Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 09 maj 2025, 20:15

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 116 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

http://bilgalleri.dk/html/for_messageDe ... _ID=765895 rigtigt mystisk. synes jeg!
MVH søren

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
du mener det er mystisk det kan lade sig gøre ikke ?

som jeg læser reglerne, kan det ikke gøres uden fornyet afgift, da al tuning med turbo og kompressor med wastegate anses som overstigende 20% reglen.

jeg har synet mr2 aw11 med kompressor, og det på en dispensation fra f-styr.

og det nok mest fordi den ikke har wastegate, altså pga. en tosset formulering i reglerene.

(den overstiger heller ikke 20%)

eller er det noget andet du finder mystisk ?

Titel:
Mester Medlem

mystisk i mine øjne. at han angiveligt har fået en regattest der står 1.8t på. vel at mærke på en 1.8 (na) bil der ikke er betalt extra (ny) afgift på. der lyder lige godt utroligt for mig.
MVH søren
ps. prøv at kig regattest han har skannet ind.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

ok, samme som jeg studser over, det bør KUN kunne lade sig gøre via fornyet afgift..

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Slagelse
Der står en max effekt på. Jeg kan ikke lige huske om der plejer at gøre det?
Eller har de bare lavet den om til 18T fordi det nu er den der ligger i og skrevet at den max må have 110kw. Så er den ikke så mystisk, for så må han ikke tune videre på den.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gun City
Blander I ikke lidt reglerne sammen?
Ifølge skat må du tune den originale motor lige så tosset du vil, uden at skulle betale ny afgift, så længe ombygningen ikke tager form at et identitetsskifte, herunder bl.a. udskiftning af krumtap, gearkasse, bremser, undervogn, topstykke, etc.
De 20% gælder kun, hvis man skifter til en anden motor end den som bilen oprindeligt er født med --> 2,0-2,8 eller 2,0-1,6 osv.
Citat:
Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. Hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi. Beregningsgrundlaget for udregning af effektforøgelsen er begge motorers effekt som nye. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt, der bruges.

Hvis man udskifter en benzinmotor med en dieselmotor, gælder 20 pct.-reglen også.

En motor består af mange enkeltkomponenter, men vigtige er især topstykket, motorblokken og krumtappen. Udskiftning af en eller flere af disse komponenter (fx til indsprøjtningstopstykke), eventuelt kombineret med udskiftning af andre dele, betyder at der skal betales afgift af køretøjet, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct. Motorombygningen sidestilles i disse tilfælde med en egentlig motorudskiftning.

Hvis der samtidig med motorudskiftning/motortuning også foretages udskiftning af støddæmpere, bremser, gearkasse, differentiale eller andre ændringer, kan det betyde, at køretøjet mister sin afgiftsmæssige identitet, og der skal betales afgift, også selv om effektforøgelsen ikke overstiger 20 pct. Det gælder, hvis der er tale om helt eller delvist modelskifte, jf. nedenstående afsnit.

Ved motorudskiftning/-tuning eller anden ombygning er det altid klogt at spørge synsvirksomheden om eventuelle krævede tekniske ændringer.

Effektforøgelse kan opnås enten ved motorudskiftning eller ved motortuning, evt. ved en kombination af begge

Jeg har et bindende svar fra skat, at jeg gerne må montere et turbosæt på min bil, uden at det udløser ny afgift, så længe jeg bruger den originale undervogn/bremser/gearkasse, ellers skal der betales afgift påny.

Trafikstyrelsen og syn:
Citat:
Må jeg tune og ændre motoren i min bil?

Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer. Du må godt foretage konstruktive ændringer på din bil, men der er visse krav, der skal overholdes. Kort fortalt er kravene:

* Bilen må ikke støje eller forurene mere end tilladt
* Sikkerheden skal fortsat være forsvarlig
* At du ved syn af bilen kan dokumentere, at bilen fortsat lever op til de to nævnte krav

Du kan læse mere om kravene nedenfor under "Hovedkrav til konstruktive ændringer"

Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning om syn af køretøjer i kapitel 7.06.01 (3) (pdf). Reglerne om chiptuning findes i Meddelelse om køretøjers indretning og udstyr m.v. nr. 1887 (pdf).

Vigtigt at vide, hvis du tuner eller chiptuner din bil!

