Powerforum
http://www.powerforum.dk/

Forkert indstillet tænding, skader?
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=18546
Side 1 af 5

Forfatter:  klyfax [ 07 jul 2007, 15:45 ]
Titel:  Forkert indstillet tænding, skader?

Hvis man stiller tænding 20 grader forkert i en turbo motor? Altså 20 grader efter normal tænding's tidspunkt? Kan selve motoren ha taget skade af det, og hvad med turboen?

Kom gerne med teorisk viden og praktisk viden, det hele kan bruges...

Forfatter:  HenrikGM [ 07 jul 2007, 20:39 ]
Titel: 

Udstødningsventiler kan ikke tåle at du åbner meget sent. Alt bliver en hel del varmere.(husk forbrændingen ikke nødvendigvist er slut når du åbner udstødningsventilen)

Om 20grader lige er over stregen for din motor, eller ej, er svært at svare på, men der findes motorer hvor 20 grader senere medfører alt for varme ventiler=> kan medføre tændingsbanken, eller værre endnu, pre-ignition.

Turboladeren kan smelte turbinehjulet, hvis det er ekstremt nok.

Hvad har du lavet??

Forfatter:  efterz [ 07 jul 2007, 21:55 ]
Titel: 

Skal du til at rode med anti-lag?? :mrgreen:

Forfatter:  bogie [ 08 jul 2007, 01:58 ]
Titel: 

den aktuelle motor er en 3S-GTE Gen 3...
der er kørt en strækning på ca. 30-60Km med den beskrevne "fejl"...
hvad med stempler og plejlstænger, lejer osv??

Forfatter:  klyfax [ 08 jul 2007, 06:47 ]
Titel: 

HenrikGM skrev:
Hvad har du lavet??


Det er bogies motor. Den fik skiftet knaster og tætnet plus nogle andre ting. Tænding blev IKKE indstillet efter knast skift, og blev kørt 40 km ned til ham der skulle køre den ind. Ham der skulle køre den ind fandt så ud af at tænding sad forkert, og han rettede den. Han mener den sad ca. 20 grader efter normal tændingstidspunkt. Turboen spinder fint og laver fint ladetryk.

Skal nok lige siges at motoren er blevet komplet renoveret med nye stempler, ringe. Plus den er blevet boret op. For 5000 km siden. (Tror jeg)

Nu står der en blå ryg sky ud af den når den køre... Så spørgsmålet ligger faktisk i.

Kan tændings fejlen skyldes olie forbruget?

Mit svar ville være nej, da jeg ville mene at der kun er 4 ting der kan starte et olieforbrug.
Enten er stemplerne kørt varme, fordi der ingen vand er på.
Eller også er den slidt så den er begyndt at bruge olie. (Finder jeg ik sandsygligt, da den er renoveret)
Eller en forkert boring af blokken.
Eller en ventil paraply/pakning (Hvad folk nu kalder dem) Kan den havde taget skade af varmen fra udstødnings ventilerne?

Forfatter:  Morten VJ [ 08 jul 2007, 07:06 ]
Titel: 

Da forbrændingen er startet når stemplet er for nedadgående.
Dvs. et meget lille forbrændings tryk kan opbygges.
Så tror jeg det er umuligt at skade bunden af motoren.
Medmindre udstødnings ventilen har været så varm at den kan antænde næste indsugede blanding.
Og dermed har lavet en preignition. Og i det tilfælde har vi meget hurtigt huller i stemplerne.

Hvis det var min motor så ville jeg hive toppen af, og kontrollere alt fra udstødningsventil til rørhale for evetuelle varmeskader.

Hvordan motoren har kunne køre, med 20 graders retaderet tænding er så en gåde for mig.
Uden at der er nogen der har bemærket noget.

