Powerforum http://www.powerforum.dk/ |
|
flathead performance tuning http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=21394 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | Lars E [ 17 dec 2008, 11:49 ] |
Titel: | flathead performance tuning |
Hey.. Er lige startet på at renovere motoren på min MC. Nen så var tanken på at optimere den bare en lille smule, eller bare fjerne de værste effekt røvende ting. Er der nogle gode sider på nettet omkring emnet??? Ps. har fundet nogle store støbegrate i ind og udstødnings kanalerne i cylinderne, de skal jo sælfølgelig fjernes. |
Forfatter: | luske [ 17 dec 2008, 20:02 ] |
Titel: | |
altså hvis det er en harley-flathead ville jeg ikke bekymre mig om optimering , de har som regel svært nok ved at holde på olien ved std effekt ![]() jeg syntes sådan en flathead bør holdes std MVH Luske |
Forfatter: | Lars E [ 18 dec 2008, 10:41 ] |
Titel: | |
![]() Det er ikke en harley ![]() Det er en russisk Dnepr K750, Planen var måske ikke så meget at tune den, men fjerne de værste effekt og moment stjælende ting. Uden på vil den forblive stort set original. Tænkte på om der var nogle ting omkring forbrændingsrum og sådan, som man skal være speciel opmærksom på. (Har portet OHV motore af andre mærker med held) Kunne det være en opgave for Henrik GM's flow bænk??? evt. bare for at se hvor håbløse de er. |
Forfatter: | HenrikGM [ 18 dec 2008, 19:04 ] |
Titel: | |
Jo, det kan vi da godt prøve i bænken. Tænker det er håbløst meget for langsomt, men sjovt at prøve for sammenligningens skyld. |
Forfatter: | Lars E [ 19 dec 2008, 14:15 ] |
Titel: | |
prøve bænken eller motoren??? ![]() Det skal nok være i det nye år, det kunne være at jeg skulle fjerne de værste grater i den ene cylinder så der er noget at sammen ligne med?? Hvordan går det forresten med de 2cv toppe??? (har ikke haft brug for nogle der hjemme, så mangler dem ikke, var bare nyskerig) |
Forfatter: | HenrikGM [ 19 dec 2008, 16:37 ] |
Titel: | |
Lars E skrev: prøve bænken eller motoren???
![]() Det skal nok være i det nye år, det kunne være at jeg skulle fjerne de værste grater i den ene cylinder så der er noget at sammen ligne med?? Hvordan går det forresten med de 2cv toppe??? (har ikke haft brug for nogle der hjemme, så mangler dem ikke, var bare nyskerig) 2CV toppene er meget sjove. Ekstremt mærkeligt topstykke. Flower ringe. Ser ringe ud. Mærkelige ventilvinkler. Må være meget lavt komp.fh, eller meget høje stempler. Jeg tog det ene topstykke og rengjorde det for diverse støbegrater. Ikke meget reaktion flowmæssigt. Gav det så nogle af de klassiske "tricks". Lille reaktion, men ikke noget banebrydende. Porten er meget flad ind imod sædet. Måtte faktisk bygge min hastighedsmåler færdig for at kunne få en ordentlig ide om hvad der skete. Jeg kan ikke huske tallene her og nu, men hastigheden er noget fra optimal. Portarealet er for stort, og den åbne ventil kommer ikke ret godt fri af væggen i forbrændingskammeret, så luften kommer ikke rigtig væk. Hvis jeg fik lidt tid mere, så skulle man måske prøve at se nærmere på forbrændingskammeret også. |
Forfatter: | ae86 [ 19 dec 2008, 19:13 ] |
Titel: | |
Hvordan er de opbygget.. jeg forstiller mig det lidt som en gammel luftkølet Porsche/VW bobbel boxer motor med 2 ventiler og stødstænger Porsche har vidst et Hemi ligende forbrændingskammer i toppen Var det muligt at hugge toppen fra en af de motorer eller hvor svært ville det være at bygge et sæt selv .. er det støbejern eller alu ? |
Forfatter: | Lars E [ 20 dec 2008, 17:39 ] |
Titel: | |
Hey. Stemplerne i 2cv'en har en meget høj top med et lavning i. Det passer med at når stemplet er i top har man et kugleformet forbrændings kammer. Selve forbrændings rummet skulle havde været helt moderne sidst i 40'erne. De tuning's stempler man kan købe nu har kun den hævede top. En normal 2cv køre med 8,5-1(28-29Hk) og en høj komprimeret Dyane eller Ami køre med 9-1 (32Hk) Russeren køre med 6-1........... Kanalerne i 2cv'ens toppe havde jeg også luret på, Selv den originale indsugnings manifold er 32mm inden i. Men det vil sige at der er godt med hest og moment hvis man kan lave nogle helt andre kanaler i de toppe??? Det skal lige siges at det faktisk godt kan mærkes ved over 5000 omdrejninger hvis man fjerner de støbegrater og glater den lidt ud inden i. ![]() 2cv toppe ![]() Stempel top ![]() Tunings stempler ![]() Russerns??? ![]() Russerens top ![]() Russerens forbrændingsrum ![]() Forbrændings rum |
Forfatter: | ae86 [ 20 dec 2008, 19:23 ] |
Titel: | |
Ja det er en Hemi top på sådan en 2cv'er lige som en gammel luftkølet Porsche og som jeg havde forstillet mig .. dog er Porschen noget større og så har den 4 pinbolte ..... Det var også hemi på Lotust twincam cortina og der virkede det ret godt i forhold til en std Ford top Der står 0.6L i din sig .. ~602cc det er 36.7cui så du kan jo skrive HEMI 36.7 på siden af motor klappen lige som amerikaner drengene ![]() Og det ser, udfra dine billeder, ikke ud som 2cv'eren er nem at porte .. det ser ud som om kanalerne skruer ind imod cyl center aksen.. samtidigt med at portene går ned ned imod ventilsæderne En russisk flat top sideventiler .. så kan del vel næppe blive mere old school .. ingen tvivl om at din hemi 2cv er mere effektivt end det russiske sideventil topstykke .... var der nogen der sagde briggs & straton plæneklipper ![]() |
Forfatter: | Morten VJ [ 20 dec 2008, 20:17 ] |
Titel: | |
Motoren i russeren ligner en kopi af en BMW R12 motor. http://www.bmbikes.co.uk/photos/mechani ... bp0004.jpg Hvilket ikke er usansynligt, da de tog mange under krigen. Måske findes der i tyskland nogle oplysninger om tuning af disse maskiner. Men en forsiktig fjernelse af grater, og kompressions forøgelse. Kan ikke ligefrem skade. En karburator til hver cylinder er vel ikke helt forkert. MVH Morten |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |