Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 09 jul 2025, 01:40

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 12 nov 2007, 20:18 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
Har hørt om en svensker der har lavet et system der via airconditionerteknik køler en vandmængde(+gllycol) ned og derefter bruger den til at køle med i en chargecooler....
nogen der er stødt på noget sådan på nættet..??????


vand cirkulationen aktiveres sefølig kun når der er ladetryk.
og airconditionen er aktiv sålænge beholderen med vand er over en vis temperatur...


nogle links ???????

_________________
Helre lave det selv til dobbelt pris, og halvt så godt, end at købe færdigt.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 nov 2007, 21:06 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Det skal da køle godt, når en AC pumpe hiver mellem 10-25 hk...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 nov 2007, 21:52 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
klyfax............. airconpumpen slås fra elektriskt via en 1/2 gas switch så den ikke stjæler hk under acc,, kom nu ind i kampen brug fantasien.

_________________
Helre lave det selv til dobbelt pris, og halvt så godt, end at købe færdigt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 nov 2007, 07:02 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
ideen er genial.... og slet ikke ny! noget af det mest fede jeg har set i den retning er en kæmpe pick upp med to store turboladere. lavet i usa til en MEGET rig kunde i et varmt araber olieland. ladet blev bla. brugt til at huse et par solceller der drev acpumpen!
et andet ex er en svensk t23 (dragrace)rod med volvo 4cyl turbomotor, der blev kølemidlet kølet af en lille vogn med en honda 5hk motor der trak acpumpe. når rodden var fremme i køen, mod starten, blev pumpen koblet fra ved hjælp af lynkoblinger. simpelt og genialt. mon ikke der kan findes meget på nettet? MVH. søren hjemme fra street finals mm
PS. rodden var en 7sek ting. så den sidst tilsalg for 70-80.000kr halvdefekt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 nov 2007, 10:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Der er ikke noget galt med ideen, man skal bare være opmærksom på to ting...

Hvor lang tid vil det tage at nedkøle den mængde væske der er i systemet..
og hvor kort tid vil det tage at varme det op igen...

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 nov 2007, 11:20 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Ravnen skrev:
Der er ikke noget galt med ideen, man skal bare være opmærksom på to ting...

Hvor lang tid vil det tage at nedkøle den mængde væske der er i systemet..
og hvor kort tid vil det tage at varme det op igen...


Hvis du bygger et regulært kølesystem på en klassisk chargcooler(med lidt andre dimensioner en klassiske, ikke nødvendigvist større), så vil du i løbet af ~1time uden problemer have vand af -20grader(jeg skriver vand fordi jeg mener vædske!) som du kan pumpe igennem din chargecooler. Rigtigt dimensioneret er det ikke en stor udfordring af få ladeluftemp langt under frysepunktet.

Finten i det er vands enorme varmekapacitet. Mange vil gerne have noget helt vildt koldt, men CO2 feks, har en frygtelig lav varmekapacitet, hvorfor der skal bruges enorme mængder for at modsvare vand....

Hvis kølesystemet er fastmonteret på bilen kan det sagtens følge med til almindelig kadence på 1/4mile.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 nov 2007, 11:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Problemet er efter min mening at man ikke har en time til rådighed ved f.eks. et 1/4 mile arrangement ved flere gennemløb på kort tid, og en kølemaskine ved siden af er jo ikke altid muligt, så skal det bruges i et sådant tilfælde er man jo nok nød til at at have udskiftelige beholdere med koldt vand, eller lign. jeg syntes at en sådan løsning vejer for meget, det er derfor jeg går efter CO2 løsningen, ekstrem kulde på et splitsekund, men pisse hammerne lorte dyrt, alternativt kunne man jo prøve med flydene nitrogen (hvis man tør)

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 nov 2007, 12:59 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Ravn; Hvis målet på ladelufttemp realistisk set ligger omkring -10grader, så vejer en vandløsning mindre end en CO2 løsning. Jo, jeg vidste godt du brugte den løsning. :wink:

Rigtigt udført, så når du ikke at komme tilbage til stregen før systemet er "ladt" igen.

Vand har store fordele over en CO2 løsning, bla kører du ikke rundt med en tung trykflaske i bilen.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 nov 2007, 14:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Ser vi bort fra selve intercooleren som jo nok har ca. samme vægt i begge tilfælde, så ved jeg at min (kulfiber) flaske opfyldt vejer ca. 7-8 kilo, og med div. solenoider stålarmerede slanger m.m når jeg op på ca. 10 kg.

hvor meget vand skal man bruge til vand/aircon løsningen, hvad vejer en aircon pumpe, condenser, inventer, og filter m.m., jeg tror vi er oppe på den dobbelte vægt, + at det fylder mere i motorrummet, jeg siger ikke at det ikke virker, jeg spørger bare hvor kraftigt skal systemet være og hvor meget kommer det til at fylde.

Jeg er udemærket klar over at CO2 løsningen er meget dyr, når mit system er færdigt regner jeg med at jeg skal bruge 4-6 kg pr. gennemkørsel, hvilket jo nok vil ende med over en weekend at løbe op i et forbrug på 40 kg. dvs. to 20 kg's CO2 flasker til 600 kr stk. (opfyldning) og når en kulfiber flaske så også lige koster små 4000 og at man skal bruge 2-3 stykker af dem, så har det bare at virke det lort, men det vil tiden jo vise..
Fordelen er ihvertfald at det ikke fylder noget et sådant system ved at køleren kan gøres meget kompakt.

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 nov 2007, 17:53 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Ravnen skrev:
Der er ikke noget galt med ideen, man skal bare være opmærksom på to ting...

Hvor lang tid vil det tage at nedkøle den mængde væske der er i systemet..
og hvor kort tid vil det tage at varme det op igen...


Nu tager det en motor omkring 10 mins med FULD skrald at varme 6 liter kølervæske op til 90-100 grader hvis du har pillet thermostaten ud... Omkring 1-2 mins hvis du har sat thermostaten i... Ud fra dette, så er det slet ik umuligt at holde kølevæske nede i temp.

Har set en traktortrækker med en mega vandbeholder/chargecooler. AC station ved siden af til at køle. Stationen blev koblet fra 10-5 mins før start. Væsken er omkring minus 20 grader ved start, og mener han sagde den var 40 da han nogede til enden... Tror han sagde der var 15 liter på systemet. Og det er til en motor der laver 2200 diesel hk, og køre i 10-15 sek...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team