Powerforum http://www.powerforum.dk/ |
|
1.6 motor 4 cyl og TO Turboer http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=16509 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | MazdaspeedDK [ 11 aug 2006, 23:38 ] |
Titel: | 1.6 motor 4 cyl og TO Turboer |
som overskriften antyder så har jeg fået den måske geniale ide og smække TO turboer på min baneracer motor. MEN nu er det jo kun en 1600ccm motor med 4 ben i og 16 ventiler.. Kan den motor sætte skub i to møller eller går det bare op i og danne ladetryk og så skifte gear og starte igen!??? Min banebil skal jo gerne få en podie plads næste år i Special Saloon Car derudover er der nogen som kan fortælle mig om konstruktionen af et udestødningsmanifold som passer på motoren med to møller.. har ladet mig fortælle at en mølle skal have 2 cyl som har "samme takt" så der bliver jo noget rør føring og lidt.... ER IKKE INTERESSERET I USERIØSE HENVENDELSER OM AT DET ER SPILD AF TID OG PENGE... Men seriøse henvendelser med konstruktiv kritik og råd modtages gerne På forhånd tak Christian |
Forfatter: | HenrikGM [ 12 aug 2006, 10:32 ] |
Titel: | Re: 1.6 motor 4 cyl og TO Turboer |
MazdaspeedDK skrev: som overskriften antyder så har jeg fået den måske geniale ide og smække TO turboer på min baneracer motor.
MEN nu er det jo kun en 1600ccm motor med 4 ben i og 16 ventiler.. Kan den motor sætte skub i to møller eller går det bare op i og danne ladetryk og så skifte gear og starte igen!??? Min banebil skal jo gerne få en podie plads næste år i Special Saloon Car derudover er der nogen som kan fortælle mig om konstruktionen af et udestødningsmanifold som passer på motoren med to møller.. har ladet mig fortælle at en mølle skal have 2 cyl som har "samme takt" så der bliver jo noget rør føring og lidt.... ER IKKE INTERESSERET I USERIØSE HENVENDELSER OM AT DET ER SPILD AF TID OG PENGE... Men seriøse henvendelser med konstruktiv kritik og råd modtages gerne På forhånd tak Christian Hvor mange HK laver den på sug? Ved hvilket RPM? 1-4 og 2-3 kobles sammen, og i hver sin turbo. Har du tænkt på stempler og plejlstænger i motoren(evt krumtap?) skal kunne holde til 20minutter for fuld hammer. Det er ikke uden vanskeligheder at bygge det du har gang i der. Som jeg ser det skal du sigte efter så mange sugehk som overhovedet muligt. Vælg derefter 1(een) turbo med relativ stor varmside, feks en T3Super60, evt (budgettet?) en kuglelejeturbo. Pas på ikke varmside bliver for lille. Motoren vil lave relativt mange rpm, og lægge HK langt oppe i rpm, men du får den næppe til at hænge sammen hvis den skal slæbe som en V8er. Dernæst skal der gøres noget seriøst omkring køling. Kig grundigt på kølevandsflowet. Overvej at lave topstykket om, så det får en decideret vandmanifold. Du kan evt. lave motoren om til et "dry-deck". Originalpumpen kan du nok skrotte. Der skal et ret voldsomt vandflow til at køle en højtydende turbomotor, når den ikke får pauser. Overvej en elektrisk løsning. Pas på kavitation. Hvis du gennemfører alle detaljer(behøver ikke koste en arm, men kræver noget hjemmearbejde af dig selv) så kan det lade sig gøre at bygge en SSC bil med en lille turbomotor til rimelige penge, der også kan holde til et løb. Kølingen er nok det kritiske punkt her. Men jeg ville klart droppe de to turboer. Det er noget mere kompliceret at lave, og gevindsten på en racemotor er så godt som ikke-eksisterende. Hvor seriøs er du omkring dette projekt? |
Forfatter: | MazdaspeedDK [ 12 aug 2006, 19:55 ] |
Titel: | |
Hej Henrik Jeg er rimelig seriøs med projektet, og en del af de ting du nævner er der taget højde for da det er en original turbo motor som skal have en ekstra turbo på. Den kan klare 300+ hk med en turbo,og regner nu ikke med jeg har glæde af alle de hk på danske baner, men tænkte det kunne være lidt mere spændende og kører med to turboer, uden den runder 300+hk... Også mere for at se om det kan lade sig gøre, ellers har jeg nok bare en turbo i reserve hvis det ikke dur. Men jeg er også godt klar over der er mange hjemmearbejds timer forude, er der under alle omstændigheder. Hvis du har mere du vil fortælle mig så skriv endelig, da der nok er en del jeg umiddelbart ikke har taget højde for, ellers kan du fange mig på 60216687 Mvh Christian |
Forfatter: | r_uldal [ 13 aug 2006, 18:32 ] |
Titel: | |
Som du selv siger kan det blive svært at lave tryk nok til at turbo´erne gidder snurre rundt. Især hvis du regner med at montere 2 stk af samme type som den ene du har på nu. Jeg ville gå ned i størrelse men desværre får du masser af moment og bundtræk ud af det og nok ikke så meget i det røde felt som jeg går ud fra er deromkring din motor helst skal arbejde når bilen er på bane. Alternativt. MEGET alternativt kan man montere 2 forskellige størrelse turbo. En lille som nemt bliver drevet rundt allerede ved forholdsvis lave omdrejninger og en stor (ca på størrelse med den du har nu) til at tage over når motoren først er oppe i snoninger. Har hørt om andre der har haft gode erfaringer med den slags. Den del af det hører man dog mest om i forbindelse med at kombinere kompressor og turbo i en pakkeløsning men i teorien burde den med de 2 forskellige størrelse turboer også holde vand... |
Forfatter: | Lerup [ 15 aug 2006, 18:19 ] |
Titel: | |
Hej Christian, Har du været forbi motorrummet med et målebånd for nylig? ![]() Lars |
Forfatter: | HenrikGM [ 15 aug 2006, 18:27 ] |
Titel: | |
Lerup skrev: Hej Christian,
Har du været forbi motorrummet med et målebånd for nylig? ![]() Lars Er der ikke masser af plads opefter?? ![]() Nej, spøg til side, 2 små turboer bliver ikke nemt, men hvis argumentet er i retningen af "fordi jeg kan", så er det helt ok. Kørbarheden i en racer bliver ikke bedre end med een godt valgt turbo. Faktisk vælger flere at ombygge twinturbo til enkeltturbo.... |
Forfatter: | duckstar [ 15 aug 2006, 19:55 ] |
Titel: | |
Pjat.. det kan gøres men også mest for show. Jeg er selv mest til enkeltturbo. Det er mindre kompliceret og med det rette valg af turbo kan fordelene ved de to turboer alligevel opvejes nogenlunde. Lidt inspiration: Fiat Seicento 1,1 8v udskiftet til 1,2 16v og 2 turboer, nåja og så med køleren monteret i bagagerummet på grund af pladsproblemet. Enjoy: ![]() ![]() ![]() Den laver små 190 heste v. 6.300 rpm og 280 nm ved 5.400 rpm Jeg har samme motor men med traditionel T25 enkeltturbo, og den laver omkring 150-160 heste uden det store besvær, med et moment på omkring 230 nm allerede ved 4.000 rpm - 0,8 bars tryk og kompression på 9:1. |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |