Powerforum
http://www.powerforum.dk/

Mekanisk indsprøjtning???
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=12352
Side 1 af 2

Forfatter:  Kristian_L [ 20 apr 2005, 21:13 ]
Titel:  Mekanisk indsprøjtning???

Hej alle

Nogen der kan komme med en kort forklaring over dette virker??
Er det den samme "metode" som diesel motorer bruger??
Ville man med fingersnide kunne bruge et anlæg fra fx. en gl. volvo og montere det på en endnu ældre opel??
HVor meget består mekanisk insprøjtning af??

På forhånd mange tak!

Forfatter:  Wankel [ 21 apr 2005, 00:53 ]
Titel: 

http://home.netpower.no/pberg/kugel.html

Forfatter:  Morten VJ [ 21 apr 2005, 20:17 ]
Titel: 

Der er vel 3 hovedtyper af mekanisk indsprøjtning.

Type 1 ligner en gl diesel rækkepumpe i opbygning, Brugt af mercedes siden begyndelsen af 30. erne, og kugelficher brugt af bmw og peogeot.
Luchas ligner en rotorpumpe i opbygning og er hovedsageligt brugt på enegske biler Triumf.
Alle disse systemer ligner en disel pumpe i opbygning.
Så har vi K-Jetronic fra 70 erne, som er at sammenligne med en havevander, der er styret af luftmængden.
At bygge et af disse systemer på en anden motor, er nok til at gøre en hvidhåret og give en meget tomme lommer. Inden man får det til at virke perfekt.
Tag springet til et programmerbart sprøjt, eller et sprøjt der har været monteret på motoren som et minimum.
For at spare tid og penge.

Morten

Forfatter:  Kristian_L [ 26 apr 2005, 16:22 ]
Titel: 

Okay mange tak for svarene!

Kunne godt forrestille mig det var besværligt at få skidtet til at kører... Sagen er jeg godt kunne tænke mig at rode med noget indsprøjtning og dette virkede som en billig løsning da de jo sider på mange at de gamle saab'er osv. Mit håb var så at lave spjældhuse selv og kunne undgå alt det med luftmængdemåler, mapsensor, gasspjæld potentiometer, lambda osv. ;) Altså holde det så mekanisk som mulig :) Hvordan lyder det???

Hilsen Kristian

Forfatter:  Morten VJ [ 26 apr 2005, 17:37 ]
Titel: 

Kristian_L skrev:
Okay mange tak for svarene!

Kunne godt forrestille mig det var besværligt at få skidtet til at kører... Sagen er jeg godt kunne tænke mig at rode med noget indsprøjtning og dette virkede som en billig løsning da de jo sider på mange at de gamle saab'er osv. Mit håb var så at lave spjældhuse selv og kunne undgå alt det med luftmængdemåler, mapsensor, gasspjæld potentiometer, lambda osv. ;) Altså holde det så mekanisk som mulig :) Hvordan lyder det???

Hilsen Kristian


som en riktig dårlig ide desværre.

Den indsprøjtning du her eftelyser er et gammelt bosch system fra en Mercedes, og de blev kun lavet til 6 og 8 cylindrede motorer.
Det nærmedte er en Kugelfisher fra en 2002 tii, eller en peogeot 405 fra først i 70erne.
Systemet bliver styret af en knast aksel der påvirker stemplerne, så hvis du skal have en større mængde end systemet er beregnet til. så kræver det en special knast, og en ombygget pumpe, og en som har erfaring med at køre det ind få et rullefelt, og er i besiddelse af en special justerbar pumpe.
Jeg opgav i 1988, da jeg havde tumet min BMW 2002, og konverterede til doppelte Webre karburatorer

Et system som Megasquirt ser meget bedre ud, selvom der er meget el arbejde, og en del sensorer, så er det meget driftsikkert, og utroligt nemt at tune.
PS jeg har et komplet Kugelfisher anlæg til en bmw 2002 tii liggende.
PRIS 2000 KR.

MVH

Morten

Forfatter:  Kristian_L [ 27 apr 2005, 15:28 ]
Titel: 

Hehe tak for tilbudet, men jeg tror jeg takker nej for jeg har hørt mek. indsprøjtning er noget mak ;) ;)

Tror jeg tager det orginale insprøjtning til min 2,0 CIH det skulle da være rimelig plug and play!

Lige et side spg. til MS.
På indsugningssiden er det så nok med en MAP-sensor?? Eller skal der mere til??

Tak for hjælpen!

Forfatter:  HenrikGM [ 27 apr 2005, 15:57 ]
Titel: 

Kristian_L skrev:

Lige et side spg. til MS.
På indsugningssiden er det så nok med en MAP-sensor?? Eller skal der mere til??

Tak for hjælpen!



Ja, det er nok med en MS´s egen mapsensor. Faktisk kræves ikke andet end en manifold med et gasspjæld. Lyder ret ok ;-)

Samtidigt skiller man sig af med en evt massemåler der jo laver trykfald på sugesiden.

Forfatter:  Kristian_L [ 27 apr 2005, 16:02 ]
Titel: 

HenrikGM skrev:
Kristian_L skrev:

Lige et side spg. til MS.
På indsugningssiden er det så nok med en MAP-sensor?? Eller skal der mere til??

Tak for hjælpen!



Ja, det er nok med en MS´s egen mapsensor. Faktisk kræves ikke andet end en manifold med et gasspjæld. Lyder ret ok ;-)

Samtidigt skiller man sig af med en evt massemåler der jo laver trykfald på sugesiden.


Okay? Er det en speciel sensor?
Skal MS have en lambda sonde??
Og hvad med vandtemp? kan man bare tage sig. fra den orginale?

Forfatter:  HenrikGM [ 27 apr 2005, 16:16 ]
Titel: 

Kristian_L skrev:
[Okay? Er det en speciel sensor?
Skal MS have en lambda sonde??
Og hvad med vandtemp? kan man bare tage sig. fra den orginale?



Nja, den er indbygget i MS. Du sætter bare en slange på, så kører det.

Skal og skal. Nej den SKAL ikke, men den er nu ret ok at have at sammenligne med.

Ja, hvis motoren har kørt med sprøjt før, så kan du bare bruge den originale vandtempsensor.

Forfatter:  Kristian_L [ 27 apr 2005, 16:21 ]
Titel: 

HenrikGM skrev:
Kristian_L skrev:
[Okay? Er det en speciel sensor?
Skal MS have en lambda sonde??
Og hvad med vandtemp? kan man bare tage sig. fra den orginale?



Nja, den er indbygget i MS. Du sætter bare en slange på, så kører det.

Skal og skal. Nej den SKAL ikke, men den er nu ret ok at have at sammenligne med.

Ja, hvis motoren har kørt med sprøjt før, så kan du bare bruge den originale vandtempsensor.


Okay, er det er der fungere som luftmængdemåler?? Sider den fysisk på printet eller er det en extra kasse man køber??
Min motor har desværre ikke kørt med sprøjt før :/ Hvad er forskellen??
Skal den være tilsluttet?? og hvordan med lufttemp.???

Mange tak for tolmodigheden!!

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/