Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 12:13

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jyllinge
Her i min sygdomsperiode går jeg og roder lidt med de dele jeg har liggende. Fra min originale variable indsugningsmanifold har jeg hugget dele så jeg har et sæt 44mm spjældhuse. Dem kunne jeg godt bore op til 48mm, men er det nødvendigt?? Porten i toppen er ikke mere end 40mm under alle omstændigheder og kan ikke laves om til 48mm.

I starten ville jeg ha lavet motoren med 48mm spjæld og så konisk ind til de 40mm i toppen. Men i princippet kunne jeg vel bare sætte de 44mm spjæld tættere på toppen så konusen bliver det samme og så lave tragtene længere?? eller??
Meningen er at den skal trække HELT ud til de 7200rpm!

Motorens grundliggende specs bliver 2.3l (98mm slag, 87mm boring), max rpm 7200, ca 290gr knaster og ca 1-10 i kompression. + gas selvfølgelig :wink:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

ingen grund til at finde det store bor frem. 44 svarer vel til 50mm karbonader.... alt rigeligt til sådan en langslaget traktor motor! held og lykke med projektet... har selv en FRANSK bil, de er de eneste der staver LORD med F.... MVH søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jyllinge
LQS> Du ka selv være en traktormotor :lol:

Har efter nøje hoveddrejning også tænkt lidt over tingene. Det hele må jo komme an på arealet af spjældne (+ selvfølgelig "Modstanden" i manifoldet). Det originale spjæld er 60mm (2826mm2) og så burde 4*44mm række RIMLIG langt (1520*4=6080mm2) En del mere areal. Dog skal man jo nok lige tage højde for at cylindrene ikke kan dele det store spjæld, men hvis topstykkeportene ikke er mere en 40mm kan det sandsynligvis ikke betyde noget her

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Hvis jeg kigger på min gamle vnturi størrelse til karburatore, og det der refereres til er maks effekt ved et bestemt omdrjeningstal.
Så ender du på omkring 42-43 mm, men det er i forhold til hvis du smider maks effekt ved 7200 omd/min.
Så hvis du smider maks effekt ved de omdrejningstal så er 44 mm ikke helt ved siden af.
Men hvis maks effekten indfinder sig ved 6000 omd/min så er vi nede omkring de høje 30 og maks 40 mm.
Så spørgsmålet er hva man er ude efter de sidste 2 hk i na trim, eller momentkuurven, og så give den et skud HA HA gas og vende det hele på hovedet.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time