MVh

Morten

Forfatter:  bogie [ 08 jul 2007, 13:18 ]
Titel: 

Hmm... ret skal være ret... og for at folk skal kunne danne sig et ordentligt billede af hvad den #%&#¤@£€ motor evt. fejler... er i nød til at have hele historien.. :reading:

Ja bilen der snakkes om er jo så min...på godt og ondt.. *GG*..

den blev indkøbt sidste år med en motor bygget af et anerkendt tunings firma på Vestsjælland.. ingen nævnt, ingen glemt!...
det gik ikke værre eller bedre end at en måned efter købet smelter den 3 stempler pga for mager blanding... ovennævte firma vasker deres hænder og siger at den virkede som den skulle efter de havde lavet den sidst... og at det måtte være mig selv der havde kørt som en sindsyg og dermed taget livet af den... :damn: ... at jeg så LANGT fra var enig er så en helt anden snak... men at bevise det kan jo så være lidt svært.. (har en UniChip piggybag liggende med det daværende MAP hvis nogen kan udlæse det??)
jeg går så igang med (på egen regning) at hoved renovere den forbandede motor... alt indmad bliver stortset skiftet... nye stempler, plejlstænger, hovedlejer, plejlstangslejer osv osv... blokken bliver ifølge cylindermanden boret efter JE's foreskrifter og toppen ligeledes hovedrenoveret...
blokken bliver hentet hos cylindermanden som en "smallblock"?.. dvs... alt er afbalanceret og monteret i blokken.
efterfølgende går bror (er mekker) og jeg igang med at samle resten...
det gør vi efter bedste evne.. *G*.. hvilket resultere i at den drypper olie et par steder eller 3.. ikke noget vildt og voldsomt... but still...
efter endt montering når vi til at skulle starte svinet op for første gang... og utroligt nok starte den efter 5-6 tørn med starteren... wuhuuu...
MEN.... den kører heeelt vildt ringe (stadig med Piggybag monteret)...
jeg når frem til den konklusion at den er fucked på en eller anden måde og afmontere skidtet... bevares... den kører lidt bedre ..men langt fra godt nok!!...
derfor beslutter jeg at få monteret en MegaSquirt istedet for den originale motorstyring og piggybag...

montøren af denne siger så at han ikke vil til at ligge og køre den ind med højt ladetryk før oliespild osv er lavet og det måske er smartest at få den ud og trille nogle kilometer med de nye stempler inden... fair nok... back to basics.. *GG*..

det skal så siges at efter mont. af MS køre den MEGET bedre... ja nærmest som den skal.. *G*.. dog står den meget højt i tomgang og får alt for meget benzin... men som montøren af MS sagde... better safe then sorry... derfor dette "nødprogram" på MS.
jeg køre så i bilen de anbefalede 3-4000 Km (den har nu kørt +/- 5000 efter renovering) og det skal så siges at bilen ryger en smule blåt og temmelig meget sort når man sparker til den, snakker med cylindermanden som har stået for boring og mont. af stempler mv. som siger at det er meget normalt ved en nyrenoveret motor at den ryger lidt indtil stempelringe og det hele er slidt til?... fair nok... tilbage på landevejen... (alt er jo i skønneste orden?)

jeg får så en gut fra Vejle (anbefalet af MS montør) til at lave det føromtalte oliespild + nogle yderligere forbedringer rent performance mæssigt (Mont. af HKS knaster264/264, bananmanifjols, opgradering af kompressorhus på tyrbo)
da ham så skal aflevere bilen til MS montøren "glemmer" han at justere tændingen og køre bilen fra Vejle til MS montøren (ca. 30-60Km)
MS montør ringer så og siger at den er ved at være afhentningsklar... men at den ryger en del ved kold motor...
jeg står som kunde på sjælland og tænker.. hmm.. jo jo bevares den har da før godt kunne ligge en lille prutsky når man pressede den lidt.. men ikke noget alarmerende da..
summasumarum... da jeg får besked fra Gylland om at den er klar til afhentning smider jeg hvad jeg har i hænderne og tøffer derover af...
og da jeg kommer vil bilen dårligt starte.. og da den kommer i gang ligger den en seriøs blå! røgsky fra sig... og kan IKKE holde tomgang + den ryger blåt når man giver den gas (kørte ikke en meter i bilen)
bilen bliver stående.. og vi triller tomhændet og røde i skralden tilbage til Sjælland...
MS montør og jeg snakker så sammen i tlf og derfra går det vist lidt galt... *GG*..
jeg som kunde kan ikke heelt forholde mig til at det "er spillets regler når man tuner biler"... og at han katagorisk nægter at det kan være noget som helst andet end forkert boring der er skyld i problemet... behøver jeg at sige at jeg til sidst i samtalen er tæt på at vride nakken af led pga ticks??... *GG*
som jeg prøver! at forklare ham så har den ALDRIG røget så meget før.. hverken ved kold, varm eller ved "hård" kørsel...
her står jeg så nu... med en bil der tilsyneladende ryger meget (blåt) når den er kold OG når den får kniven.. og hvis et eller andet er gået i stykker... også med regningen på endnu en renovering.. :ha:
som jeg sagde til MS motøren.... hvis gutten i Vejle har fucket den kommer HAN til at betale... har nogen som helst andre fucket den..kommer DE til at betale... den besked var han sjovt nok ikke skide tilfreds med da han tilsyneladende har følt/føler at jeg prøvede at gi HAM aben... SÅK...
jeg vil bare ha min bil til at køre som den skal... og troede egentligt at den var på det stadie efter endt indkøring... kan man forstå at jeg er en kende indebrændt??...

