Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 15 maj 2025, 21:42

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2003, 01:54 
i et topstykke kører ventilerne i et styr. For at øge holdbarheden af ventilen/ ventilstyret bliver ventilen/ ventilstyret smurt af olie der glider ned langs ventilstammen, olien stammer fra etagen oven over hvor knastakslen/vippetøjet kører/vipper,
for ikke at "tømme motorens oliebeholdning" igennem denne vej har man monteret olie tyve der fjerner det meste (for at slippe for et forhøjet olieforbrug samt den flotte blå røgsky)


på en fabriks turbo m. std. tryk, har fabrikken (forhåbentligt) styr på sagerne. men hæves trykket eller eftermonteres turbo/kompressor kan man komme ud for ved feks. motervejskørsel m. tryk i længere tid at smøringen på indsugningsventilstammerne foringes betydligt hvilket slider på ventilstyr/ventil. du skal jo huske på at ved hver indsugnings periode affedtes ventilstammen der stikker uden for styret (kold benzin-luftblanding (gælder nok ikke så meget for de nye direkte indsprøjtnings biler eg. fsi etc.) samtidigt sørger trykket for at presse olie filmen tilbage op igennem olietyven. da der er stor forskel på ventilstyr, nogle kan være styr boret dirrekte i topstykket (gælder kun for jern topstykker) ikke nogen særlig fræk løsning, andre er lavet af specielle stål legeringer og kan presses ud, og andre igen er lavet i en slags bronce. er der også stor forskeld på deres holdbarhed (desuden foringes holdbarheden af styr der er kortet ned i et forsøg på at forbedre flow, dog ikke særlig aktuelt på en trykbil)

dette slid opdages jo ikke lige med det samme og vil i mange tilfælde ikke vise sig i lang tid, hvis slidet opdages af en eller anden grund er det ikke sikkert at man forestiller sig at den eftermonteret turbo er synderen der reduceret ventilstyr/ventilernes levetid, ofte ved man jo at 90% af tuning reducere holdbarheden generelt


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2003, 06:26 
hej jegs. igen! hvis olie tyven er ok kommer der ingen olie forbi den vej! ingen! prøv at tænke på hvorfor det altid er udstødningsstyrene der er mest slidt. skriv lige hvilke std. biler der kører med benzintemperaturføler?


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 27 okt 2003, 19:40 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
jegs skrev:
nogle kan være styr boret dirrekte i topstykket (gælder kun for jern topstykker) ikke nogen særlig fræk løsning,


det er ikke kun jern topstykker der kan være lavet sådan en renault 5 med en C2J motor er uden styr og toppen er af ALU.......... :wink:

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team