Powerforum
http://www.powerforum.dk/

Rustfri turbomanifold
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=19650
Side 1 af 3

Forfatter:  Kristian T [ 14 jan 2008, 21:26 ]
Titel:  Rustfri turbomanifold

Hvor tykke bør flangerne være? Både på motor, turbo og wastegate?
Jeg er blevet fortalt L316 skulle være den bedste type rustfri, men jer er lidt fristet af disse bøjninger på ebay: http://cgi.ebay.de/10-Edelstahl-Schweis ... dZViewItem
Ville de være helt åndsvage og bruge?

/Kristian T

Forfatter:  Wankel [ 14 jan 2008, 23:19 ]
Titel: 

RADIUS = 48mm

Måske lidt rigelig stort.

Sorry, Jeg aner ikke alverden om rustfrit stål, så kan ikk rigtig svare på spørgsmålet om kvaliteten.

Forfatter:  Yugo Turbo [ 15 jan 2008, 16:04 ]
Titel: 

rustfast i 316 har tendens til at flække under den type stress du påtænker at udsætte det for.

flancen bør være 10-12 mm ikke mindre i alt fald.

for at nogen nogensinde skal kunne hjælpe dig her skal du oplyse hvilken motor volumen der er tale om, samt ønsket effekt mål inden for et bøsseskud!

Forfatter:  John Sahl [ 15 jan 2008, 16:14 ]
Titel: 

Yugo Turbo skrev:
flancen bør være 10-12 mm ikke mindre i alt fald.


Jeg vil sige minimum 12mm ud fra de ting jeg har set rundt omkring..

.

Forfatter:  Kristian T [ 15 jan 2008, 16:19 ]
Titel: 

Motoren er en 2.0 16V forhåbentlig laver den 300hk og måske 400hk med tiden...
De svejse bøjninger jeg har kigget på er i matriale 1.4301 ( V2A ) men det siger ikke lige mig noget....

/Kristian T

Forfatter:  mh [ 15 jan 2008, 16:33 ]
Titel: 

1.4301 = Aisi 304

V2A er vidst noget med overfladen at gøre.. (rughed)

Forfatter:  Kristian T [ 15 jan 2008, 16:37 ]
Titel: 

Okay og hvordan er Aisi 304 så til mit projekt :-)

/Kristian T

Forfatter:  HenrikGM [ 15 jan 2008, 17:05 ]
Titel: 

I prioriteret rækkefølge:

Sort rør u. certifikat(tit kinakvalitet)
Sort rør m. certifikat.
Rustfri 304/316. Meget tæt på lige godt/dårligt
Rustfrit 321.
Inconel.

Inconel manifold er specialistarbejde. Rasende dyrt.
321 er så dyrt at du skal regne med en manifoldpris omkring de 15-20k.
316 er lidt dyrt, og har en smule ry for revne dannelse. Nok mest pga fejlagtig svejsemetode.
304 er billigste rustfri, mest tilgængelig, og lettest svejst.
Sortrør er til racerbiler med begrænset levetid. De kører langt over skalningstemperaturen, så det drysser ned i turboladeren med skaller, og enten dør turboen , eller manifolden forsvinder(eller begge dele).

Bottomline:
304 er rollsroycen, og sort er bonderøvsmetoden.

Der er reelt ikke så mange alternativer til 304....

Forfatter:  Kristian T [ 15 jan 2008, 17:17 ]
Titel: 

Okay og så en 12mm flanger så skulle det spille, arbejder videre med det så...
Tak for hjælpen...

/Kristian T

Forfatter:  Yugo Turbo [ 15 jan 2008, 17:19 ]
Titel: 

2,0 motor med "kun" 300 hk så er der ingen grunde til at bruge mere end 42 mm rør.

Side 1 af 3 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/