Powerforum http://www.powerforum.dk/ |
|
Revner/flakes i plejllejer ..... ? http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=22850 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | beyer [ 08 nov 2009, 14:09 ] | ||
Titel: | Revner/flakes i plejllejer ..... ? | ||
hej ..... kender ikke andre steder at skrive dette emne, så prøver her ..... jeg kører, en Toyota 3sgte/5sfe 2,0 l motor, der producerer "nu" 620hp på 1,5 bar i boost (næste år 8-900 hk (den skulle være bygget til det..) her er spec s på motor indvendig: original 5sfe blok original krumtap, afbalanceret og kniv kantet ..... spec block cirdle .... Pauter spec lavet stænger med ARP custom620 bolte originale Toyota lejer, både krumtap og plejlstænger CP spec lavet stempler .... original Toyota oliepumpe (shims for højt tryk) 4 bar tomgang - 6 bar 9000rpm køre med Valvoline VR1 Race olie problemerne er: Jeg har lavet som 30-40 træk + dyno med denne motor, og er nu ved at gøre den klar til næste sæson , så er ved at skille motoren ad for at tage et kig og hvis det er nødvendigt at give den nogle nye dele, men da jeg kommer til plejllejerne, ser de lidt "sjove " ud .... de er ikke ødelagt, og både stænger og krumtap ser fantastisk ud, men det er ligesom der er små flager, der falder af ...... har nogle et fingerpeg om, hvad der gør dette !!!!!????? min tolerancer (Toyota olie tolerancer - 0.024 mm - 0.055 mm) mine 0,037-0,045 mm (jeg har ikke set det før, og jeg har da lavet en 1,6 l motor med 520 hk og 2,3 bar i tryk, hvor lejerne så fine ud) har fundet et link hvor løsningen måske findes , problemet er bare hvad jeg gør ved det ..... http://images.google.dk/imgres?imgurl=h ... 8%26um%3D1 under : Fatigue of overlay jeg havde tildens til at køre med noget kold olie i starten ( 50-60gr ) kunne det skyldes de ser ud som de gør........... beyer .....
|
Forfatter: | Morten VJ [ 08 nov 2009, 15:57 ] |
Titel: | |
Prøv at se under punkt 14 på dette link. http://www.heavydutyenginekits.com/bearing/ Her anbefales stærkere leger, og minimum tolerencer. Hvis det ikke hjælper, så må man kontrollere lejerne ofte, og udskifte dem når det er nødvendigt. En anden ting der kunne være værd at overveje, er olietilførslen til lejerne. Da de går fra at være næsten ok, til skrot! Men det kan jo være tolerencerne der spiller et puds. MVH Morten |
Forfatter: | beyer [ 08 nov 2009, 16:26 ] |
Titel: | lejer |
det er fandmene information der dur ![]() hvis andre har kommentar ...så skyd løs .... |
Forfatter: | Captain Slow [ 08 nov 2009, 20:02 ] |
Titel: | |
toyota lejer er 3 lags, øverste lag er "babbit": Babbit Metal Soft, white metal, an alloy of tin, lead, copper, and antimony, used to reduce friction in bearings, developed by the US inventor Isaac Babbit in 1839 min erfaring er at dette lag er noget møg til højtydende højrotations motorer har du overvejet 2 lags, såsom King lejer, jeg har rigtig gode erfaringer med dem. (ps, ku du ikke ha tilbudt det crew halløj for et par år siden ![]() nu går min tid jo med min egen dødssejler ![]() |
Forfatter: | lqs [ 09 nov 2009, 15:52 ] |
Titel: | |
er det begge halvdele af lejet der ser sådan ud? her er hvad jeg selv ville overveje. lejer beregnet til formålet.... det er de OEM nok ikke... varmelegeme i bundkar. 240v ... aka dypkoger. du kan også bruge en måtte. olie beregnet til formålet... aka traktorolie! så extremt som du bygger, ville jeg vælge tørsumpsmøring. med styr på hvor meget olie der skulle hvor hen. vakum i blok og ventildæksel ville være en kæmpe fordel ved den ydelse du skriver om. det ville du få "gratis" sammen med tørsumpen. MVH søren |
Forfatter: | johan o r [ 09 nov 2009, 16:33 ] |
Titel: | |
Ja prøv at regne stempelhastigheden ud, sammen med størrelsen, af stemplet, ja man blive overrasket over hvor meget luft der skal flyttes ![]() Ja det et rigtigt, at den extra pumpe også laver lidt belastning, men ikke når så meget.. |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |