Powerforum
http://www.powerforum.dk/

AFR tal
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=16613
Side 1 af 2

Forfatter:  A3-Quattro [ 27 aug 2006, 00:08 ]
Titel:  AFR tal

Har som sagt lige fået sådan et fint wideband ur i bilen, så vil gerne vide hvad folk herinde kører med af AFR tal.

Tomgang
Cruise
WOT (fuldgas)

Evt. noget konkret info omkring AFR, hvad der er safe at kører med osv.

Er helt ny indenfor dette område, så alt input kan bruges :up:

Forfatter:  Morten VJ [ 27 aug 2006, 07:02 ]
Titel: 

Har du katalysator ?

Hvis ja så er de 2 første 14.7

Ellers så er

Tomgang = der hvor motoren kører bedst 14.7 - 13.5

Dellast = så magert som muligt 15 - 17

Fuldlast = 12,5 - 10.0

Jeg forsøger at ramme disse tal

Billede

Konkret info lav en søgning på AFR, og du vil have læsestof til mange timer.


MVH

Morten

Forfatter:  A3-Quattro [ 27 aug 2006, 11:17 ]
Titel: 

Ja, der sidder faktisk 2 katalysatorer, en precat tæt på turboen også en stor kat i midter sektionen.

Mine standard tal:

Tomgang: 14.8-15.1 AFR
Cruise: 14.7-14.9 AFR
WOT. 10.0-10.5 AFR


Mine tal efter HKS åbent filter:

Tomgang: 14.8-15.1 AFR
Cruise: 14.7-14.9 AFR
WOT: 10.8-11.5 AFR

Det drejer sig om en Evo 8, og de SKAL kører så fedt...

Forfatter:  Havneren [ 27 aug 2006, 19:06 ]
Titel: 

A3-Quattro skrev:
Ja, der sidder faktisk 2 katalysatorer, en precat tæt på turboen også en stor kat i midter sektionen.

Mine standard tal:

Tomgang: 14.8-15.1 AFR
Cruise: 14.7-14.9 AFR
WOT. 10.0-10.5 AFR


Mine tal efter HKS åbent filter:

Tomgang: 14.8-15.1 AFR
Cruise: 14.7-14.9 AFR
WOT: 10.8-11.5 AFR

Det drejer sig om en Evo 8, og de SKAL kører så fedt...


Hvaaaa....

"Tomgang: 14.8-15.1 AFR"

Kan det nu også passe? Er det noget du måler med dit ur eller noget info du har fundet et sted?

V/h Chr

Forfatter:  A3-Quattro [ 27 aug 2006, 19:26 ]
Titel: 

Det står på mit AEM ur... :oops:

Forfatter:  A3-Quattro [ 27 aug 2006, 19:32 ]
Titel: 

Her er lige et billede, hvis der sku være tvivl om det er rigtig det jeg ser på mit ur :D

Vedhæftede filer:
AEM.JPG
AEM.JPG [ 56.54 KiB | Vist 1862 gange ]

Forfatter:  Havneren [ 27 aug 2006, 21:04 ]
Titel: 

Ok... En bil som din skal jo bare overholde nogle lamdaværdier til syn. UDMIDDELBART syntes ejg da ikke den ser ud til ikke at gøre det så. Men jeg tager sikkert fejl så...

Lamda 1 +-0.03

Forfatter:  A3-Quattro [ 27 aug 2006, 21:16 ]
Titel: 

Lambda 1 er det ikke lige med 14.7 AFR

Den står mest på 14.8 AFR, når bilen er varmet rigtig igennem.

Så det er vel ikke helt forkert....

Forfatter:  Morten VJ [ 28 aug 2006, 06:00 ]
Titel: 

Lambda en er 2 forskellige ting, målt før og efter kat.

Målt før er det AFR tallet, og efter er det en beregning af de skadelige gasser der giver tallet.

så vidt jeg husker.

MVH

Morten

Forfatter:  Havneren [ 28 aug 2006, 06:35 ]
Titel: 

Hummm...

Jo... Lamda 1 er præcis 14,7 i AFR. hvor meget lamda 1,03 eller 0,997 (grænserne til syn) er er jeg ikke sikker på, men det LYDER jo ikke som om det er ret meget afvigelse fra de 14,7. F.eks. 14,9 lyder jo i sammenhænget til at være en del.

Lamdasonden sidder jo før katalysatoren og regulere motorstyringen ind efter lamda 1 i tomgang(Vi snakker original styring på en bil med en sonde). Man måler jo så lamdatallet helt ude i enden af udstødningen og det BURDE jo stadig være blandingsforholdet man måler her. Hvis katalysatoren har indflydelse på lamdaværdien kan jeg ikke rigtig forstå hvordan man normalt kan måle SÅ tæt på lamda 1 der ude bag i.

Hvordan er det nu? Indgår O2 i reaktionen i katalysatoren? Det mener jeg da ikke, men jeg kan jo i virkeligheden ikke rigtig huske det... Men i så fald har katten jo ikke indflydelse på lamdatallet.

V/h Chr

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/