Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 jul 2025, 17:29

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 71 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Har lige en tilføjelse LQS:
Er også sikker på,at hvis bilen har bankestyring,yder den mere på benzin fra Q9/shell/statoil,frem for hvis du tanker OK og nogle andre lavpris stationer.'
MVH Finn

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Har lige en tilføjelse LQS:
Er også sikker på,at hvis bilen har bankestyring,yder den mere på benzin fra Q9/shell/statoil,frem for hvis du tanker OK og nogle andre lavpris stationer.'
MVH Finn

Det her er jo det samme som at sige at bensinstationerne svindler med oktantallet......De sælger altså en dårligere vare end forbrugeren tror han køber = kæmpe sag for forbrugerklagenævnet.

Det kunne være vældigt interessant at kunne dokumentere dette bare en lille smule.

Jeg har samme fornemmelse, men da bensin handles på kryds og tværs har jeg svært ved at se hvor bensinen skulle tabe oktantal henne.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Oktan tallet skal nok passe,men det har noget at gøre med hvad og hvor meget addektiver du putter i,og hvordan du kommer frem til oktantallet.
Vi har prøvet det,OK kan ikke klare så meget tænding.
MVH Finn

Titel:
Mester Medlem

I store træk henter alle jo ved shell i frederecia,men de drejer ikke på de samme hane når de fylder tankvogn.De har hver deres egen sted at tappe(udsagn fra en der har kørt tankbil i mange år).
MVH Finn

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Oktan tallet skal nok passe..... Vi har prøvet det,OK kan ikke klare så meget tænding.
MVH Finn

Det har jeg også hørt, fra sædvanligvis pålidelig kilde (arbejdskammerat).

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem

ang. det med oktantal.... så er det vel ikke svindel, hvis benzinen har et højere oktantal, end det der står på standeren?! endelig er der forskellen, på om oktantal er opgivet i RON eller NON norm... det er nok noget der bliver svært at få oplyst.
kører altid selv på Vpower fra SHEEL...(på turbomotorer) måske det bare er overtro?
flere standardbiler har en evnen, til at lære sig selv en ny tændingskurve.... efter de har banket et vist antal gange.
har en 9år gammel GM bil. hvis den har kliret/banket et vist antal gange, vælger den en mere forsigtig kurve.... når bilen så har kørt så langt, at den tror der er tanket igen.... stiller den om til en mere modig kurve igen. kunne nemt forestille mig at AUDIen har samme evne...
MVH. søren

Titel:
Mester Medlem

Vælger 98 frem for v-power til starlet.Det kan klare lidt mere tænding.
Har dog ikke prøvet det efter at v-power blev oktan 97,er det ikke blevet det? eller har det altid været det.?
MVH Finn

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
uden at kunne bevise det, for jet kan ikke huske hvor det er læst, så er der ikke en 100% fast procedyre for hvordan man måler oktantallet, altså kunne det jo godt tænkes at de billigere selskaber bruger en lidt mere "elastisk" målemetode for at kunne spare lidt på de dyre aditiver.

ved godt at det har været oppe og vende en del steder osv. hvor det er påstået at der ingen forskel overhovedet er på benzinen, men mit røv-o-meter siger mig noget andet. hvor følsomt det så er gider jeg ikke diskutere.

her er for øvrigt min teori om de 97 oktan i v-power, som jeg for øvrigt altid tanker på min crx da den ikke har bankesensor:

i tyskland er der v-pover på 101 oktan, det er 3 oktantal højere end de normale 98, i danmark er det tilsætningsstof der giver forskellen mellem 95 og 98 blevet frivilligt forbudt, altså er det "forbudt " at sælge 98 med mindre man er godkendt.

hurtigt regnestykke: oktan 95 plus de dyre oktan forhøjende stoffer fra tyskland = oktan 98, men da det jo er "forbudt" at sælge 98 kalder vi det 87 og ingen har ondt i røven af det...

dette er en TEORI, bare så folk ikke begynder på alt muligt med om jeg kan dokumentere det osv, men fakta er at min gode gamle hysteriske motor uden bankesensor kører væsenligt bedre på v-pover end på den alm 95 fra jet... :roll:

edit: mener ret så bestemt at v-power var 95 i de gamle dage...

www.slavteren.tk

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Oktan tallet er faktisk ret så nøjaktigt målt.
mener at vi kører med ron+mon/2, læs på standerne, og det er ens på alle selskaber.

Jeg personligt har ikke kunne se eller mærke nogen forskel på 98 oktan, og designer benzin.
Faktisk lever volvoen til dagligt af oktan 95.
)8 tankes kun i tilfælde af benzinkrig, og tørre veje.
Lavpris selvskabernes kvalitet skal jeg ikke kunne udtale mig om.
Kun det at der 5 gange så mange biler på et år der skal have tømt tanken grundet forureneede tanke.
Når de har tanket på feks Jet eller lignende.
Det er helt uvidenskabligt, og kun min erfaring.

Kan en svingende benzin kvalitet give et udslag på net rullefeldt. Ja det er sikkert.
Har man forskellige blandinger, af tilsætnings stoffer i benzinen sommer, og vinter, ja det er en mulighed.

De famøse 15 hk der er blevet talt om hvor meget er det i % ?
Hvis jeg manglede 15 hk i min 2cv, så vilde jeg blive bekymret,
Men hvis jeg manglede 15 hk i min M5, så vilde jeg være meget mindre bekymret.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Morten VJ skrev:
De famøse 15 hk der er blevet talt om hvor meget er det i % ?
Hvis jeg manglede 15 hk i min 2cv, så vilde jeg blive bekymret,
Men hvis jeg manglede 15 hk i min M5, så vilde jeg være meget mindre bekymret.

MVH

Morten

tror nok jeg ville have det modsat.

havde jeg lige smidt 1,8mill for en ny M5 og den manglede 15hk, jeg ville blive rasende. men betaler for 507hk. så skal man også som minimum have 507hk. alle andre almindelige familiebiler kan ligge 5-10hk over std..

hvor imod i en 2CV ville jeg nok bare tænke.. den er fransk og var billig..kan man tillade sig andet. jeg ved da godt det er en pæn procent del af std hk der mangler.. men jeg sparede også næsten lige 1,8mill i forhold til en M5..

:lol: :lol: :lol: :lol:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 71 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time