Powerforum
http://www.powerforum.dk/

4AGZE og alt for varm IC. *update*
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=23891
Side 1 af 4

Forfatter:  Martez [ 24 jul 2010, 23:38 ]
Titel:  4AGZE og alt for varm IC. *update*

Har langt om længe fået smidt kompressor-motoren (170 hk, stort remhjul, FCD, SPD, benzintryksregulator, Walbro 255 pumpe) i bilen og har idag (igår, nå - lørdag) været ovre ved Rene for at få bakset ledningsnettet sammen. Det hele fungerede og den stod fint og flot og sagde ikke et kvæk - spandt kun sagte :)

Den blev kørt på rullen og Finn sørgede for at ankeret blev hevet! :lol:
Første rulning sagde vidst nok 168 hk og så dykkede den langt ned lige omkring 5200-5400 rpm. Det var uden direkte luft på den orig. topmonterede IC.

2. og 3. ruling var heller ikke for gode.
Så fandt Rene på den idé at smide blæseren op direkte ned på IC'en og så fik kurven et andet knæk. 177 hk og ikke helt lige så meget tændingsbøvl som med varm IC.

I 3. rulning sagde kaffe-drikkeren Finn at han anede en gang tændingsbanken og det kunne også høres udefra. Det fik jeg så at vide var omkring de 5200-5400 rpm og det var derfor tændingen fejlede.

Fik så bilen hjem, kørte ikke - sparede benzin og smed den på en trailer - og skulle så køre en tur herhjemme, men det resulterede i en tændt motorlampe og dårlig motorgang når den skulle trække sig selv. I tomgang og ved fuldgas i udkoblet tilstand siger den som den skal.
Den blinker kode 52 hvilket vil sige bankesensor og det er vel grundet tændingsbanken pga. den varme IC. Det skal lige siges at der ENDNU ikke er scoop i hjelmen, da jeg ikke har nået at finde et, inden den skulle startes op.

Jeg forstår så bare ikke hvordan det scoop helt skal kunne afhjælpe den varme IC, men måske fordi jeg ser forkert på det, ved det ikke?

I samme ombæring som scoopet kommer på på mandag, så får den 4 nye rør, NGK BCR8ES har jeg læst mig til og en ny drivrem. Så er jeg sikker på det er som det skal være.

Hvordan kan det varmeproblem ellers afhjælpes? Vand IC eller frontmonteret? Rene forklarede dog noget med at lang rørførng og kompressor-motor ikke var en god cocktail - er der nogen der kan forklare det?

En laaaang historie, men skulle ud med det og håber at nogen kan svare på de spørgsmål der dukker op mellem linierne ;)

Forfatter:  klyfax [ 25 jul 2010, 10:35 ]
Titel:  Re: 4AGZE og alt for varm IC.

Martez skrev:
Jeg forstår så bare ikke hvordan det scoop helt skal kunne afhjælpe den varme IC, men måske fordi jeg ser forkert på det, ved det ikke?


Et scoop i hjelmen vil gøre at varmen kan komme ud når du holder stille og, luften kan komme ind og køle IC når du køre. Jo det vil helt bestemt virke.
Det er ikke for sjovt man sætter en IC på.
Og undskyld jeg siger det, men det burde ringe en klokke hos dig, når du lukker en køler inde på den måde. Det svare vel til at flytte vandkøleren ind i bagsædet og så lade den køle der.

Martez skrev:
Hvordan kan det varmeproblem ellers afhjælpes? Vand IC eller frontmonteret? Rene forklarede dog noget med at lang rørførng og kompressor-motor ikke var en god cocktail - er der nogen der kan forklare det?


Et gæt på den langerørføring og kompressor kunne være meget dårlig speeder respons. Men kun et gæt.

Vand IC kit koster små 3-4k komplet, hvis du ik vil have scoop i hjelmen vil dette nok være løsning. En front monteret IC for også en bil til at lugte lidt af hurtig, så der er den fede bivirkning ved vand IC at det ikke kan ses udefra...

