cooper mini skrev:
Hej HenrikGM
Kan du hjælpe mig med at finde ud af hvad jeg kan gør med min mini.
Jeg har en morris mini 1000 cc med 286 graders knast, meget store ind og udstødnings hullet, elektronisk tæning. M.m. kan sende dig billeder af topstykket så du kan se hvor meget støre hullerne er i forhold til standart. Jeg har benzin pumpe der yder 3 bar. Og en benzin regulator. Hvordan laver man en indsprøjtning til en bil der ikke findes indsprøjtning til da den er fra 77. jeg skal have lavet alt Motorstyring, indsprøjtning, m.m.
Her ville jeg have lavet en liste men overlader det til dig og skriver i stedet for hvad jeg har. 7 indsprøjtnings dyser fra en BMW 6 benet. 6 dyser fra en gammel opel manta. Gasspjæld fra en indsprøjtning, Benzin pumpe, turbo fra en 1,9 JTD disel. det er hvad jeg har. Jeg bør nok sige her at en morris har kun 2 indsugnings huller til 4 cylinder kan sende billeder. Og 3 udstødnings huller.
Håber at du vil hjælpe. For indsprøjtning aner jeg ikke en pind om overhovedet.
Ok, Du har godt nok hevet noget i min tålmodighed, men vi prøver igen.
Er din minimotor med 2 indsugningshuller?
Det forekommer mig at den har 3...? Det er sgu længe siden jeg har set sådan en fætter.
Step-by-step:
1: Du skal have monteret en bensinpumpe i tanken, eller tæt ved. Feks en BOSCH type som i en gammel saab/volvo nr. 910 vil være rigeligt(se anden aktuel tråd om emnet)
2: du skal have trykrør og retur til og fra motorrummet, så bensinen kan komme begge veje.
3: Du skal have bygget en indsugningsmanifold, ala den grydesvamp lige har vist dig. Tag en tur ud til en hugger og ryk en håndfuld manifolde af nogle gamle biler med elektronisk indsprøjtning, og brug dem som inspiration. I bund og grund skal du have de samme funktioner som disse manifolde har, men bygget over på en manifold der passer på din motor. Det skal givet vist custombygges. Du kan se det hele på en skrotbil, så giv dig god tid, køb evt en hel bil til formålet.(kan findes meget billigt!)
4: De dyser du har; skriv nummeret op, og offentliggør det nummer herinde, så kan vi nemt forklare dig hvad de flower, og om det er nok.
5: Hvor mange HK skal du have?(VÆR REALISTISK!)
6: byg et triggerhjul til din krumptapaksel, så vi kan forsyne en motorstyring med et omdrejningssignal. Design af dette kan vi tage senere.
7: byg en intercooler på, hvis det ikke er gjort.
8: monter en lufttemperatursensor efter intercooleren.
9: monter en kølevandstemperatursensor i blokken(bliv inspireret på skrotten!)
10: Det gasspjæld du har fra skrotten har naturligvist et potmeter(lille sort kasse på siden med en variabelmodstand inde i)(luk ikke op og se efter!) Så erTPS også på plads.
11: Det vil være rigtigt smart om du læste lidt på denne side:
www.msefi.com. Der står stort set alt du skal bruge, med tegninger osv.
Det tager nok en uges tid at se det hele, så er du advaret.
Når du er her, så er langt største delen af arbejdet gjort. Herefter gælder det montering af styreboks til sprøjt+tænding, lidt arbejde med ledningsnet og indkøring.
Regn med ikke under 100timers arbejde hvis du laver det hele selv(og kan), prisen kan nok holdes på under 5000dkr alt incl.
Skal du have det hele monteret ude, manifold lavet ude, osv, så bliver det straks mere dyrt, men sådan er det jo. Kan man selv kan det blive billigt.
Nettet bugner af beskrivelser og billeder. Det vil være klogt om du surfede lidt rundt og kiggede folk over skulderen på deres projekter.
En søgning på google på ordene "morris mini turbo megasquirt" giver trods alt 162 hits, og nogle er nok interessante.
Er du stadigt hooked på ideen, eller vil du nøjes hvor du er nu?
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!