Du kan risikere at miste bilens fabriksgaranti, hvis din chiptuning ikke er lovlig. Spørg derfor altid bilimportøren, om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning.

Som bilens ejer er det dit ansvar at sikre dig, at bilen er i lovlig stand (Færdselsloven §67). Flere regler kan finde i bekendtgørelsen om chiptuning.

Bilen skal synes og godkendes

Når du foretaget konstruktive ændringer (motorskift, tunet eller chiptunet), skal bilen altid synes bagefter. I den forbindelse skal du oplyse synsvirksomheden om ændringerne. Det vil så fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer.

Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om godkendelse og syn §22.

Vigtigt at vide om syn!

Hvis du ikke oplyser om ændringerne ved syn, er ændringerne ikke godkendt, og dermed er bilen ikke lovligt synet.

Afgift ved konstruktive ændringer

Det er SKAT der afgør, om der skal betales fornyet afgift i forbindelse med konstruktive ændringer. Kontakt dit skattecenter for at høre nærmere om reglerne.

Salg og markedsføring af chiptuningssæt

Markedsføring og salg af chiptuning er ulovligt, medmindre forhandleren kan dokumentere, at bilen med monteret chip stadig overholder miljøkravene. For at være lovligt skal chiptunings-udstyr vedlægges denne dokumentation. Dette forbud mod salg af ulovligt chiptunings-udstyr gælder også, selv om der reklameres med, at det kun må anvendes på køretøjer på lukket område.

Hovedkrav til konstruktive ændringer

Forurening, brændstofforbrug og støj

Hvis du vil foretage konstruktive ændringer af din motor, er et af hovedkravene som følger:

* Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.

Du skal kunne dokumentere, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Det kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

Særligt for chiptuning. Fra 1. august 2006 er der indført et særligt krav for dieselbiler, om måling af røg under belastning.

Er bilen registreret første gang i 1997 eller senere, skal du også kunne fremvise dokumentation for brændstofforbruget efter tuning. Det skyldes, at den grønne ejerafgift er fastsat efter bilens forbrug.

Der er ikke formkrav til dokumentation, men du kan se et eksempel på dokumentation for chiptuning (engelsk version).

Hvis motorens effekt forøges med mindre end 20 %, må bilens støjniveau (standstøj) ikke stige med mere end 3 db (A) i forhold til det støjniveau, bilen havde ved 1. registrering.

Hvis du forøger motorens effekt med mere end 20 %, skal du kunne fremvise ny dokumentation for støjniveau i form af måling af både kørsels- og standsstøjsmåling.

Sikkerhed

Hvis du laver konstruktive ændringer på motoren er der også krav til bilens sikkerhed.

Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).

Hvis du øger motoreffekten med op til 20 %, anses bilen for fortsat at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Hvis motoren får øget effekten med mere end 20 %, er det nødvendigt med dokumentation fra producentens side, der erklærer, at bilen er egnet til denne effektforøgelse. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af, hvilke ændringer, der vil være nødvendige, hvis bilen fortsat skal være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse på mere end 20 %.

Titel:
Mester Medlem

Well, den har vel fået identitetskifte, når der står 1,8T på regrestreringsattest ?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

det er jo et eller andet sted også hen i vejret, at montering af turbo/kompressor ikke er et identitets skifte,,

i min bog er det helt klart en væsentlig motordel.

jeg er nu ikke enig med dig i hvornår 20% reglen træder i kraft.

der står tydeligt at trykladning med wastegate (forenklet) anses altid som over 20%

Titel:
Mester Medlem

K-FINN skrev:
Well, den har vel fået identitetskifte, når der står 1,8T på regrestreringsattest ?
korrekt. angiveligt uden at betale afgift.... det lyder ligegodt helt utroligt.
MVH søren

Titel:
Moderator

Hvis jeg skal have teksten ændret fra 244GL til 244Turbo i reg. attesten på en af de gamle biler jeg har stående, så koster det afgiften på 244Turbo sidst jeg spurgte.

Det er tilgengæld få penge, og ikke svært at få bilen "opgraderet".

1,8T er vel tilsvarende betegnelse for VW?
Jonas, det ved du da??

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 116 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Næste

Alle tider er UTC + 1 time