Powerforum
http://www.powerforum.dk/

3.1 V6 motor - Enkelt 2.5" rørføring eller 2x2" rø
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=23887
Side 1 af 1

Forfatter:  Carsten [ 23 jul 2010, 19:26 ]
Titel:  3.1 V6 motor - Enkelt 2.5" rørføring eller 2x2" rø

Hey alle

Er igang med en mindre V6 ombygning, og næste skridt på vejen ville være at optimere udstødningssystemet. Motoren er en 3.1'er med lidt skrappere knaster (højere løft), og flowet topstykker. Det teoretiske udgangspunkt for ombygningen her er 250-260HK. Motoren havde 226HK da den hed 3.0 med std specs. Udover bananskrald, ville der så være en performance mæssig fordel i at køre udstødningerne parvis i 2" rør, fra hver af de to toppe, eller skal det bare køres sammen i et enkelt 2.5" rør som det er PT.? Mener faktisk at røret er 2" lige hvor de går sammen fra de 2 manifolde, og så munder ud i 2.5" hvor jeg har bygget mit eget udstødningssystem i sin tid.

Indput og idéer modtages gerne :) Der skal FART på den lille Kadett! :cooking:

Forfatter:  Westmus [ 24 jul 2010, 11:08 ]
Titel:  Re: 3.1 V6 motor - Enkelt 2.5" rørføring eller 2x2"

Nu skriver du ikke noget lyden, så ved ikke om det har nogen speciel fokus. Ved ikke så meget om 6'ere og om der er nogle tilsvarende tricks. Men på V8'ere kan der trylles lidt med lyden, så man ved hjælp af selve udstødningens opbygning kan få den samme motor med de samme potter til at lyde meget forskelligt.

Bare lige et eksempel. Det her er en helt almindelig amerikansk buldrende chevy V8'er med specielle manifolder, som gør at der er byttet rundt på hvilke 4 cylindre der er samlet i et rør: På amerikansk 180 graders manifolder. Pludseligt lyder det jo så næsten mere som 4 cyl motorcykel. eller en 8 cyl Ferrari.

www.youtube.com/watch?v=65Jt3K3SU9Y

På en V8'er ændre en tværforbindelse mellem højre og venstre side lige efter manifolderne også lyden hørbart. Samtidigt giver det endda en hørbar forskel om det så er lavet som et lille tværrør eller et "kryds". Samme tværforbindelse giver oven i købet en målbar effektforøgelse.

Men grundlæggende er det vel også et spørgsmål om hvad der er i praksis plads til at lave under bilen. Skarpe sving er f.eks ikke godt for flowet.

Forfatter:  Carsten [ 22 aug 2010, 14:38 ]
Titel: 

Tak for svaret og sorry det sene respons fra min side. Nu har jeg lyttet til lidt forskelligt af de her manifold tvær ombygninger, men da min motor jo ligger på tværs pga FWD, bliver det lidt svært at lave den form for inddeling af de 3 rør hver især - spørgsmålet er også hvilke af de 3 rør man så skulle føre sammen med det fra den modsatte side, det er jo noget med at udstødningsgasserne helst ikke skal komme i vejen for hinanden.
I første omgang tror jeg at jeg vil forøge std forrørene med 2", og så samle dem i et 2.75" rør, og så snævre det ind til 2.5" lige før den forreste potte.
Senere hen kan det være jeg vil ekperimentere med at lade de to 2" rør køre parallelt hele vejen ud med 2 stk dobbelt potter :)

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/