Powerforum
http://www.powerforum.dk/

aktiv intercooler (airconditioner)
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=19290
Side 1 af 3

Forfatter:  FALFA [ 12 nov 2007, 20:18 ]
Titel:  aktiv intercooler (airconditioner)

Har hørt om en svensker der har lavet et system der via airconditionerteknik køler en vandmængde(+gllycol) ned og derefter bruger den til at køle med i en chargecooler....
nogen der er stødt på noget sådan på nættet..??????


vand cirkulationen aktiveres sefølig kun når der er ladetryk.
og airconditionen er aktiv sålænge beholderen med vand er over en vis temperatur...


nogle links ???????

Forfatter:  klyfax [ 12 nov 2007, 21:06 ]
Titel: 

Det skal da køle godt, når en AC pumpe hiver mellem 10-25 hk...

Forfatter:  FALFA [ 12 nov 2007, 21:52 ]
Titel: 

klyfax............. airconpumpen slås fra elektriskt via en 1/2 gas switch så den ikke stjæler hk under acc,, kom nu ind i kampen brug fantasien.

Forfatter:  lqs [ 13 nov 2007, 07:02 ]
Titel: 

ideen er genial.... og slet ikke ny! noget af det mest fede jeg har set i den retning er en kæmpe pick upp med to store turboladere. lavet i usa til en MEGET rig kunde i et varmt araber olieland. ladet blev bla. brugt til at huse et par solceller der drev acpumpen!
et andet ex er en svensk t23 (dragrace)rod med volvo 4cyl turbomotor, der blev kølemidlet kølet af en lille vogn med en honda 5hk motor der trak acpumpe. når rodden var fremme i køen, mod starten, blev pumpen koblet fra ved hjælp af lynkoblinger. simpelt og genialt. mon ikke der kan findes meget på nettet? MVH. søren hjemme fra street finals mm
PS. rodden var en 7sek ting. så den sidst tilsalg for 70-80.000kr halvdefekt.

Forfatter:  Ravnen [ 13 nov 2007, 10:14 ]
Titel: 

Der er ikke noget galt med ideen, man skal bare være opmærksom på to ting...

Hvor lang tid vil det tage at nedkøle den mængde væske der er i systemet..
og hvor kort tid vil det tage at varme det op igen...

Forfatter:  HenrikGM [ 13 nov 2007, 11:20 ]
Titel: 

Ravnen skrev:
Der er ikke noget galt med ideen, man skal bare være opmærksom på to ting...

Hvor lang tid vil det tage at nedkøle den mængde væske der er i systemet..
og hvor kort tid vil det tage at varme det op igen...


Hvis du bygger et regulært kølesystem på en klassisk chargcooler(med lidt andre dimensioner en klassiske, ikke nødvendigvist større), så vil du i løbet af ~1time uden problemer have vand af -20grader(jeg skriver vand fordi jeg mener vædske!) som du kan pumpe igennem din chargecooler. Rigtigt dimensioneret er det ikke en stor udfordring af få ladeluftemp langt under frysepunktet.

Finten i det er vands enorme varmekapacitet. Mange vil gerne have noget helt vildt koldt, men CO2 feks, har en frygtelig lav varmekapacitet, hvorfor der skal bruges enorme mængder for at modsvare vand....

Hvis kølesystemet er fastmonteret på bilen kan det sagtens følge med til almindelig kadence på 1/4mile.

Forfatter:  Ravnen [ 13 nov 2007, 11:32 ]
Titel: 

Problemet er efter min mening at man ikke har en time til rådighed ved f.eks. et 1/4 mile arrangement ved flere gennemløb på kort tid, og en kølemaskine ved siden af er jo ikke altid muligt, så skal det bruges i et sådant tilfælde er man jo nok nød til at at have udskiftelige beholdere med koldt vand, eller lign. jeg syntes at en sådan løsning vejer for meget, det er derfor jeg går efter CO2 løsningen, ekstrem kulde på et splitsekund, men pisse hammerne lorte dyrt, alternativt kunne man jo prøve med flydene nitrogen (hvis man tør)

Forfatter:  HenrikGM [ 13 nov 2007, 12:59 ]
Titel: 

Ravn; Hvis målet på ladelufttemp realistisk set ligger omkring -10grader, så vejer en vandløsning mindre end en CO2 løsning. Jo, jeg vidste godt du brugte den løsning. :wink:

Rigtigt udført, så når du ikke at komme tilbage til stregen før systemet er "ladt" igen.

Vand har store fordele over en CO2 løsning, bla kører du ikke rundt med en tung trykflaske i bilen.

Forfatter:  Ravnen [ 13 nov 2007, 14:00 ]
Titel: 

Ser vi bort fra selve intercooleren som jo nok har ca. samme vægt i begge tilfælde, så ved jeg at min (kulfiber) flaske opfyldt vejer ca. 7-8 kilo, og med div. solenoider stålarmerede slanger m.m når jeg op på ca. 10 kg.

hvor meget vand skal man bruge til vand/aircon løsningen, hvad vejer en aircon pumpe, condenser, inventer, og filter m.m., jeg tror vi er oppe på den dobbelte vægt, + at det fylder mere i motorrummet, jeg siger ikke at det ikke virker, jeg spørger bare hvor kraftigt skal systemet være og hvor meget kommer det til at fylde.

Jeg er udemærket klar over at CO2 løsningen er meget dyr, når mit system er færdigt regner jeg med at jeg skal bruge 4-6 kg pr. gennemkørsel, hvilket jo nok vil ende med over en weekend at løbe op i et forbrug på 40 kg. dvs. to 20 kg's CO2 flasker til 600 kr stk. (opfyldning) og når en kulfiber flaske så også lige koster små 4000 og at man skal bruge 2-3 stykker af dem, så har det bare at virke det lort, men det vil tiden jo vise..
Fordelen er ihvertfald at det ikke fylder noget et sådant system ved at køleren kan gøres meget kompakt.

Forfatter:  klyfax [ 13 nov 2007, 17:53 ]
Titel: 

Ravnen skrev:
Der er ikke noget galt med ideen, man skal bare være opmærksom på to ting...

Hvor lang tid vil det tage at nedkøle den mængde væske der er i systemet..
og hvor kort tid vil det tage at varme det op igen...


Nu tager det en motor omkring 10 mins med FULD skrald at varme 6 liter kølervæske op til 90-100 grader hvis du har pillet thermostaten ud... Omkring 1-2 mins hvis du har sat thermostaten i... Ud fra dette, så er det slet ik umuligt at holde kølevæske nede i temp.

Har set en traktortrækker med en mega vandbeholder/chargecooler. AC station ved siden af til at køle. Stationen blev koblet fra 10-5 mins før start. Væsken er omkring minus 20 grader ved start, og mener han sagde den var 40 da han nogede til enden... Tror han sagde der var 15 liter på systemet. Og det er til en motor der laver 2200 diesel hk, og køre i 10-15 sek...

Side 1 af 3 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/