Powerforum
http://www.powerforum.dk/

Indsprøjtning og anden knast?
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=14463
Side 1 af 1

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 11 dec 2005, 17:41 ]
Titel:  Indsprøjtning og anden knast?

Hej folkens..

Jeg som stadig er lidt novice på tuningsområdet, har et lille og måske simpelt spørgsmål.

I min Volvo 245 ligger der en B230FX motor, som standard er med 531 topstykke og VX knast. Denne VX knast har en duration på 245,4 grader på indsugningssiden og 236,2 grader på indsugningssiden.

Hvis man nu fremtryller en knast fra www.kgtrimning.com som hedder KG001 og er på 290 grader og lægger den i min B230FX motor, kan det så komme til at køre? Sagt på en dum måde "finder indsprøjtningen ud af det?"

Forfatter:  Morten VJ [ 11 dec 2005, 18:16 ]
Titel:  Re: Indsprøjtning og anden knast?

Volvo-Dennis skrev:
Hej folkens..

Jeg som stadig er lidt novice på tuningsområdet, har et lille og måske simpelt spørgsmål.

I min Volvo 245 ligger der en B230FX motor, som standard er med 531 topstykke og VX knast. Denne VX knast har en duration på 245,4 grader på indsugningssiden og 236,2 grader på indsugningssiden.

Hvis man nu fremtryller en knast fra www.kgtrimning.com som hedder KG001 og er på 290 grader og lægger den i min B230FX motor, kan det så komme til at køre? Sagt på en dum måde "finder indsprøjtningen ud af det?"

Sprøjtet kan måske kompensere, men det bliver aldrig optimalt.
Tændingskurven vil under alle omstændigheder være forkert.
KG s dureattions opgivelser er nok målt ved 0 i ventilspillerum.
Da deres turboknast er baseret på et A profil, indsug. Og et K profil udstødning, og den er opgivet til 300 grader.

Hvis det var mig vilde jeg prøve en V knast, og en større udstødning. Da det er udstødningsiden der er problemet, på standart topstykker.
VX knasten er en ren smog knast i mine øjne.

MVH

Morten

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 11 dec 2005, 19:56 ]
Titel: 

Att.. Morten VJ

Lige et par ting jeg godt vil være helt sikker på. Hvorfor vil tændingskurven være helt forkert? For sprøjtet er jo med banke-sensor, så vil dette ikke sørge for at der "altid" er optimal tænding? altså at tændingstidspunktet ligger lige ved bankegrænsen? Correct me if im wrong :-)

Nu siger du at udstødningssiden er et problem på standard topstykker, men et 531 topstykke, er jo med lidt større kanaler end sædvanligt. Har jeg ikke ret? men det er måske standard i dine øjne. Nu ved jeg ikke om du tænker specielle bearbejdede topstykker.

Dennis

Forfatter:  HenrikGM [ 11 dec 2005, 20:26 ]
Titel: 

En H-knast fra den gamle 242GT, et godt velproggrameret sprøjt/tænding, og en god bananmanifold på en B230/531 kombination giver i oem cup noget der ligner 165-175hk på sug, uden de store tricks (det er simpelthen ikke tilladt!).

V og VX er lidt en "semi" knast. Lidt voldsommere end en alm A knast, men den er også ca. så kedelig som den kan blive.

H-knasten er lidt skæg. Den gav en gammel B23 med k Jet og 405 top 140hk i std trim. IMO en billig vej at gå.

Forfatter:  Morten VJ [ 11 dec 2005, 20:29 ]
Titel: 

Tændingskurven er optimeret til den knast der sidder i motoren.
Og bankesensoren kan kun retadere tændingen ikke avancere.

Med en skarpere knast bør man have en mere agressiv tændings kurve med mindre total avancering.
Og dett kan bankesensoren ikke kompencere for.

Angående topstykker så har et 530 og et 531 ens flow igennem udstødningen, det er kun indsug der er bedre på en 531.
da 530 topstykket har en mindre optimal balance imellem indsug og udstødning, så er 531 værre.
Som jeg har fået forståelesen af det.

Derfor anser jeg vx knasten for ubrugelig i tunings sammenhæng.
Og derfor er det utroligt svært at sætte den originale motorstyring op til en mere alm. knast, da vx knasten forværre udstødnings flowet.

Man skal kigge på helheden, for at få et godt resultat.
Og ikke bare skifte en knast, som aldrig vil komme til at virke optimalt.
Mit råd vilde stadig være en V knast med en bedre udstødning.
Da der har motorstyringen en chanche for at retadere tændingen, og man kan altid prøve at hæve benzintrykket, og flytte klappen i luftmængdemåleren, hvis din ikke er udstyret med en masse måler.
Men du bliver gråhåret inden den kommer til at køre som original motoren under alle forhold.
Dette vil kræve den dedikeret chip, eller noget programmerbart.

MVH

Morten

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 11 dec 2005, 20:53 ]
Titel: 

Ja okay. Så er det nok nærmere en V knast jeg skal have fat i.

Motoren er også med luftmasse måler, så der er ikke noget at skrue på.

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/