Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 08 jul 2025, 19:59

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior Medlem

Hej orakler

Jeg fik skiftet olie og ventildækselpakning på min GT'er fra 95 igår aftes.
I den forbindelse opdagede vi at knasten er slidt temmelig flad på 2 cylindre.
Jeg har nu forhørt mig på prisen for en ny ved Fiat og den koster rundt regnet 2500 spir.

Så tænkte jeg, hvorfor ikke få en knast med lidt mere spræl i når nu jeg er ved det. Nu kommer så spørgsmålet, hvilken skal jeg vælge?
Jeg har kigget på nogle forskellige og kan se at de forskellige producenter på have forskellig opfattelse af hvornår man måler akslens "duration" og hvad der er en "Road" aksel.

Ved colombo-bariani har de en "Road-Medium" med følgende specifikationer http://www.colombo-bariani.com/popup_de ... rodotto=51

Ved dbilas i tyskland har jeg så fundet en der hedder 296/288 med 10,1/9,5 i løft og en timing der hedder 43/73 - 69/39 samt et løft ved TDC på 2,3/2,2.

Jeg har ligeledes haft fat i Bo westspeed som kan slibe en original aksel op for omkring 1300kr, dette kræver så at jeg finder en brugt original aksel i god stand han kan lave om på. Men ved at han skal ændre på løft på en original aksel skal han tage af på bagsiden også og så er jeg ude i at skulle have nogle meget højre ventil brikker, alt i alt måske ikke helt optimalt.

Dbilas knasten er koster ca 250€ og er billigere end den fra C&B til 345€, men hvad skal jeg gå efter?

Som bonusoplysninger kan det nævnes at målet med motoren er omkring 250 hk ved max 2 bar. men også en bil der kan klare at jeg sender konen til bageren efter morgenbrød i den. Der er planlagt en større intercooler, større turbo samt en stor IC ude i fronten og så en gang mapning.

Tobias

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Junior Medlem

Så er der nyt i sagen. Jeg skrev en mail til Dbilas hvor jeg spurgte ved hvilket løft deres opgivelser var målt og hvilken knast de ville anbefale. Jeg har nu fået svar:
Citat:
The duration is listet with 0,45mm lift.
The camshaft with part no. 06.041.001 is good for daily using on the street.
We have a new camshaft in our program for a better idle. It has the same specs but with a peak timing of 108° and a lift at TDC of 1,7mm.

Jeg tror sgu jeg hopper på sådan en fætter. Det kan vel aldrig gå værre end galt :roll:

Tobias

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh
ville nok vælge en 286graders.. hva med catcams? de har også til den motor!

250hk.. så er vi oppe i en hva gt28 turbo og andre dysser og temlig ændret motorstyring! så snakker vi tryk ved? 4000rpm

nu det er en turbo motor tror jg ik jeg ville gå så hørt i knasten.. for der er riglig med lack i forvejen!

Titel:
Junior Medlem

Jeg har kigget lidt på Catcams, men jeg kan ikke finde noget på deres hjemmeside.
Jeg er godt klar over at den Dbilas måsle har en temmelig høj duration, men det kommer jo an på hvordan de andre producenter måler ders knaster, er en 280 knast målt ved 1mm løft, ja så er den nok hen i retningen af de 296, ved ,45mm.
Hvor ville det dog være meget lettere hvis de skrev de fulde specifikationer.

Tobias

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time