Powerforum
http://www.powerforum.dk/

moment/omdr. påvirkning på gearkasse
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=24025
Side 1 af 3

Forfatter:  VRT [ 12 sep 2010, 21:48 ]
Titel:  moment/omdr. påvirkning på gearkasse

Så vidt jeg har forstået, så er den gængse opfattelse, at jo tidligere i omdrejnings-forløbet et givent moment kommer, jo mere stresser det gearkassen --> 500 nm. v. 3000 omdr./min. er mere stressende for tandhjulene end 500 nm. v. 5000 omdr./min.
Hvis denne opfattelse er korrekt, er der så nogen herinde, som kan forklare mig hvorfor? :popcorn:

Forfatter:  Vax [ 13 sep 2010, 11:26 ]
Titel: 

Et hurtigt gæt fra min side kunne være, at med flere RPM er der kortere tids påvirkning af den enkelte tand/kugle....................måske

Men selve gearkasse hus/konstruktion må blive påvirket ens uanset RPM.

Det må vel også have noget at sige om massen man flytter er i fart (hurtig/langsom) Hvor man må formode at have mere fart på ved høje RPM.................

Forfatter:  bjarne9800 [ 13 sep 2010, 15:39 ]
Titel: 

Den eneste grund til at jeg tror det gælder er at man nemmere veksler mellem on/off maks moment ved de lave omdrejninger, hvor at når det ligger længere oppe vil gear som regel være i indgreb når "momentet kommer".

Formlen for vridningsspændingen i en aksel hedder: P=M*ω
P: effekt
M: moment
ω: vinkelhastighed i radianer

ω= (2*pi*n)/60
n: omdrejninger i minuttet

v. 3000r/min
500*((2*pi*3000)/60)=157080w = 213,6hk

v. 5000r/min
500*((2*pi*5000)/60)=261799w = 356hk

Så bliver "akslen" jo sådan set hårdere belastet ved jo flere omdrejninger, men samme moment, da en større effekt skal overføres. Det her gælder for en aksel.

Forfatter:  tonnilerche [ 13 sep 2010, 16:40 ]
Titel:  a

Jeg er ganske i tvivl ligenu, men MIN logik siger mig at:


500nm ved 1000rpm vil gøre mere skade, rent tryk-mæssigt på tandhjulene, end 500nm ved 3000rpm.



Du afsætter det samme tryk på gearhjulet, men hastighedsmæssigt, varer trykket længere tid ved lav rpm, end ved høj rpm.




Hypotetisk sammenligning:


Du har en bolt der sidder MEGET godt fast, og du skal løsne den med et stykke langt værktøj - hvis du tager tilløb og lægger "an" med høj hastighed og ENDER med 500nm, så får du den løs.

... MEN hvis du tager fat langsomt og lægger et langsomt, men kraftigt pres på 500nm, så knækker den...



Hvordan lyder det i jer andres hoveder?

Forfatter:  bjarne9800 [ 13 sep 2010, 19:15 ]
Titel: 

Hvis du tager tilløb er det jo for at yde en større kraft end du kan ellers...

M er kraft gange arm så er den sådan set ikke længere..

Hvis nu man f.eks. kigger på quaifes hjemmeside er gearkasse opgivet i maks effekt, f.eks. 275 hk så bestemmer du jo egentlig dit omdrejningstal og derved hvor stort et moment v. det omdrejningstal den kan tåle...

275hk = 202206w
V. 1500rpm
2022206/((2*pi*1500)/60)= 1287,3Nm

V. 5000rpm
2022206/((2*pi*5000)/60)=386,2Nm

V. 8000rpm
2022206/((2*pi*8000)/60)=242,4Nm

Forfatter:  bjarne9800 [ 13 sep 2010, 19:19 ]
Titel: 

Så du kan egentlig sige at ved lav omdrejninger skal du yde meget større moment for at lave den samme effekt i en aksel...

Så pointen må være at ved lave omdrejninger kan den holde til større Nm end ved højere omdrejninger...

Forfatter:  VRT [ 13 sep 2010, 20:33 ]
Titel: 

Hmm... Jeg synes bare ofte man hører om, at motorer med forholdsvis små turboere, som laver max. moment tidligt, flår tandhjul, kobling og træksaksler i stykker. Men jeg har ikke noget empiri at bakke det op med.
Måske det bare er ammestuesnak :D

Forfatter:  bjarne9800 [ 13 sep 2010, 20:39 ]
Titel: 

Hvis det er tilfældet, må det være noget med hvor stor kraft kassen bliver påvirket med ved indkobling, det er jo som regel ved lavere omdrejninger...

Forfatter:  HenrikGM [ 13 sep 2010, 21:22 ]
Titel: 

Svend Mopede skrev:
Hmm... Jeg synes bare ofte man hører om, at motorer med forholdsvis små turboere, som laver max. moment tidligt, flår tandhjul, kobling og træksaksler i stykker. Men jeg har ikke noget empiri at bakke det op med.
Måske det bare er ammestuesnak :D


Det er ikke ammestuesnak.

Forfatter:  Jack [ 13 sep 2010, 21:46 ]
Titel: 

Det må vel også have lidt og sige om du skal flytte 1 ton fra 0 til fx 50km/t eller fra 50 til 100km/t. Det må alt andet lige være hårde for akslerne og skulle belastes med fx 500nm ved lave omd og stille stående bil, kontra bil i fart = mere omd på motoren.

Side 1 af 3 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/