Powerforum
http://www.powerforum.dk/

Ventil til at styre tryk.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=20201
Side 1 af 1

Forfatter:  tyson2 [ 02 apr 2008, 20:35 ]
Titel:  Ventil til at styre tryk.

Kan man få en slags ventil der kan styre ladetrykket fra tryk siden? Altså hvis man har en turbo og en manifold uden wastegate. Har sådan en hjemmelavet ventiltingest, der sidder på et trykrør, og så åbner når det rigtige tryk er nået. Det er faktisk bare et rørstykke med en fjeder i og en plade der passer ned i et gevind der er inde i røret. Lidt svært og forklare. Men den plade inden i kan så drejes op og ned i gevindet, og på den måde kan man justere trykket. Luftes lukkes ud af et hul i siden.

Kan man købe sådan en? Den hjemmelavede giver ikke lige et kæmpe kvalitetsindtryk.
Eller kan man bruge en justerbar blow off til opgaven? Kan de stilles til at åbne ved et bestemt tryk?

Forfatter:  tyson2 [ 02 apr 2008, 20:50 ]
Titel: 

Har lige lavet en hurtig tegning. Den røde streg i toppen er en plade der kan drejes op og ned i et gevind. Den røde i bunden glider bare op og ned og lukker tryk ud i de vandrette rør når fjederen er overvundet.
Billede

Forfatter:  ToLa [ 03 apr 2008, 12:06 ]
Titel: 

Jeg ved at på bl.a. Golf II GTD sidder der sådan en overtryksventil på indsugningsmanifolden.

Det kan dog umuligt være sundt for turboen at lave fuld tryk hele tiden, og så blive droslet på den måde.

Tobias

Forfatter:  xillur [ 03 apr 2008, 13:51 ]
Titel: 

Jeg har ladet mig fortælle at det var sådan trykstyringen var lavet på 2002 turbo tilbage i ´70erne.

Det virker antikvarisk i min verden, hvorfor vil du bruge den metode, af historiske hensyn eller fordi du står med en turbo uden intern wastegate?

Forfatter:  tyson2 [ 03 apr 2008, 15:56 ]
Titel: 

xillur skrev:
Jeg har ladet mig fortælle at det var sådan trykstyringen var lavet på 2002 turbo tilbage i ´70erne.

Det virker antikvarisk i min verden, hvorfor vil du bruge den metode, af historiske hensyn eller fordi du står med en turbo uden intern wastegate?


Det er ikke til mig men en kammerat. Og ja det var pga manglende WG i turbo. Tror heller ikke det kan være sundt for turboen. Desuden må den også lave sindsygt meget unødig varme. Men det det var bare lige for at høre på en nem og billig løsning. Burde self. smække en Wastegate på manifolden.

Forfatter:  Morten VJ [ 03 apr 2008, 17:33 ]
Titel: 

xillur skrev:
Jeg har ladet mig fortælle at det var sådan trykstyringen var lavet på 2002 turbo tilbage i ´70erne.

Det virker antikvarisk i min verden, hvorfor vil du bruge den metode, af historiske hensyn eller fordi du står med en turbo uden intern wastegate?

Den styrede ikke trykke som såddan, det var en sikkerheds ventil imod overboost.
Turboen var dimensioneret således at den lavede maks tryk ved maks omdrejninger.
Dvs. model meget stor turbo, og uhyggelig sløv indtil man ramte 5000 omd. og festen var forbi ved 6500 omd.
Som jeg husker det,da jeg prøvede en for snart 20 år siden.

En turbo der ikke er dimensioneret på samme måde vil selvdestruere på meget kort tid, grundet overdrejning.

MVH

Morten

Forfatter:  xillur [ 03 apr 2008, 22:42 ]
Titel: 

Morten VJ skrev:
xillur skrev:
Jeg har ladet mig fortælle at det var sådan trykstyringen var lavet på 2002 turbo tilbage i ´70erne.

Det virker antikvarisk i min verden, hvorfor vil du bruge den metode, af historiske hensyn eller fordi du står med en turbo uden intern wastegate?

Den styrede ikke trykke som såddan, det var en sikkerheds ventil imod overboost.
Turboen var dimensioneret således at den lavede maks tryk ved maks omdrejninger.
Dvs. model meget stor turbo, og uhyggelig sløv indtil man ramte 5000 omd. og festen var forbi ved 6500 omd.
Som jeg husker det,da jeg prøvede en for snart 20 år siden.

En turbo der ikke er dimensioneret på samme måde vil selvdestruere på meget kort tid, grundet overdrejning.

MVH

Morten


ok det giver mening, jeg kender en der har skiftet turbo på sin 2002 turbo da den org stod af. Den nye lader før og mere, så den ventil ikke var stor nok til at kunne komme af med al trykket. Ventilen er nu skiftet til en større, så ladetrykket kunne komme ned. Jeg ved ikke hvor mange km den har gået med denne opsætning, men den lever nok kun kort vil jeg gætte på.. (havde ikke lige tænkt på det med rotationshastighed)

Forfatter:  K-FINN [ 03 apr 2008, 23:15 ]
Titel: 

tyson2 skrev:
xillur skrev:
Jeg har ladet mig fortælle at det var sådan trykstyringen var lavet på 2002 turbo tilbage i ´70erne.

Det virker antikvarisk i min verden, hvorfor vil du bruge den metode, af historiske hensyn eller fordi du står med en turbo uden intern wastegate?


Det er ikke til mig men en kammerat. Og ja det var pga manglende WG i turbo. Tror heller ikke det kan være sundt for turboen. Desuden må den også lave sindsygt meget unødig varme. Men det det var bare lige for at høre på en nem og billig løsning. Burde self. smække en Wastegate på manifolden.


Du vil også få mindre hk på denne måde.

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/