Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 07 jul 2025, 16:25

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hi guys...
Er blevet blandet i et projekt der inkluderer denne lader: http://shop.scanturbo.dk/pi/Garrett_GT2 ... 59_23.aspx
Motoren er en 2.0 liters saab turbo 16v. Siemens 630cc dyser, 3" udstødning og bedre crossflow IC.

Balladen indtræffer da jeg skal køre bilen ind. Denne er med standard motorstyring, men denne kan justeres fuldstændig som en anden aftermarket motorstyring (mindst).
Målet er 300hk, forventet ladetryk for at nå dette er 1.3bar op mod 1.5bar hvis vi skal snakke 300+ (hvilket man altid gør når man tuner :mrgreen: ).
Turbo'en sælges uden wastegate-actuator, ejeren af bilen har således (desværre) købt en actuator beregnet til 0.2 til 0.6 bars ladetryk. Motorstyringen kører med elektronisk ladetryksstyring via magnetventil, igen fuld kontrollerbar.
Min ballade opstår under mapningen af bilen, actuatoren giver op og bliver presset op af udstødningsgasserne, medmindre jeg strammer armen så meget, at jeg får stigende wastegate-styret ladetryk (MEGET stigende) og dermed fjerner den elektroniske styring.

Efter denne lange smøre, skal jeg nu høre jer om, hvilken actuator i ville anbefale i stedet? Her tænker jeg på hvilken fjeder-styrke, for at holde til det maks-ladetryk jeg er ude efter? Vi kan tage scanturbo som udgangspunkt: http://shop.scanturbo.dk/pl/Ladetryksko ... WG_29.aspx

Extern wastegate vil ikke komme på tale, så vi snakker intern wastegate som eneste option...

Håber på lidt input!
Tak for hjælpen!

Daniel.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

mon ikk det er den her der passer til projektet.
432340-0045 Actuator 1.0-1.4bar T2/T25

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Nja, der er jeg så ikke helt enig, ville mene jeg skal gå efter noget i der holder op mod 0.8bar, jeg har ikke brug for at wastegaten kun kan stilles til at holde maks-trykket... Hele pointen er, at elektronikken hæver ladetrykket over wastegate-trykket, til det den er programmeret til...
Hvilket grundtryk kører jer der kører bb-ladere og elektronisk ladestyring med?
Mvh,
Daniel

Titel:
Mester Medlem

jeg kørte selv med en turbosmart e-boost2 sammen med en extern wastegate med en 0,5bar fjeder , det var så bare med en turbonetics bb t60 turbo, det fungerede perfekt.

jeg havde 3 trin at køre på 0,5 - 0,9 - og til når det skulle være rigtig sjovt 1,4bar.

problemet med en intern wastegate er at en standart actuator max kan køre med det tryk som fjederen kan holde , man kan så montere en extern hjælpefjeder for at hæve trykket, det trick kørte jeg med på min ford rs turbo.

løsningen er at du ellers skal have en actuator med 2 studser , så du kan lave tryk på begge sider af membranen , ligesom man kan på en extern wastegate, men jeg kunne forestille mig at din styring ikke understøtter det .

men så er det jo nok denne her du skal bruge
http://shop.scanturbo.dk/pi/Actuator_0_ ... 81_29.aspx

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Mener helt bestemt jeg har en actuator fra en gt2860rs liggende og den er vidst på 0.8 bar, hvis jeg kan finde den så kan du få den hvis du betaler porto :D

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jesper H skrev:
Mener helt bestemt jeg har en actuator fra en gt2860rs liggende og den er vidst på 0.8 bar, hvis jeg kan finde den så kan du få den hvis du betaler porto :D
Det lyder sgu kanon, det vil jeg meget gerne! Pm mig lige dit nummer, tager vi den derfra! Daniel

Titel:
Admin
Admin

Det bedste du kan gøre IMO er at få en actuator med udtag på begge sider af membranen. Dvs. 2 udtag. GIK sælger dem både som Garrett og turbonetichs.

Billede

På den måde får du hele dit ladetryk (+ fjedertryk) som "margin" over dit modtryk, inden modtrykket kan tvinge WG åben. Dvs. modtryk skal først være større end fjedertryk + ladetryk, før du har problemer. OG kommer du dertil i modtryk, så når du ikke +300hk alligevel :wink:

Ved brug af funktionen kan begge udtag som udgangspunkt bleedes. Jeg ville vælge over membranen mekanisk (eller fuld skrald uden bypass) og under membranen elektronisk.

Mvh Jakob

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Brøndby
Hvis du skal kunne køre op til 1.5 bar ville det være fint med en alm. actuator på ca. 0.75 bar i grundtryk. "Med 3 vejs ventil"

Hvis det ikke er tilfældet har du andre problemer.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Lige præcis - jeg har bare ikke haft en fjeder der har kunne holde 0.75bar i grundtryk, ikke uden at få stigende grundtryk ;)
Jeg har med glæde modtaget Jesper H's tilbud om en actuator, denne skal jeg forsøge mig med ved først given lejlighed...!
Vender tilbage med resultater! :)
Daniel.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time