Powerforum
http://www.powerforum.dk/

Styring af variabelturbo
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=12021
Side 1 af 2

Forfatter:  zky [ 22 mar 2005, 10:53 ]
Titel:  Styring af variabelturbo

Er der nogle der har erfaring med styring af en variabel turbo ?

Jeg har en variabel turbo som skal på min 1,8 diesel, skal den kun styre ud fra omdrejninger eller skal der andre paremetre med også ?

Forfatter:  Mads B (dk) [ 22 mar 2005, 11:51 ]
Titel: 

bliver den ikke styret ud fra trykket..... altså så den virker som lille turbo op f.eks 0.5bar og derefter virker som en større ?

Forfatter:  zky [ 22 mar 2005, 17:13 ]
Titel: 

ikke helt, man tager en for stor turbo og "laver" den mindre for at den kan lave tryk ved laveomdr. også blive større for at kunne følge med op i omdr. uden at blive for lille så den bliver en forhændring

Forfatter:  Mads B (dk) [ 22 mar 2005, 21:04 ]
Titel: 

zky skrev:
ikke helt, man tager en for stor turbo og "laver" den mindre for at den kan lave tryk ved laveomdr. også blive større for at kunne følge med op i omdr. uden at blive for lille så den bliver en forhændring



Er det ikke det jeg siger? om det er en lille der bliver stor eller en stor der bliver mindre er vel et fedt

Forfatter:  zky [ 23 mar 2005, 14:34 ]
Titel: 

det er ikke trykket der bestemmer størrelsen, men omdr. på motoren - for at den kan lave trykket :)

Forfatter:  Mads B (dk) [ 23 mar 2005, 15:28 ]
Titel: 

når ja den del... det kan du ha ret i :-)

Forfatter:  Morten VJ [ 23 mar 2005, 16:04 ]
Titel: 

zky skrev:
det er ikke trykket der bestemmer størrelsen, men omdr. på motoren - for at den kan lave trykket :)

Faktisk er det volumen, af udstødnings gassen, og hastiheden der er altafgørende, Vilket afhænger af motorens virkningsgrad, men det er en anden diskussion.
Hvilket igen ikke gælder på en diesel da der vol direkte afhænig af omdrejninger. (næsten)
De få disel turboer jeg har set med variabel geometri har været styret af ECU'en, og vacum. ikke tryk :!:

MVH

Morten

Forfatter:  zky [ 23 mar 2005, 22:39 ]
Titel: 

Morten VJ skrev:
Faktisk er det volumen, af udstødnings gassen, og hastiheden der er altafgørende, Vilket afhænger af motorens virkningsgrad, men det er en anden diskussion.
Hvilket igen ikke gælder på en diesel da der vol direkte afhænig af omdrejninger. (næsten)
De få disel turboer jeg har set med variabel geometri har været styret af ECU'en, og vacum. ikke tryk :!:

MVH

Morten


vi snakker diesel her :!: , jeg er godt klar over at mekanisk er turbo'en styret af vaccum/ecu, men det mest elektroniske på min motor er gløderørene, så jeg skal lave noget styring til min "nye" turbo, jeg er bare ikke helt klar over om det "kun" er omdrejninger der er faktoren for størrelsen eller om der også skal tages højde for eks. temp. :?: :?: :?:

Forfatter:  Morten VJ [ 24 mar 2005, 05:12 ]
Titel: 

Jeg vilde lave den afhænig af omdrejninger og tryk.
Da volumen ved et fast omdreningstal er styret af trykket, og brænstofmængden.

'''''
En anden måde kunne være at måle trykket i udstødnings manifolden.
Og forsøge at holde trykket konstant i denne.
F.eks. vi ønsker et tryk i manifoolden på 2 bar.
Under dette så flytter vi vingerne således at der kommer mere luft til turbine hjulet.
Over så flytter vi dem modsat således at der går mere luft forbi turbinen.
På denne måde får vi jo udnyttet den variable geometri optimalt.
'''''
Dette er kun en tanke opstået inde i mit hoved, og jeg aner ikke om det vil virke. :wink:

MVH

Morten

Forfatter:  duckstar [ 25 mar 2005, 11:37 ]
Titel: 

I mine øjne er idéen med en VNT lader (jeg har to stk. liggende her ved siden af mig) at den skal holde et tryk ensartet gennem omdrejningerne fra de helt lave til de høje samme. Morten har et par gode parametre at måle på, men hvordan du vil styre det ved jeg ikke. Jeg ville have lavet det på min benzin motor, men opgav da jeg ikke ved hvordan jeg skal styre det. En VNT turbo har en "omvendt" aktuator, der trækker i en aksel der ændrer vinklen på varmtiden af turboladeren - dermed styret af vacuum modsat en traditionel lader hvor aktuatoren lever af tryk. Det hele er styret elektronisk, med vacuum tilført en styreboks fra vacuumpumpen på en diesel motor - noget som en benziner igen ikke har, hvorfor mit projekt endte med en traditionel T2 istedet for GT17'erne jeg har liggende.

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/