JakobM skrev:
Jeg kunne godt tænke mig at starte en tråd omkring effekt vs. stroke/destroke.
Antag følgende 4 cyl. sugemotor:
Top, knast, manifolde har godt flowpotentiale og monteret på en kvadratisk 2.0L motor (86mm x 86mm) yder det præcis 200hk og 200nm ved 7121 omdr.
Destroke
Samme "topsektion" monteres nu på samme motorblok (samme boring), men nu med væsentlig kortere krumbasse/slaglængde.
Motoren er nu meget overkvadratisk (86mm x 73mm) = 1.7L
Hvad sker der med:
1) Omdrejningerne?
2) Maks moment?
3) Maks Effekt?
Stroke
Samme "topsektion" monteres nu på samme motorblok (samme boring), men nu med væsentlig længere krumbasse/slaglængde.
Motoren er nu meget underkvadratisk (86mm x 100mm) = 2.3L
Hvad sker der med:
1) Omdrejningerne?
2) Maks moment?
3) Maks Effekt?
Hvis vi antager at motoren er nogenlunde optimal i sin 2liters udgave.
Destroke vil kræve flere rpm, max moment vil komme højere, være lavere og sandsynligvist vil knasten ikke matche potentialet for at nå samme topeffekt som 2liters udgaven da rpm båndet ligger for lavt, samt indsugningsdim ikke matcher.
Ved stroke vil rpm falde, max moment kommer tidligere, max effekt ligger lavere, men igen er knast og runners ikke optimal til kombinationen.
Det forholder sig selvf. væsentligt anderledes hvis udgangspunktet i toppen var sadt til 2,3liter og 9000rpm, og var optimal til den kombination.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!