Powerforum http://www.powerforum.dk/ |
|
Tændingsproblem løst (var: Brændstoftilskud - fejlsøgning..) http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=18022 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | duckstar [ 11 apr 2007, 12:32 ] |
Titel: | Tændingsproblem løst (var: Brændstoftilskud - fejlsøgning..) |
Nå, hvad siger panelet. Setup'et: motor født N/A, eftermonteret med tryk. Brændstofmængde styres af en SMT6 der styrer en tilskudsdyse i hvert grenrør i indsugningsmanifolden. Problemet: tydelige udsættere (ikke tænding..) mellem 3.000 og 4.000 omdrejninger ved ladetryk over 0,4 bar. I går var min ven og mekaniker på besøg og han kom med det forslag at det kunne være et problem med tilskuddet. Jeg hev straks mit tilskudsmap frem og ser at det sted i mappet hvor der laves fedest tilskud, er netop ved de omdrejninger. ![]() Kravet til benzinpumpen må dermed være højest i netop det område. Kan mit problem simpelthen skyldes noget så simpelt som brændstoffilter, regulator eller selve pumpen? Min potte er født med returløst sprøjt, og derfor sidder pumpen i tanken, integreret med regulator og en "sok" som filter, hvor pumpen suger igennem. Pumpen er af denne type, her dog ikke afbilledet med "sokken" monteret: Hvad siger I til det? |
Forfatter: | lqs [ 11 apr 2007, 13:02 ] |
Titel: | |
ikke tænding??? fordi?? kravet til benzinpumpe er størst der hvor ydelsen er størst! ikke hvor momentet er størst..... er det her noget der er kommet? problemet altså. eller hvordan? MVH søren |
Forfatter: | klyfax [ 11 apr 2007, 14:18 ] |
Titel: | |
Hvad siger lambda når det sker? |
Forfatter: | duckstar [ 11 apr 2007, 14:24 ] |
Titel: | |
lqs skrev: ikke tænding??? fordi?? kravet til benzinpumpe er størst der hvor ydelsen er størst! ikke hvor momentet er størst..... er det her noget der er kommet? problemet altså. eller hvordan? MVH søren
Det "føles" ikke som tændingsproblemer, slet og ret. Desuden er spolen og kablerne nye - selvfølgelig kan det være sluttrinnet i motorstyringen som er problemet, men jeg tvivler. |
Forfatter: | duckstar [ 11 apr 2007, 14:25 ] |
Titel: | |
klyfax skrev: Hvad siger lambda når det sker?
Vi målte den med en LM1'er i går. Den er til den fede side, men det skal også siges, at det "huggeri" den kommer med, er meget kortvarige og med mellemrum. Jeg tror ikke bredbåndssonden (eller displayet) når at reagere på dem, specielt ikke fordi jeg kun kan måle med en sonde i en clamp i udstødnings enderør.. |
Forfatter: | mh [ 11 apr 2007, 15:38 ] |
Titel: | |
har du mulighed for at prøve med en LC1 (den er hurtigere i opdateringen) |
Forfatter: | Morten VJ [ 11 apr 2007, 16:10 ] |
Titel: | |
Det er ikke så svært at se om det er benzin eller tænding. Hvis pumpen løber tør for volumen, så vil blandingen blive mager, og man vil miste trækkraft. Hvis gristen blæses ud, så vil man føle at den har udsættere, men det er ikke som at den kører på 3 cylindre konstant, og man rammer omdrejnings begrænseren. Prøv at formindske tændrørsgabet med 0,2 mm, og se hvad der sker. Lm 1 er skam hurtig nok det er bare displayet der har et filter, En datalog bør finde at den går magert på de enkelte cylindre, når blandingen ikke bliver tændt. Typisk vil det være et tændings problem ved maksmoment, og ikke et benzin problem. MVH Morten |
Forfatter: | duckstar [ 11 apr 2007, 20:41 ] |
Titel: | |
Morten, det er netop den følelse jeg har.. det er ikke udsættere jeg føler den laver, nærmere at den kortvarigt mister trækkraft. Også derfor jeg først skrev at jeg mente det var blandingen der er problemet, og ikke tænding. Men, det med gabet, er det for at sikre at gnisten kan springe til spidsen? |
Forfatter: | Morten VJ [ 11 apr 2007, 21:09 ] |
Titel: | |
Hvis vi tager udgangs punkt i P=U*I Så er u = den spænding der skal til for at gnisten kan springe, og I er den tid som gnisten springer i. Hvis vi har meget tryk i cylinderen eller stort gnistgab. Så vil gnisten muligvis springe, men tiden er meget kort. Hvis så blandingen ikke er til at tænde inden for det tidsrum hvor gnisten spriinger, så er der ingen forbrænding. Ved at lave gabet mindre så er der længere gniststid, og større sandsynlighed for at blandingen vil antendes. så hvis gabreduceringen virker så søg efter kabel rotor-dæksel, og fejl på tændspolen, og fejl på tændingsforstærkeren. Og ikke benzin. MVH Morten |
Forfatter: | duckstar [ 11 apr 2007, 21:25 ] |
Titel: | |
Morten VJ skrev: så hvis gabreduceringen virker så søg efter kabel rotor-dæksel, og fejl på tændspolen, og fejl på tændingsforstærkeren.
Og ikke benzin. Kabler: speciallavede og helt nyt, men vil skifte til originale nye jeg har liggende for en sikkerheds skyld.. Tændspolen: helt ny. Har ikke rotor og dæksel, kører fordelerfri.. dis tænding. |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |