Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 jul 2025, 08:05

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
Min motor er stået af, efter den har smidt et plejl leje :cry:

Så nu skal motoren bygges op på ny.
regner med følgene opsætning

SCAT plejlstæger + tilhørende racer lejer.
Racer lejer fra toga performance.
Anden krumtap...?
Nye stempler..?
Ved ikke om jeg skal køre standart størelse 81mm eller jeg skal køre den op til 81.5mm
Kan se efter mit havari at mine cylinder har fået nogle små risser
om en honing kan ordne det, eller det kræver en boring ved jeg ikke. det må cylinder service kunne give et bud på.
Men efter en lille snak, med en af ingeniør på arbejde, har jeg fået en lille ide.
Er der nogen af jer, der har kenskab til hårdforchromning i tunings projekter? alle alu blokke har det vel?
Men er det en go ide og gøre det ved en støbejerns blok?

Vedhæftede filer:
Billede0039.jpg
Billede0039.jpg [ 46.38 KiB | Vist 3661 gange ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Godt råd:

Undgå at udvikle noget der ikke er nødvendigt.

Fabrikken var typisk ikke helt dum da de udviklede motoren.

Da du kører med en ganske lille turbo, og (sidst jeg så bilen) ikke rigtigt har setup til at lave høje effekter, så tænker jeg hvorfor du ikke holder dig til en std motor?

Mr.EfterZ rev +500hk ud af sådan en std maskine kun med andre plejlstænger.

Racer lejer, racer dit og racerdat bliver det ihvertfald ikke billigere af...

Men man kan da bygge en all-out racermotor med stålkrumptap, stænger for 8k+ stempler for ligeså meget, og løsdele som lejer bolte m.v. for +5k topstykket kan du nok putte ca. 15k i uden de store vanskeligheder.

Prøv at sætte dig ned og lave et realistisk budget inden du går amok i dyre dele som du ikke har noget behov for.

Ikke for at pille din ide ned, kun velment godt råd!

Ved du hvorfor lejet gik i smadder? Hvad sagde olietrykket de sidste 5km op til skaden?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Du har jo nok ret som altid Henrik :wink:
Men jeg har købt de lejer og plejlstænger og det har jeg smidt 4k for.
regner med og købe en ny krumtap, bliver temlig sikkert standart, ved mindre jeg falder over en rigtig billig. som har været et fejlkøb til et projekt.
så er der bare lige stemplerne, om jeg kan nøjes med standart boring, eller den skal op, da der er kommet risser i cylindervækken finder jeg ud af efter påske.
Olie trykket har jeg ikke nogen ide om det svære. :damn:
Men da jeg i sin tid købte denne motor, blev jeg oplyst at den havde gået 180.000km.
Men da jeg kom hjem med motoren, kunne jeg se der var kommet et nyt bundkar på..! ved at disse motor har problemer med, at vis de for et stenslag på bundkaret, at der kommer hul, så jeg var overbevist om jeg havde købt katten i sækken....! :evil:
Men for og tjekke motorens stand tog jeg og pillede bundkaret af, og en af leje panderne af en af plejlstængerne. og det så heldigvis fint ud...!
I samme ombering fik jeg renset olie pumpen, da de har med og kokse til i olie sien til pumpen.
Da jeg samlede plejlstangen igen blev alt spænd moment, efter forskrifterne. men så vidt jeg kan huske, så er det den plejlstang jeg havde skildt af, og er næsten helt 100, for det ihvertfald den der er letteste og komme til, og det ligner mig meget dårlig, og lave mere en højt nødvendig :tooth:
Men af skade bliver man sjælent rig, men forhåbenlig klogere :reading:

Titel: ...
Medlem

Nogle honda modeller som VTI og ESI motor kører med hårdforchromede motor blok, men det går meget udover stempel ringene så de skal skiftes efter en hvis antal km, så det gør blokken slid stærk og omdrejnings villig men tilgengæld slider det mere på indmaden og jeg ved hvad jeg snakker om. :)

Titel: Re: ...
Senior Medlem
Brugeravatar

PRS_Tremonti skrev:
Nogle honda modeller som VTI og ESI motor kører med hårdforchromede motor blok, men det går meget udover stempel ringene så de skal skiftes efter en hvis antal km, så det gør blokken slid stærk og omdrejnings villig men tilgengæld slider det mere på indmaden og jeg ved hvad jeg snakker om. :)

Idén er hermed droppet :mrgreen:

Titel: ...
Medlem

men teorien er skam god nok men jeg anbefaler bare ikke :gnaek:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Efter det lejehaveri, bliver en anden krumtap nok nødvendig !!!

Hvad er et racer leje egentligt, og hvilke fordele giver det ??

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel: Re: ...
Mester Medlem

syncroGT skrev:
PRS_Tremonti skrev:

Idén er hermed droppet :mrgreen:

godt BMW, PORCHE, FERRARI mm(HONDA) ikke ved dette. så var de nok aldrig hoppet på den løsning!
MVH søren

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Et racer lejer er vel et leje, der har bedre enskaber til og håndtere højer stress påvirkninger, og måske også har en bedre smøre effekt..? jeg er ikke sikker på det, men går da ud fra de ikke er dårliger en standart lejer...!
Ja en ny krumtap bliver helt sikker nødvendig...! skal lige havde nogle priser hjem her efter påsken, hvad en ny original krumtap koster, i forhold til en ny (race)
Men jeg må tage en snak med en kyndig person ved cylinder service, han må kunne fortælle mig, om der er forskel på de stempelringe der køre i en ¨normal¨støbejerns blok, og så de stempel ringe der er til en hårdforcromet foring.
Så må jeg tage beslutningen der. Men tror jeg holder mig til den sikre side og bare få blokken boret .5mm
og monteret med nye stempler.

Titel:
Mester Medlem

gad vide hvorfor ikke alle bilfabrikanter monterer disse RACERLEJER oem?
mon det er fordi de regner på at tjene penge på at sælge flere plejllejersæt til samme bil?
MVH søren

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time