Powerforum
http://www.powerforum.dk/

Gearkasse styrke .. hvad med jer
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=18909
Side 1 af 3

Forfatter:  fraguzz [ 04 sep 2007, 11:12 ]
Titel:  Gearkasse styrke .. hvad med jer

nu er der jo en del der tuner på deres biler... har nogle oplevet fejl på gearkassen .. og hvilke .. prøver at finde ud af hvad svaghederne er på gearkasserne .. ved godt det er ned til de forskellige modeller men bare for at få et lille overblik.
skriv gerne hvad det er for en model bil.

har undersøgt og har fundet nogle der kan lave et andet diff. til min gearkasse.. men det er lidt ved hvis det er hovedakselen der plejer at fucke up.!

Forfatter:  HenrikGM [ 04 sep 2007, 14:30 ]
Titel: 

Gear der ikke er korrekt i indgreb v. koblingsslip.

Hårde koblinger, med mange rpm forskel(store stødbelastninger)

Udbøjning af aksler.

Fjedring af lejesamling, både aksler og huse.

Overlast brug på tænder

Overlast brug på aksler.

Slidt olie, forkert olie.

Syncringe der ikke kan tåle de hårde gearskift.

Forfatter:  Bufas [ 04 sep 2007, 15:31 ]
Titel: 

Børstede tænder ved skift fra 1-2 anden hvis det gik bare lidt friskt eller var over 1500rpm.

2. drillede lidt nogle gange.

hoppede ud af 3. når den ikke enten træk eller motorbremsede.

Endte med at rive koblingshuset i stykker.
Det ser således ud:
Billede

Det var en Getrag 240 gearkasse der sad på en 2.4 motor i en kadett c coupe. Gearkassen var dårlig da jeg købte den, det vidste jeg godt men skulle kun bruge den et par måneder indtil jeg havde fundet en anden.

Skal lige

Forfatter:  Havneren [ 04 sep 2007, 16:05 ]
Titel: 

VW 020 4T gearkasse.
- 2 gear er fræst ud af akslen - Kan rives af akslen så den bliver rund.
- Diff. er nittet sammen - Nitterne klippes over.

VW 02A gearkasse.
- Lejer larmer.

Forfatter:  fraguzz [ 04 sep 2007, 16:27 ]
Titel: 

wow .. hmm lydder som om man er godt hjulpet hvis man ellers tager den rolig med gearskiftene.. :oops: hva skal man så bruge de mange hk til.. hvis man tager den med ro i gear skiftene hehe

andre?

har forøvrig set en alfa 155 2,0 TS der lavede hul så man kunne se diff. og en alfa 155 V6 der åd en låsering i 2gear.
og 2 fiat tipo 1,6 hvor jeg tror lejerene blev dårlige .. den sang helt vild.
men ok alle er blevet flået rundt! jo hurtigere gearskifte jo bedre!

Forfatter:  klyfax [ 04 sep 2007, 16:44 ]
Titel: 

Tandhjul der bliver til alm. hjul = Ingen tænder.
Indgangs akselen mister sine tænder.
Koblingen der bliver splittet ad i mange mange stumper.

Gearkasser smadre fordi de bliver skiftevist udsat for store belastningere og ingen belastning... Et hurtigt gearskift tager ik på gearkassen, andet end synkromesherne, det er det at du slipper kobling med et brav der tæsker gearkassen...

Forfatter:  Wildert [ 04 sep 2007, 17:31 ]
Titel: 

Peugeot/Citroen MA-gearkasse (dem på TU-motorer - op til 1.6 liters slagvolumen):

"Kronhjul" er krympet på differentialet - de går løst ved hård kørsel. Kan afhjælpes med pinolskruer der sikrer ring og diff i forhold til hinanden.
Typisk fejl når de køres hårdt - selv med standard kværn i en 1.3 Rallye.

VW 020-kasse (Golf 2):

Samme som Havneren - nitterne rives over. Der findes et "bolt kit" som løser problemet et stykke hen ad vejen. Der findes dog også en ringere udgave af bolt kit som IKKE er stærkt nok. Boltene passer ikke fast nok i hullerne, og er i for ringe kvalitet.

Opel 4-trins - dem der ligger i Ascona B f.eks. (aner ikke hvad den hedder):
Jeg rev bundakslen midt over og ryddede adskillige af tandhjulene mere eller mindre komplet for tænder. Skete da jeg i min Opel GT med transplanteret 2.2'er med 45 mm Webere og anden knast, skulle trække hjulguf for Gud ved hvilken gang i 2. gear på tør vej med 205 mm. brede dæk og op af bakke.
Det var ganske enkelt regulær voldtægt så det er ikke så underligt at den ikke holdt i længden når den gearkasse i forvejen regnes for at være relativt svag.

Forfatter:  luske [ 04 sep 2007, 18:49 ]
Titel: 

hehe bufas og wildert , gætter på at det har sagt herreskrammel i begge tilfælde :tooth:

MVH Luske

Forfatter:  Bufas [ 05 sep 2007, 00:07 ]
Titel: 

Jeg hørte da min kardanaksel gik i stykker i det ene kryds. Men om det andet er sket i samme omgang ved jeg ikke så jeg er ikke klar over om jeg har hørt det. Men det vil jeg tro det er.

Forfatter:  Wildert [ 05 sep 2007, 06:00 ]
Titel: 

luske skrev:
hehe bufas og wildert , gætter på at det har sagt herreskrammel i begge tilfælde :tooth:

MVH Luske


Det larmede pænt underligt ja :-).
Men det ku' faktisk godt liste sig de sidste 3 kilometer hjem under heftig skramlen - så var det jo heldigt at man havde et par ekstra gearkasser på lager :D

Side 1 af 3 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/