derfor indlægget om HVAD fanden der kan være sket... og pga opfordring fra en ven af MS montøren... dette monster indlæg så ALLE facts er på bordet!!!...
ret mig hvis jeg har udeladt noget som helst!
eller spørg hvis der er noget i er i tvivl om mht til hele denne historie... *GG*..

hvis du har formået at læse hele denne smøre... så giv da lige dit besyv med... :gnaek:
over'n out herfra...

\\Thomas

Forfatter:  klyfax [ 08 jul 2007, 16:59 ]
Titel: 

Citat:
jeg køre så i bilen de anbefalede 3-4000 Km (den har nu kørt +/- 5000 efter renovering) og det skal så siges at bilen ryger en smule blåt og temmelig meget sort når man sparker til den, snakker med cylindermanden som har stået for boring og mont. af stempler mv. som siger at det er meget normalt ved en nyrenoveret motor at den ryger lidt indtil stempelringe og det hele er slidt til?... fair nok... tilbage på landevejen... (alt er jo i skønneste orden?)


Skal lige siges at den ryger svagt sort i tomgang og ved dellast, og chippet diesel sort ved fuld last.

Jeg kunne forstille mig det har "gemt" lidt på den blå røg.

Forfatter:  HenrikGM [ 08 jul 2007, 17:05 ]
Titel: 

Forslag:

Mål kompressionen, og tjek for underkompression.

Det kan være du har splittet boringen ad ved at køre vildt fedt under indkøringen. Alt alt for fedt under indkøring, kan vaske oliefilmen af cylindervæggen, og hermed spolere overfladen og stempelringene.

Alternativt kan turboen være et problem.

Man kan(hvis man tænker sig om) blokere turboen så den ikke løber rundt, blokke olietilførsel, og tjekke om det er den det smider olien. Husk at tænk dig om _før_ du bruger det trick.

Det lyder som om du har så mange folk blandet ind i det "sjov" at du næppe kan smide aben nogen steder hen....

Forfatter:  Morten VJ [ 08 jul 2007, 17:19 ]
Titel: 

Thomas
Med den nye motor ser jeg et par fejltagelser.
Fejl nr 1 at forsøge at tilkøre en nyrenoveret motor, med et ukendt motorstyrings system, der ikke er justeret til motoren.
Det vilde have været bedre at indkørere den med original motorstyring, og uden turbotruk.
Du har med en fedblanding vasket cylindervæggene rene, og ikke givet stempelringene, en chanche for at blive indkørt ordentligt.
Så motoren har ikke haft en chanche fra starten af.
At der efterfølgende sker en fejl 40 ved ombygning af motoren, og tændingen stilles forkert, med forkert benzin mængede. og den bliver kørt i ca 60 km med forkerte indstillinger, oven på de 5000 km med mindre forkerte indstillinger.
Gør det jo ikke meget bedre.

Henrik er flink og siger folk.
Jeg vil være grov, og sige amatører, der ikke har helt styr på hvad de laver, og råder andre til.

Men en honing af blokken nye ringe, og den forhåbentlige korrekte opsætning du har fået.
Så vil motroren forhåbentligt virke igen.
Og det er nok desværre umuligt at skyde skylden på nogen parter, da der har været så mange involveret i denne triste historie.

Men der er minimum 2 der ikke kan påkalde sig en ren samvittighed.
Dels din MS ekspert, og dels ham der lavede motoren om.

Det er som jeg ser det, andre har måske en anderledes opfattelse.

MVH

Morten

Side 1 af 5 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/