Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 maj 2025, 03:11

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem

Davs alle. Har fået min saab ombygget til turbo (selvgjort er velgjort, og dog!)

Den er fra 85, og hvis nogle herinde kender til saab, så er det en H-motor med 8 ventiler og Bosch mekanisk indsprøjtning.

Idag var bilen på første testtur, kun med GLT (Grundladetryk (når elektronikken ikke er koblet til endnu for at styre det)) som er 0,45 bar.

Bilen stod og blev varm og kølersystem blev udluftet. Jeg kørte kun med 3" forrør fordi resten af udstødningen (også i 3") ville komme i næste uge

Da den så var klar tog jeg den ud på vejen og trillede lidt. Første gang den så skulle have fuld ladetryk tog jeg mod til mig, og i 2. gear fik den fra 2000 til 5000 omdrejninger med fuld tryk. Det var en succes. Så i 3. gear, hvor den fik lov at lave fuld tryk 2 gange mere.

Jeg vendte om og ville køre tilbage i garagen. Da den så skulle lave tryk igen blev min forrude pludselig bladret, det var motorolie! (Kølerhjelmen lå da på græsplænen, altså ikke monteret)

Mig ind til siden og ringe efter en gut med slæbetov. Bilen blev trukket på værksted, og jeg fandt ud af, at den havde skubbet olien tilbage igennem påfyldningsrøret som går ned i sumpen. Nu er mit spørgsmål til jer, hvorfor?

Jeg har 2 muligheder for oliedamp-udsugning i ventildækslet, en tyk og en tynd slange. Den tykke er blændet af, og den tynde er sat på til manifolden med en en-vejs ventil så den kun kan suge dampe ud, og ikke puste luft deri.

Kan der være så meget underkompression? Kan min nye toppakning (Biltema!) være gået? Eller er det normalt, fordi jeg har blændet den tykke slange af og istedet bør køre med catchtank ?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Du må sku da for satan i helvede ikke blænde den store slange af.
Den lille kan du roligt blænde af, men den store skal direkte i luftfiltret, eller i en chatch tank.
Originalløsningen i luftfiltret virker mest problemfrit.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Senest rettet af Morten VJ 25 jun 2006, 20:09, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Moderator

Morten VJ skrev:
Du må sku da for satan i helvede ikke blænde den store slange af.
Morten

:lol: :lol:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Jaja, undskyld, er turbo-nybegynder!

Men kan det passe at den skal bygge så meget tryk i bundkaret? Jeg synes det virker vildt?

Titel:
Admin
Admin

Hejsa
Ja der sker noget der nede - der skal være frie luftveje så den kan ånde. Oplevede selv at den skød mit påfyldningsdæksel af pga underdimensioneret slange - OG det sad godt fast :wink:

Mvh Jakob

Titel:
Mester Medlem

Der kan man bare se. Det vil jeg prøve så, og håbe på at det ikke har ødelagt noget! Tak for svarene folkens

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Pøv at lave samme stunt på en sugemotor, og resultatat vil blive det samme.
Medmindre dine stempler, og stempelringe er slidt op.

Egentlig er det et meget enkelt regne stykke motoren flytter en liter luft pr motor omdrejning, og ved 5000 omd./min bliver det til 5000 liter luft i minuttet, der skal flyttes imellem de 2 stempel par.
Og uden en ordentlig udluftning så skabes der et overtryk i blokken, og det vil finde den nemmeste vej ud.

Dette fenomen bør være basis viden, da det er kendt siden den første stempel drevne maskine.
Og derfor mit meget lidt diplomatiske svar.

Men kobl krumtapshusudluftningen op som de har gjort på fabrikken, og du vil ikke se nogen problemer, medmindre du har en meget slidt motor, og dermed bliver nød til at bruge en chatch tank.

MVH.

Morten

Titel:
Mester Medlem

Skægt, den flytter jo stempler op og ned parvis, så volumen inde i motoren bør jo være det samme? Eller er jeg bare vildt dum, og kan ikke tænke mig til hvad fanden der sker derinde?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Det var en meget simpel forklaring.
Men lad os anttage at cyllinder 1 er i forbrændings takten så er cyl 3 i kompressions takten cyl 4 i suge takten og cyl 2 i udstødnings takten.
Dvs 3 gange tryk imod en gange sug.
Det vil jo give lidt overtryk i blokken, uanset hviór frisk motoren er, og dernæst har vi problemet hvor nemt flytter luften sig imellem de enkelte cylindre inde i blokken.
Så der er dømt orkan inde i motoren, ved høje omdrejninger, og denne orkan kan kun holdes nede ved en fornuftig udluftning.

MVH

Morten

Titel:
Mester Medlem

Piv. Jeg er lige blevet foreslået det her:
Slidt motor (Den har gået 160k km)
Knækket stempelringe (Nej, det er jeg rimeligt sikker på - de var ihvertfald iorden før de blev sat i min blok. )
Ringe der er vendt forkert (Heller ikke, stemplerne blev pillet ud af donorblok og flyttet i min blok uden noget har været pillet ved. De blev kun tjekket)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time