig sammenlignelig kugleleje turbo (uanset fabrikat) når det gælder spoolup og topeffekt. I nævnte tilfælde garanterer jeg fuld returret på laaangt hurtigere spoolup, langt lavere modtryk og højere topeffekt i Twin Scroll opsætning. Og vel at mærke ved samme eller lavere ladetryk.

Kig evt. hvad WOLF3D skriver om deres erfaringer med mp turboerne på deres hjemmeside... http://www.wolf3d.dk/

@Mads, nej mapsene er ikke fuldtallig endnu. Dette skyldes et udvidet produktprogram og navnedøbning er undervejs som har udskudt processen. Turboerne ændres ikke markant, men der sammensættes anderledes (hybrider). Herunder andet "guf" på andre områder som er i udvikling. Det er et stort hus og der er gået "ekstra opgaver" i den. Jeg har fået datoer, men jeg vil helst ikke annoncere dem (lessons learnt).

Jeg hjælper til enhver tid gerne hvem som helst som skulle have behov for dimensionering af turbo til motor under ønsker eller forslag. Ring gerne 30745515

Mvh Jakob

Titel: Twin scrol
Mester Medlem

Det er vel teknik der er på vej retur?, mon ikke VNT teknologi vinder frem, porsche kører med det på deres nye benzin turbo'er.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 82 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Næste

Alle tider er UTC + 1 time