Powerforum
http://www.powerforum.dk/

Dyse montering på manifold
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=21631
Side 1 af 2

Forfatter:  Jakobsen [ 18 feb 2009, 18:31 ]
Titel:  Dyse montering på manifold

Hej

Har en speciel lavet manifold på min volvo 142 TIC. Har nu overvejet efter mange gange at se de svenske biler suse afsted med MS og stor mølle. Men jeg skal ha lavet montering til dyser på min manifold. Vil nu høre om der er noget specielt man skal tage stillig til eller hensyn til når man laver montering tli dyser på manifolden ?

Mvh Anders

Har desværre ikke bedere billeder af manifolden lige pt

Billede

Billede

Billede

Forfatter:  Morten VJ [ 18 feb 2009, 19:47 ]
Titel: 

Dyserne kan jo monteres i topstykket, der hvor de originale dyser sidder.
Men det er vel et spørgsmål om der er plads til skidet.

Personligt ville jeg finde plads til dem efter bøjet på røret,
Eller i bøjningen hvor de ligger paralelt med det sidste stykke af røret.
Centreret i røret.
Hvis man vægter kørbarhed og tomgang større, en de sidste få hk.

MVH

Morten

Forfatter:  Jakobsen [ 18 feb 2009, 21:25 ]
Titel: 

Tak for info..

Jamen har godt hørt man kan lave noget så dyser kan side i K-Jet dyserenes sted, men er det en god løsning ? jeg har overvejet at sætte dyserene på manifolden lige ved flangen på skrå. og se om det kan du men ved ikke om det er den rigtige måde at gøre det på. Vil selvfølgelig gerne ha max effekt ud af systemet. Ved ikke hvad jeg kan presse den op på men en god 300hk. Top stykket blir nok også et 531 - 405 ved ik endnu..

Forfatter:  Morten VJ [ 19 feb 2009, 17:51 ]
Titel: 

På en ikke racer motor ville jeg montere så tæt på ventilen som muligt.
For at undgå at benzinen fortættes og lægger sig på rørene i manifolden.

På en sugemotor, der køres på bane, og den sidste effekt er viktig så er det dyserne langt fra ventilerne.
Et meget brugt system er en tæt på ventilerne, og når motoren kommer op i omdrejninger (stor hastighed i rørene) så skifter man til dyserne længere væk.

Men på en b21 med turbo og 300 hk så ville jeg ikke bekymre mig om dyser der sidder langt væk fra ventilen.

MVH

Morten

Forfatter:  Jakobsen [ 19 feb 2009, 23:20 ]
Titel: 

Tak for informationen.. Vil prøve og se om jeg kan få plads til dem. overvejer at skifte motoren ud med en nyere B230FT-FK i stedet og ja med 531-405 Top stadig. for at få noget mere bundtræk, og en nyere motor (: Ikke forde jeg ikke tror en B21ET kan klare presset overhovedet ikke (:

Forfatter:  Bufas [ 19 feb 2009, 23:51 ]
Titel: 

Morten VJ skrev:
På en sugemotor, der køres på bane, og den sidste effekt er viktig så er det dyserne langt fra ventilerne.


Hvorfor?

Forfatter:  Dalen [ 20 feb 2009, 08:19 ]
Titel: 

Bufas skrev:
Morten VJ skrev:
På en sugemotor, der køres på bane, og den sidste effekt er viktig så er det dyserne langt fra ventilerne.


Hvorfor?


For å rekke å få god nok av blanding luft/bensin ved høye rpm/høy lufthastighet. Se f.eks på en F1 motor, de har dysene utenfor innsuget, altså før luften suges inn i innsuget.
Se på disse to linker:

http://www.billzilla.org/RenaultF1.gif
http://blog.gtroc.com/dino/fer12.jpg

Jeg mener ganske sikkert at det er for at rekke å blande luft bensin tilstrekkelig før forbrenningen tiltar, da du ikke har meget med tid til det ved 18.000rpm.
Denne løsningen blir som regel brukt fra ca +-10.000rpm og oppåver

Forfatter:  Bufas [ 20 feb 2009, 08:27 ]
Titel: 

Dalen skrev:
Bufas skrev:
Morten VJ skrev:
På en sugemotor, der køres på bane, og den sidste effekt er viktig så er det dyserne langt fra ventilerne.


Hvorfor?


For å rekke å få god nok av blanding luft/bensin ved høye rpm/høy lufthastighet. Se f.eks på en F1 motor, de har dysene utenfor innsuget, altså før luften suges inn i innsuget.
Se på disse to linker:

http://www.billzilla.org/RenaultF1.gif
http://blog.gtroc.com/dino/fer12.jpg

Jeg mener ganske sikkert at det er for at rekke å blande luft bensin tilstrekkelig før forbrenningen tiltar, da du ikke har meget med tid til det ved 18.000rpm.
Denne løsningen blir som regel brukt fra ca +-10.000rpm og oppåver


Det kan der jo selvfølgelig være noget om, når det er helt oppe i de omdrejninger. Tak for forklaringen.

Forfatter:  Morten VJ [ 20 feb 2009, 20:07 ]
Titel: 

Det kommer hel an på hastigheden på luften i manifolden.
BMW brugte princcippett i 73-75 med maks effekt ved 7500 omd.
http://www.ultimatecarpage.com/car/2785 ... oup-2.html
Og det blev også brugt med 2 tyser i BTCC da de havde et maks omdrejningstal på 8500 omd.

Men spørgsmålet er om det er besværet værd.
Da jeg har set tal der siger ca. 7 ekstra hk på en motor der yder 200 hk,
på en suge motor.

MVH

Morten

Forfatter:  Runesm [ 23 feb 2009, 20:44 ]
Titel: 

Morten VJ skrev:
Men spørgsmålet er om det er besværet værd.
Da jeg har set tal der siger ca. 7 ekstra hk på en motor der yder 200 hk,
på en suge motor.


Hold da fast mand, med det tal i baghovedet vil jeg overhovedet ikke mene det er besværet værd.
Desuden tror jeg du stort set kan placere dem hvor du vil i hver runner, bare ikke det bliver så højt oppe at noget af benzinen kan vandre fra en cylinder til en anden før det bliver suget ind.
Tænk fx på en bil med monopoint eller karburator, der sidder det langt væk også, men bilen kan sagtens både køre og yde fint.

Gør det som du finder nemmest vil mit råd være.

En video, M3 med staged stand off injectors og spjældhuse. De starter først når der er kommet lidt belastning på :)
http://www.youtube.com/watch?v=GeC9gnuQ-dY
Endnu end video, Renault F1 med stand off injectors. http://www.youtube.com/watch?v=y2iBbwoc ... re=related

GAD vidst hvor store de dyser er :D

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/