Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 jul 2025, 08:14

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 28 mar 2009, 13:12 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 14 okt 2005, 11:14
Indlæg: 48
Goddag alle sammen!
Har rigtig rigtig længe læst med over skulderen herinde og har besluttet mig for at se om jeg ikke selv kan få gang i et motorprojekt!
Men først skal jeg se om pengepungen rækker..
Jeg er indehaver af en Golf 2 1,8 8v motorkode RP
Det jeg er ude efter er ikke topeffekt, men snare et solidt træk gennem hele rpm skalaen. Derfor skal der nok ikke nogen kæmpe færge turbo på af nogen art, jeg er nok snare ude efter en kompressor. Men jeg er helt grøn inden for tuning af biler, så har tænkt mig dette projekt ligesom skal få mig ind i den fantastiske verden med tunede biler :up:
Er 100% gør det selv mand, så det hele skal laves hjemme, man har også et lille autoværksted med lift og hvad der dertil høre.
Planen er en ~200 hk. Syntes ikke umiddelbart dette er urealistisk med de rigtige dele.
Igen, er helt ny inde for området, meeeen, det kan ikke gå være end galt jo!
En lidt hurtig plan kunne være som følger:
- Trykladning, formegentlig kompressor, nok en sc12 hvis den ikke er for lille
- Ny motorstyring
- Sænket kompression
- Gennemrenovation af motor (ny stempler, ventiler, kraftiger plejlstænger etc.)
- Forstærket kobling (skal gearkassen forstærkes? tror det er en 4t?)
- Størrer dyser?
- Bremser og undervogn er allerede opgraderet, sikkerhed først

Kan godt være i ikke syntes jeg skal rode mig ud i sådan et projekt med 0 erfaring, men jeg vil fanme gerne lære det!
Budgettet er cirka 30k max, holder det? Har sku ikke råd til mere som studerende..

Hvis der er nogle garagefuskere derude som ville fremvise deres projekter irl eller eventuelt lade mig se over skulderen ved motorprojekter har det stor interesse!

Men er det helt hul i hovedet at gå igang med sådan en 1,8 8v?
Mvh
Christian

_________________
Gider sq ikke lave en sig... Fuck det, nu er den der...


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 mar 2009, 13:34 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
lyder som meget spændende projekt , og det lyder somom du har overvejet nøje hvad der skal til mere end bare "på med noget tryk så kører det"

dog er de 200 HK skudt over målet med sc12 , kender en der har lavet 180HK med en sc14 og den var på overarbejde :tooth:

men som du selv skriver :
- Ny motorstyring : helt sikkert et godt valg
- Sænket kompression : også næsten et must til tryk
- Gennemrenovation af motor (ny stempler, ventiler, kraftiger plejlstænger etc.) : altid et godt udgangspunkt med en sund motor
- Forstærket kobling (skal gearkassen forstærkes? tror det er en 4t?) : koblingen kan forstærkes for en forholdsvis billige penge men ved ikke om std gearkassen kan klare mosten
- Størrer dyser : helt sikkert

og så noget tryk , men ved ikke lige hvad man kan finde af "budget kompressore" der kan lave 200hk uden ar være unødigt overworked

lidt at arbejde videre med :D , og der skal sikkert komme andre meninger på banen

MVH Luske


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 mar 2009, 13:36 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2006, 18:42
Indlæg: 1354
Geografisk sted: Fredericia C
Jeg vil smide en VR6 motor i istedet :)

_________________
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 mar 2009, 13:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
1,8T eller en ganske almindelig G60 maskine eller en 2,0 16V med tryk.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 mar 2009, 14:09 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 14 okt 2005, 11:14
Indlæg: 48
Kan godt høre 200hk måske var lidt over målet.
Ville sku helst gerne lave det på en 1,8 8v, for netop at havde et solidt træk!
Hvad med en twin turbo project? Eventuelt med to små turboer fra en smart eller lignende? Hvordan ville det fungere på en række 4? Skal Hver turbo så kun føde de to cylinder som den bliver trukket fra eller skal de gå i samme manifold og derefter ud i de 4 cylindere for at sikre at de får samme tryk alle cylindere?
Eller er det totalt overkill med twin turbo på en 1,8 :lusket:

_________________
Gider sq ikke lave en sig... Fuck det, nu er den der...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 mar 2009, 16:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
Hva type indsprøjtning er der på denne type motor. Synes nu det lyder helt fornuftig med sådan en kompressor om du så ikke rammer 200 hk vil du uden tvivl kunne mærke en kæmpe forskel selv om du måske kun får 150 hk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 mar 2009, 17:23 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 14 okt 2005, 11:14
Indlæg: 48
Det er monopoint indsprøjtning.
Hvilken størrelse dyser burde jeg så gå efter?
Tror jeg går efter en sc14 kompressor i stedet, og så en motoreffekt på 160hk, for at få noget stabilt, og for at spare penge på dæk :gnaek:

_________________
Gider sq ikke lave en sig... Fuck det, nu er den der...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 mar 2009, 18:17 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 jul 2005, 11:14
Indlæg: 227
Geografisk sted: østjylland
Christianc skrev:
Det er monopoint indsprøjtning.
Hvilken størrelse dyser burde jeg så gå efter?
Tror jeg går efter en sc14 kompressor i stedet, og så en motoreffekt på 160hk, for at få noget stabilt, og for at spare penge på dæk :gnaek:


1.8 eller 2.0 16v.... standard komp og noget kompressor eller turbo og så 0.5-0.6 bar i tryk... selvfølgelig en programerbar motorstyring af en art. :D


Tommy

_________________
første gear er for biler uden moment


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 mar 2009, 20:48 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 14 okt 2005, 11:14
Indlæg: 48
Så std kompression ville være okay eller?
Den køre std 9:1 kompression
Så kan vel være den slet ikke den skal sænkes da den i forvejen er rimlig lav..
Hvor kan jeg finde større dyser?

_________________
Gider sq ikke lave en sig... Fuck det, nu er den der...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 mar 2009, 23:10 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 jul 2005, 11:14
Indlæg: 227
Geografisk sted: østjylland
Christianc skrev:
Så std kompression ville være okay eller?
Den køre std 9:1 kompression
Så kan vel være den slet ikke den skal sænkes da den i forvejen er rimlig lav..
Hvor kan jeg finde større dyser?


grunden til at jeg siger/skriver standard kompresion er at en 1.8/2.0 16v cirka vil give dig (med 0.5 bar) det som du efterlyser til at starte med... altså 200 hk (og nok også til den noget pæne side af 200) en 1.8/2.0 16v er rimelig nem at erhverve sig i nogenlunde pæn stand til "små" penge (overvej at købe motor, gearkasse og kobling med)og den kan nemt holde til det også... den vil blive rigtig fornuftig at køre i både hvad kørbarhed og økonomi angår... og med den opsætning kan du nemt holde dig under dit max 30 kilo med lidt god vilje (omtanke) nok også under 20 kilo hvis du er lidt fiks på fingerene og opfindsom og selv kan lave alt.

en 8v motor er ikke helt så taknemmelig... ind og ud i samme side (dårligt flow) men med 9:1 i komp vil jeg da TRO at det er muligt at fylde noget tryk på (0.5 måske mere) med en programerbar boks til tænding og benz... et godt stort udstødnings system vil være godt og hjælpe meget TROR jeg... masser af benz under tryk osv osv.

Tommy

_________________
første gear er for biler uden moment


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team