Forfatter:  -Pedersen- [ 25 jul 2010, 11:49 ]
Titel: 

Hmm hvis du har kode 52 mener jeg helt bestemt at knock sensoren er gået.

Hvad jeg husker af bliver den ikke triggered ved tændingsbank.
Derimod hvis sensoren er defekt får du kode 52, og den trækker meget skidt. Har prøvet præcis det samme på min.
Lange rørføringer på den motor der er noget hø.
Du vil have 0,1 - 0,2 bars tryk tab i rørene, specielt hvis der er mange 90* bøjninger på.
Hvis du har lidt med landbrug at gøre ved du at vandings maskiner har et større tryktab jo længere du kommer væk fra pumpen. Lidt det samme gør sig gældende her.

Nu ved jeg det ikke er markedet det her.
Men jeg har en vand til luft ic liggende, med korte rørføringer i poleret rustfri, til en corolla ae101, samt en cikulations pumpe. det kan du få MEGET billigt. Pm hvis det har interesse.

Btw køre du med std toppakning ?

Forfatter:  Martez [ 25 jul 2010, 12:09 ]
Titel: 

klyfax - Jah, det burde det sikkert. Og det gør det nok også? :?

Pedersen - Jeg vil starte med at lede efter en anden knocksensor, så må jeg se om det afhjælper problemet. Er der nogen generel grund til at den pludeslig kan skride i svinget, sådan en sensor?

Forfatter:  Captain Slow [ 25 jul 2010, 14:14 ]
Titel: 

som mangnussen siger, på med noget w2a,, så ligger du omkring 40 grader,

fmic duer ikke rigtig på 4agz, den ruller og vil ikke gå jævnt, og ja, ringe respons.

jeg har lige monteret mit gamle sc kit igen,

det er med st165 w2a ic og køler, samt en johnson marinepumpe.

og det virker mega godt

Forfatter:  Slavteren [ 25 jul 2010, 16:22 ]
Titel: 

kender ellers en (ascona b steffen)der havde en corolla med agze og frontmonteret iveco intercooler, det var absolut intet problem med at gå ujævnt eller speeder-respons, og det var til trods for et mildest talt elændigt udført arbejde på rørføringen med hjemmesvejste 90 grader bøjninger og varierende rør-dimensioner.

Forfatter:  martin høj [ 25 jul 2010, 16:32 ]
Titel: 

forstår ikke helt de problemer der skulle være i og montere i front.
Har da haft et par stykker med stort remhjul og den originale
intercooler som var lavet lidt om så der kunne gå to rør ned forbi
ved strømfordeler og mellem vandkøler og lygte.skal godt nok skæres lidt plade ved lygte..Det har virket fint uden tændnings banken osv.
205 hk på den ene af dem.
problemer kunne måske være hvis man monterede stor køler
med udgange på siden af vandkøleren.
Men kan da godt forstå det driller ved en topmonteret uden scoop.

Forfatter:  -Pedersen- [ 25 jul 2010, 19:53 ]
Titel: 

205 hk har jeg svært ved at argumentere imod. :rock:
Den må ha gået møj godt.

Forfatter:  ascona B (steffen) [ 25 jul 2010, 20:26 ]
Titel: 

som slavteren skriver så havde jeg en ae92 gti med en 4agze i med front monteret ic... det eneste der var at den ikke kunne lave over 0,8 bar med det store hjul... det var nok den elendige rør føring der gjorde tabet..

Forfatter:  klyfax [ 26 jul 2010, 18:10 ]
Titel: 

Captain Slow skrev:
som mangnussen siger, på med noget w2a,, så ligger du omkring 40 grader


Satme højt at ligge på 40 grader. Men det måske fordi motor ligger i bagagerummet?

For en kammerat med starlet, kompressor og 200 hk, havde w2a på og lå maks 3-4 grader over DMI's ude temp.

Side 1 af 4 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/